Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har begynt i ny barnehage, og har gått her i 2 måneder nå (vi byttet barnehage fordi vi flyttet). Har vært litt misfornøyd med en del ting, og vet ikke helt om det var den forrige bh som var veldig bra, eller om det er denne som har en del forbedringspotensiale... Hva synes dere? Noen forslag til hvordan jeg evt. kan få dem til å endre på noe?

1. Vi blir aldri møtt i døra når vi kommer. Dette synes jeg er litt synd, men ingen stor krise. Vi får aldri noen tilbakemelding om hvordan dagen har værtda vi henter, kun hvis vi spør. Vi blir aldri fulgt ut i gangen.

2. Barnehagen har så langt (vi har gått der i 2 måneder) kun vært ute en gang. Temperaturen her vi bor har vært kald nå, men jeg synes allikevel at det er synd at de ikke er ute.

3. I den forrige bh var jeg vant med daglig felles tilbakemelding på ark, og mail hver helg med hvordan uka har vært. Vi fikk ukeplan hver uke og månedsplan hver måned. I den nye bh får vi bare en månedsmelding og en månedsplan. Ingenting mer.

4. Sønnen min er en rolig gutt, og har aldri vært i bråk med noen. Etter han begynte i den nye bh har han kommet med blåmerker og kloremerker hjem. I bh sier de at noen var slem mot han, og at han ikke tar igjen (det er vel bra det?). han går forresten på den minste avdelingen.

5. Da jeg gikk forbi avdelingen ute en gang så jeg at en liten gutt ble lugget skikkelig av et annet barn. Jeg mener bestemt at den ansatte så dette, men han reagerte først da barnet lugger en gang til og gutten hylgråter. Da jeg går inn i bh hører jeg at barnet blir trøstet, men at det får beskjed om "Du som er så stor gutt, må jo ikke gråte". Synes det var trist å høre på, for jeg mener at man skal få lov å gråte selv om man er "stor gutt".

Mulig at dette ikke er så ille, og at vi var litt bortskjemte på den forrige bh. Kan jo også nevne at pedagogisk leder i delt sykemeldt.

Tar gjerne i mot råd, tips.... hva som helst. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde egentlig ikke tenkt å legge innlegget ut på "krangle". Gjorde en liten feil der, men kom gjerne med kommentarer hvis dere vil.

Skrevet

Jeg kan bare sammenlikne med den bhg vi har ungene i (foreløpig bare eldste).

Punkt 1 burde være det enkleste å få gjort noe med. Hos oss prøver de alltid å ta i mot i garderoben hvis det lar seg gjøre (det skal jo ikke gå på bekostning av alle de andre hvis vi leverer på et tidspunkt med lavere bemanning) og vi får som regel en kort tilbakemelding når vi henter dersom de fast ansatte er tilstede. Enkelte av vikarene er flinke mens andre naturlig nok ikke har helt oversikten. Jeg hadde tatt det opp med pedleder eller styrer (enten face2face eller via mail) - å bli hilst skikkelig på er minstemål syns jeg.

2 Tør jeg ikke helt uttale meg om - mange bhg har jo kuldegrense i forhold til om de tar ugnene ut, spesielt de minste.

3 Her kommer det litt an på pedagogikken bhg følger vil jeg tro. Hos oss praktiseres Reggio Emilia som fører til at de ikke kan "spikre" ukeplaner på forhånd, men vi får som regel alltid utfyllende månedsbrev om hva ungene har vært fokusert på og hva de tror de kommer til å spinne videre på. Men nesten daglig (avhengig av kapasitet) har de skrevet i en bok som ligger tilgjengelig for alle der de forteller litt om hva ungene har gjort/vært opptatt av den dagen og refererer gjerne til konkrete aktiviteter for grupper av barna. Det syns jeg er fint.

4 Ville jeg spurt hva slags "tiltak" bhg gjør med barn som slår/biter/klorer/lugger. Hvis det til stadighet er det/de samme barnet/a som utøver ubehagelighetene burde de jo fokusere ekstra på dette. På den annen side så er det jo litt knall og fall og knuffing i bhg. Jeg syns ikke det er greit, men skjønner at det skjer. Snuppa her kan komme hjem og surmule over at "xx DYTTA meg, mamma" selv om barna selv har skrevet "husregler" på avdelingen hvor dytting, erting etc ikke er lov. Jeg vet at de ansatte så godt de kan prøver å ta tak i situasjonene når de oppstår og prøve å oppklare for å gi riktig barn irettesettelse/trøst eller å hjelpe dem å ordne opp seg i mellom.

Spør om foreldresamtale (og sett gjerne opp tema dere ønsker å ta opp) så kan dere få lufta tankene deres litt. Det er veldig mye bedre enn å gnage på ting hjemme og lettere å få pratet skikkelig rundt temaet også enn hva man rekker "i døra" morgen/ettermiddag.

Lykke til - det er kjedelig når man ikke føler barna har det så bra som man skulle ønske :o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...