Gå til innhold

"2. gangsfødene? Da trenger du ikke komme så ofte til lege" :(


glad.no

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 uker på vei, og var hos fastlegen i starten av januar. Når legen hørte jeg hadde vært gravid og født før, og hadde hatt normal svangerskap/fødsel, sa han at jeg ikke trengte å komme før i slutten av Mars. Jeg synes det er like fantastisk og spennende å være gravid nå som sist, og er like nyskjerrig denne gang som første gang. Det å kunne komme å høre hjertelyd og få bekreftelse på at alt er i orden er like gøy nå som sist. Jeg synes det var litt trist. Selv om det bare er 2 år siden sist jeg fødte, så husker jeg ingenting lenger. Alt er like nytt omtrent som sist.

Flere som har det slik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet så er det slik. Var hvertfall det da jeg var gravid for 10 år siden. Kan jo hende det har endret seg til nå da.... Men når det har gått 6 år (eller var det 7?) blir du regnet som førstegangs igjen. Kan jo til en viss grad forstå at det må være slik, de kan jo ikke bruke masse ressurser på at gravide synes det er "gøy" å gå på kontroller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke skjema hvor det sto når man skal til sv.skapskontroller?

Lege uke 12

Ultralyd uke 18

Jordmor uke 24

Lege uke 28

Jordmor uke 32

 

Og slik er det for alle, uavhengig hvor mange barn du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det kun anbefalt når man skal til kontroller. Og anbefalingene gjelder i utgangspunkte for førstegangsfødende.

Og man kan velge om man vil gå til jordmor eller lege for alle.

 

Kontrollene gjøres for at du skal føle deg trygg i svangerskapet, og for å sjekke at barnet har det bra. Det er derfor helt normalt med færre kontroller på flergangsfødende som har hatt normale, greie svangerskap og fødsler.

 

Dette for at leger og jordmødre skal ha ressurser til å ta seg av de som trenger det.

 

Det er ingenting som sier at man ikke kan gå oftere enn anbefalingene. Om du ikke føler deg trygg med det antallet kontroller legen din gir deg, så kan du be om tettere oppfølging. Men du bør ha en grunn som er bedre enn "jeg synes det er gøy å høre hjertelyd.".

 

Selv som førstegangs er det vel helt normalt å ikke ha kontroll mellom uke 12 og uke 24, annet enn for ordinær UL, så det er vel ikke så mye å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "3gangsfødende", har to gutter fra før.

Jeg skal til legen hver fjerde uke (en gang i måneden) hele svangerskapet.

Og i tillegg til jordmor.

 

Ikke noe risikosvangerskap eller noe sånt.

 

Er jeg bare veldig heldig med legevalget mitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

KineMarie, du er nok heldig, sett med mine øyne :)

Men jeg kan sikkert be om flere konroller, men jeg skjønner at de ikke har ressurser til å kalle oss innn i tid og utide.

Når jeg skrev "gøy", mente jeg betryggende og beroligende. Jeg er nok en litt bekymret type, som har sine grunner :)

Lykke til videre alle vakre gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 2. gangs, og skal nok ikke like ofte som det, KineMarie.

Men jeg vet fra forrige gang at min lege synes det er ekstra kos med svangerskapskontroller, og tar inn gravide oftere enn anbefalingene.

 

Denne gangen har jeg 2. time i uke 16, 6 uker etter første kontroll.

Og det er i tillegg til at jeg går til jordmor.

 

Men for meg er dette to forskjellige tilbud, og jeg må nok ha ganske tett oppfølging av jordmor bare for å få meg til å forholde meg til at jeg skal føde...

Går til jordmor for å prate om svangerskapet, og til legen for å sjekke fysisk helse og barnets velvære.

 

Men om TS føler hun får for få kontroller og det gjør henne bekymret, så bør hun informere legen sin om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt. Er litt i samme sit selv. Første svskap fikk jeg mye oppfølging. Jeg valgte å gå annenhver gang til jordmor og lege. Det fungerte veldig greit. Denne gangen er det færre kontroller. Jeg hadde IKKE et normalt svskap sist da jeg fikk blodpropp i lysken så hadde kanskje forventet litt tettere oppfølging denne gangen enn det som blir gitt.

 

Har for så vidt ikke så veldig tro på helsevesenet etter forrige graviditet da jeg selv måtte mase frem at de måtte sjekke for blodpropp etter at legen ba meg ta to paracet tre ganger for dag. Jeg ble avfeid med at det var bekkenløsning av to leger og en fysioterapaut. heeelt utrolig.

 

Men enden på leksa er at man må selv ta ansvar for egen fysisk og psykisk helse både under og etter et svskap. Hvis du er misfornøyd med oppfølging kan det være en ide å bruke jordmor i tillegg til lege blannet.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...