Gå til innhold

Noen her som går på helsestudio??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akurat begynt på helsestudio,da mener jeg sånn skikkelig med sånne treningsapparat! Jeg begynte på mandag! Jeg var litt gangsperr i går,men ikke så mye,det var mest i ene arma og skuldra på den siden.Men i dag er jeg bare såå ødelagt..:( Og ødelagt er et mildt ord! Greier nesten ikke gå.:( Verker i føttene og da er det absolutt verst helt oppe i hjørnene,såå vanskelig å forklare! Øverste del av låret og litt oppover helt øverst på foten! HÅPER DERE FORSTÅR HVA JEG MENER! Kjennes ut som en sene er forstrekt eller noe!

Jeg trente bla med sånne apparat for å stramme opp lårene,regner med at det er de jeg ikke tålte!

Vet dere hvor tid d kan ta før jeg blir bedre??? Jeg holder d ikke ut..Er så vondt..:(

Kansje dere vet om noen øvelser jeg kan ta som hjelper?? Hvis dere greier forklare d skriftelig da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Treningsverk eller gangsperre, er kort fortklart en mild form for belastningsskade. Det oppstår ved for stor belastning/uvante bevegelser i forhold til det nivå man er på.

Stølheten kommer innen 24 timer etter aktiviteten, øker i intensitet og avtar gradvis. Det er ikke noe farlig, og kan trenes vekk med den samme øvelse/arbeid som ga treningsverk

Men må presisere at det er viktig at du venter til stølheten har avtatt. Og at massasje av området kan ha motsatt effekt og gi mer stølhet.

Allerede etter 4-5 treninger vil du merke forskjell.

På de fleste helsestudio har de instruktører som kan hjelpe deg med å sette opp program, justere vekt og belastning til ditt nivå og sørge for at du utfører øvelsene riktig.

Grunnen til at du nesten ikke klarer å gå, er bare kroppens eget forsvar. Den prøver å hindre deg til å belaste det "ødelagte" området slik at muskulaturen rekker å reparere seg selv og bli litt sterkere til neste treningsøkt ;)

Hvis det er noe mer du lurer på ang trening er det bare å sende meg en PM :)

Skrevet

Lykke til, slik er det de første gangene, hvis du starter for hardt. Det går over og snart er du en liten spreking.

Skrevet

Noe som kan hjelpe på gangsperren er å varme godt opp før du løfter vektene. (Jeg bruker mye tredemølla eller elipsemaskinen(skrives kanskje ikke slik..?)

Etter vektøkten så tar jeg en periode på cardio igjen og passer på å roe godt ned etterpå. Altså trappe godt ned, gå rolig ca 10 min på slutten.

Særlig oppvarmingen føler jeg er meget viktig for å ikke få strekk eller ekstrem gangsperre.

PS. Kjenner godt til den gangsperren du har øverst i lårknekken... Den er grusom, får den ofte etter første langrennsskituren hvert år...

Men det gir seg etter noen treningsganger. Lykke til videre med treningen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...