Gå til innhold

Er dere yrkesaktiv eller sylmeldt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i min 20 svangerskapuke med nr 3...men føler alt er så tungt denne gangen. Alt vel med babyen,har vert på ultralyd og di sier jente (har to gutter). Men har kraftige kynnera,lite jern (tar jern tabletter) og mye svimmel og trøtt.

Jordmor ba meg slappe av og ikke stresse,sette meg ned mye.

Jobber 90% i butikk,rolige tider akkurat nå.Har fått tilbud om sykmelding,men føler jeg kan prøve litt til pga sliter med dårlig samvittihet overfor arbeidsgiver.Man er jo bare gravid ikke syk som mange sier.

Og så er det vel det og at til flere man får til mer bekymra blir man for at det skal gå gale...

Så det jeg lurer på er...hvor langt på vei er dere? Er dere i jobb eller sykmeldt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet 100% fra jeg var 0-3 mnd gravid.

Så ble jeg 50% sykemeldt, hadde en tung jobb med mye tunge løft og gåing på betonggulv hele dagen, kun 1/2 times matpause og to 5minuttere eller én 10minutter i løpet av 8 timer.

Så jobbet jeg 50% fra 3-4 mnd, så ble jeg sagt opp og er nå arb. ledig.

Er 26 uker nå og skulle GJERNE hatt en jobb å gå til, men kan ikke ha en fysisk tung jobb evt. med ståing og gåing hele dagen, og kontorjobber er det ikke lett å få mtp kvalifisering etc. Søker og søker, men må vel belage meg på å gå hjemme de siste 3 mnd:/

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor du ble sagt opp? Har du ikke rett på dagpenger da?

Skrevet

Var sykemeldt fra uke 6-12 pga kvalme. Nå jobber jeg. Har egentlig 6+% nattstilling, men er tilrettelagt slik at jeg kan jobbe dag/kveld. Det ble riktignok til at jeg måtte omplasseres til et annet sted for å få det til, men det er utrolig deilig å slippe natt...

Du må lytte til kroppen din! Det er kun du som kjenner best hva du klarer. Du kan jo evnt. ta en gradert sykemelding?

Lykke til ;)

Skrevet

Hei, jeg er 13+6 i dag.. Jeg er sykemeldt pga blødning i uke 9+5 og truende abort. Jeg er aktivt sykemeldt slik at jeg kan gjøre kontorarb, men samtidig slipper tunge løft. For det er det mye av på jobben min da jeg jobber med psykisk utviklingshemmede der noen er multihandikappet.. Jeg har også dårlig samvittighet for alle de jeg jobber sammen med, men har funnet ut at nå er det meg og babyen som teller først!! Kanskje det er det du også burde gjøre? Det er bare deg selv og de hjemme det går utover hvis du blir for sliten:))

Skrevet

Nedbemanning grunnet sviktende budsjett. Det var ei annen som ble sagt opp før meg og, så var jeg neste mann i rekka med lavest annsennitet... Sjefen min sa han håpet jeg var den siste som måtte sies opp, men det hjalp ikke meg veldig mye akkurat. Godt for de andre som er igjen da- for all del!

Joda, jeg får penger, men kjedelig å ikke få "brukt" seg når man har mye å gi..

Skrevet

så sant så sant....når man er i fin form så er det kjekt å få jobbe og bruke kroppen! Og føle at man er til nytte:)

Lykke til med jobbsøking;)

Skrevet

Jeg ble 50 % sykmeldt nå etter jul. Er etter min beregning 28 + 1 i dag, men ble satt en uke tilbake etter ultralyden. Jeg venter også nr. 3 og sliter med lite jern, halsbrann og trøtthet. Sover kjempedårlig om natten nå, pga. jeg må ofte på do og så har jeg så halsbrann når jeg legger meg.

Feritin på 5 skulle ligge mellom 15 og 20. Her går det i jerntabletter, men er fortsatt like sliten. Jobber i barnehagen.

Synes du bør sykemelde deg. Jeg hadde absolutt ikke lyst til å levere sykmeldingen til min arbeidsgiver, da jeg vet at det er lite populært. Men utrolig lettet etter å ha gjort det. Får gjort litt husarbeid når jeg har fri og så sover jeg masse. Fungerer kjempefint.

I morgen har jeg fri:-)

Lykke til.

Skrevet

Ja denne samvittiheten er noe herk... men de er som en arbeidskollega av meg sier: den gjør ikke noe nytte for noen,så er bare å kvitte seg med den. Men de er enklere sakt enn gjort!!

Ja du har rett..må tenke på babyen og meg sjøl først og fremst...så får andre ting komme i andre rekke!!

Får ta en dag av gangen og kjenne på dagsformen.

Så får vi se hva legen sier om en uke...

Takk for alle flotte svar damer...men vil gjerne ha flere svar om dere er yrkesaktiv eller sykmeldt!! :)

Skrevet

Må også legge til at jeg også er mere bekymret nå som jeg går med nr. 3. Husker ikke at jeg har vært så bekymret før.

Skrevet

Jeg jobber 100 % og håper jeg kan fortsette med det frem til jeg går ut i permisjon. Jeg merker jo at det er mye mer slitsomt å gå gravid denne gangen Ved første svangerskap kunne man jo bruke ettermiddager, kvelder og helger til å bare slappe av og tenke på seg selv, nå er det jo full fart med 3-åringen hele tiden. Så jeg er glad jeg har mye overskudd for tiden, og håper at det skal holde helt frem mot slutten :)

Skrevet

Jeg er 19+2 og jobber nå 100%. Håper jeg kan gjøre det lengst mulig og helst helt til jeg går i perm. Var 100% sykemeldt 9 uker før jul pga kvalme, mens nå er formen fin så lenge jeg sørger for nok søvn og jevn tilførsel av mat. Kjempegodt å være tilbake på jobb. Skulle jeg av en eller annen grunn måtte sykemeldes igjen håper jeg i alle fall at det ikke blir 100%. Utrolig kjedelig å være syk lenge og ikke kunne gjøre noe.

Skrevet

Er i uke 26 og 100% jobb. 2 1/2 måned igjen til jeg går ut i perm... Yeah!

2 åring hjemme så det blir deilig å slappe av siste tia. "Får" 8 dager ekstra fri før permen starter på grunn av påsken.

Sist ble jeg sykemeldt rundt denne tia grunnet bekkenløsning.

Skrevet

Var 20% sykemeldt slutten av 1. trimester pga at jeg var utrolig sliten og sovnet på jobb (!), så jeg dro hjem kl 14 for å sove :D

Har jobbet 100% siden, men nå sier alt fra kolleger til Mannen innom venner og fysio at jeg må ha gradert sykemelding pga litt over middels bekkenløsning, samt at jeg må legge meg nedpå en halvtimes tid midt på dagen på jobb (som jeg heldigvis har mulighet til) for å hvile bekkenet.

Ser ikke frem til sykemelding, men har såpass med smerter nå at jeg ser at det er eneste løsningen desverre.

Skrevet

De hjelper utulig mye å høre hva dere andre gjør...for av og til føler man seg helt alene om å vere gravid på en arbeidsplass!!

Takk for mange flotte svar=)

Skrevet

Jeg er 26 uker og fortsatt 100% i jobb. I utgangspunktet håper jeg å kunne gjøre det helt ut til permisjonen begynner, men merker at jeg noen dager blir fortere stiv i kroppen og sliten. Har ingen andre vesentlige plager enda, så jeg forsøker ihvertfall så lenge jeg kan, men har hele tiden det i tankene så jeg ikke skal overbelaste meg selv.

Nå skal det også sant sies at dette er vår første, så jeg har ingen å løpe etter når jeg kommer hjem, så jeg kan nok slappe litt mer av enn det kanskje andre kan. Merker det forresten har begynt å gå litt utover husarbeidet så det er tydelig at jeg ikke orker like mye som før!

Skrevet

Jeg er i uke 21 og er 50% sykemeldt pga bekkenløsning. Har en datter på fire år som krever sitt etter endt arbeidsdag. I første trimester var jeg sykemeldt 100% grunnet kvalme, pluss at jeg har habituell abort og prøvde å ta det med ro for å komme over kneiken, og det klarte jeg! :) Tenker hele tiden at jeg snart skal jobbe 100% igjen, tror jeg skal bli bedre, men så kommer det stadig nye plager, ikke lett å være gravid! :)

Skrevet

Jeg er i uke 19 og jobber 50%, uten dårlig samvittighet for jobben. Jeg har vel og merke slitt med kvalme og oppkast til nå, men kjenner det begynner å avta. Kaster opp hvis jeg stresser og er kvalm visse tider på døgnet, men før var det dagen lang. Allikevel fortsetter jeg 50% en stund til, så jeg holder kvalmen "i sjakk".

Forrige svangerskap jobbet jeg stort sett 100%, men hadde da ingen å ta meg av da jeg kom hjem. Utrolig stor forskjell nå når jeg har en aktiv 2 åring hjemme. Jeg er av den oppfatning av at man kun er gravid noen få måneder av livet, og da skal en selv og babyen komme i første rekke! For de som er i kjempeform under svangerskapet er det fint å kunne jobbe, absolutt! Men hvis man er ute av form må man bare ta hensyn til det, jobben kan man tenke på igjen senere - de klarer seg.

Så mitt råd er at du lytter til kroppen og gjør det du føler er best for DEG :-) Vær litt opptatt av deg selv i denne perioden, du bærer tross alt frem et nytt liv!

Lykke til :-)

Skrevet

Trur nok at de kun er gravide kvinner som forstår hva man går igjennom når en går gravid og ikke så mange rundt....skal siest at min samboer gjør alt han kan for meg og ønsker at jeg skal slappe av! Han er super;)

Mange arbeidsgivere tenker bare på at man ikke skal vere sjuk...og gjøre mest mulig når man er på jobb!

Første svangerskap gjikk smertefritt....andre slet jeg med bekkenløsning og lavt jern! Da var jeg sjukmeldt fra uke 25...og nå føler jeg alt er gale! Men jordmor sier også at til flere barn man får til lengre ned ligger barnet og faren for kraftige kynnere er større. Og di skal man ta på alvor!!

Lykke til alle sammen og vi får glede oss til de er over...og ha et lite nurk å kose med:):)

Skrevet

Jeg jobber 60% og er sykemeldt i 40%. Er 17+2 i dag.

Skrevet

jobber 100% som frisør, er i uke 19

Skrevet

ikke glem at babyen er din jobb nr 1! Leste det på et annet forum, synes det er noe vi skal tenke på :)

Skrevet

Sykemeldt 100% pga bekkenløsning. Umulig for meg å jobbe... Er nå i uke 25, og har vært 100% sykemeldt fra uke 12 tror jeg det var...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...