En Prins + Prinsesse Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er foreløpig bare 5 uker på vei.. men da vi i juni skal til syden, er jeg ca 26 uker på vei... Hvordan er det å reise til syden da? er det trykt?????? er det noe spess jeg må passe på? mat, sol osv.. ? Hjelp meg de som kan er dere snille.....
MadameMimm Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Du burde vaksinere deg mot toxoplasmose. Ellers står det nyttige tips her; http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/forholdsregler_du_boer_ta_naar_du_er_gravid_og_paa_ferietur
Fantorangen i magen Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Det går vel ikke an å vaksinere seg mot toxoplasmose? Dersom du har testet negativt på toxo (gjennom blodprøvene du tok i begynnelen av svangerskapet), så må du være ekstra forsiktig når du er i utlandet. Bakterien er som kjent ikke farlig for deg, men kan gi store negative konsekvenser for babyen dersom du får den i deg. Kjøtt som ikke er gjennomstekt og frukt og grønt som ikke er vasket godt kan være smittebærende, og produkter du bør holde deg unna/være spesielt forsiktig med. "Fordelen" med toxo, i forhold til listeria, er at den kan behandles med anmtibiotika dersom du oppdager at du er smittet i tide, og dermed ikke smitte babyen. Derfor bør du teste deg for smitte når du kommer hjem igjen for å sjekke om du har fått i deg bakterien. Uke 26 er vel i utgangspunktet en fin tid å reise på ferie. Magen er ikke for mye i veien, og formen er for mange på sitt beste. Var selv på Gran Canaria i uke 30 nå i november, og det gikk kjempefint! Flyturen gjorde riktignok at det kriblet litt ekstra i beina, men støttestrømper bør hjelpe. Det du uansett bør tenke på når du er gravid i utlandet, er at dersom det skulle skje noe med deg eller baby, må du være klare over at du ikke vil bli møtt med et like godt helsetilbud som hjemme, rett og slett fordi tilbudene ofte er dårligere enn i Norge. Dette er en risiko dere må være villige til å ta. Lykke til - og god ferie!
Lenelill Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Hei, etter år i reiselivsbransjen både som guide og som flyvertinne, har jeg bare mottatt gode signaler fra reisende gravide. Er nok en fin tid med tanke på formen er nok på topp, du er over kvalme og tretthet og er ikke for stor. Min erfaring med tanke på helsetilbud er faktisk at om en ferierer på de store charterdestinasjonene og har reiseforsikring, brukes det sjelden offentlige sykehus. Det brukes private, og disse har ofte et langt bedre tilbud enn her hjemme. Jeg jobba i eks Egypt, Hurghada, og her har det et fantastisk privat sykehus, langt over norsk standard! Så pass nøye på maten, bruk høy solfaktor og nyt ferien:-) Tenk så deilig å se frem til dette...:-)
MadameMimm Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 nei, det går visst ikke å vaksinere seg mot toxoplasmose! -har visst blandet litt! Har ei venninne som reiste til tyrkia da hun var gravid, og jeg mener hun måtte ta en blodprøve før og etter reisen? Hør med legen/jordmor (-:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå