Elita:) Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Skjønner at det nye er at man ikke skal spise spekemat, salami, rå fisk og lignende.. Synes jeg er så heldig som ikke visste det i de forrige svangerskapene mine, da var det bare katter som var "skumle". Nå må jeg jo holde meg unna alt. Levde i en lykkelig tro om at det bare var alkohol og tobakk som var fy. Så nå lurer jeg på, kvitter folk seg med kattene sine når de blir gravide, for sjansen er jo like stor for å få toxoplasmose derifra, og kutter man ut grønnsaker og???
Trultemor73 Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Vi har katt, men mannen min skifter på dokassa. Jeg vasker grønnsaker og frukt og spiser det med god samvittighet. Vasker generellt hendene ofte, så det går bra. Jeg har ei jente på 8 år og da var det også fy, fy med spekemat, salami, mykoster m.m.
Marcus2006+Jente2010 Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 litt enig med deg, var gravid for 4 år siden, å da var det mest om katter de var opptatte av... jeg spiser ikke salami, men det er jo så mye mere en bør holde seg unna... men jeg spiser grønnsaker, vasker salaten godt å slikt...man kan jo ikke kutte ut alt.. jeg blir iallefall veldig usikker på ting, mang sier mye forskjellig og slikt...
Fullt hus :) Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 største jenta mi blir snart 4 og jeg hadde katt når jeg gikk gravid.. Men så lenge man vasker hendene før man spiser ol så er det jo ikke farlig. Er det samme som når man skal steke kjøtt. Det er jo rått før det stekes og man må jo nødvendigvis ta i det. Var forresten neinei å spise rått kjøtt og spekemat og slikt da også... Og alt av grønnsaker skal vaskes
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 jeg jobber som dyrlege, og har fått "fritak" fra å behandle kattunger med diarré + lamminger (pga listeria). Ellers så spiser jeg spekemat av og til. Jeg spiser sushi, men holder meg unna fersk tunfisk. Jeg drikker kaffe og pepsi max. Jeg synes det er greit med retningslinjer, men synes det blir litt vel mye. I følge alt som sies, skulle jeg selv ikke eksistert, og ingen av søsknene mine heller.
Elita:) Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2010 Ja ikke sant, da er vi ganske enige
noepågang FØDT Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 æ spis salami og spekemat når æ får lyst. kain jo ikkje bli heilt hysterisk.
Barnimagenn Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 KOS DEG!! Det er så strenge regler i norge på spekemat og slikt at ikke tenk på det en gang. Muggost derimot kan du la være...dette kan man liksom ikke være helt trygg på... Jeg koser meg med alt av mat, spekemat, sushi you name it...er du i utlandet er det kanskje litt forhåndsregler å ta, da det ikke er like strenge pakking/behandlings krav. Ang. katter... at folk bekymrer seg for det i norge er utrolig rart da det er så sjeldent! Har to katter nå og har alltid hatt katter.. i senga når de har vært syke og aldri brydd meg noe om det. Det tar faktisk uansett noen dager før selve bakterien utvikler seg i avføringen. Men greit at noen andre tar kassa under svangerskapet.
Marika:):) Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Om man tar ett glass vin eller en røyk, så skader nok ikke det heller. Men det gjør vi jo ikke. Blir jo samme sak. Føler det er lurt å følge slike råd jeg da...
SusyQ Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Jeg dropper spekemat og salami og slikt, men spiser naturligvis grønnsaker jeg har vasket. Var samme retningslinjer da jeg var gravid for 3 år siden. Klarer meg helt fint uten slike matvarer i 9 måneder, synes det ville vært mer hysterisk å insistere på å spise Gorgonzola og drikke chablis i disse månedene når jeg vet det øker risikoen for at noen galt skjer med barnet mitt. Ville jo aldri gitt en nyfødt baby et lite glass med vin å kose seg med på tåteflaska, så skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle gjort det uka før når han fortsatt er i magen min. Er så mye annet godt å kose seg med i denne tida, så det "offeret" koster meg ikke en plomme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå