Gå til innhold

20. dags Knut, jagar jula ut.

Anbefalte innlegg

Skrevet

13. januar TJUGENDAG eller Tjuendedag jul, St. Knut.

Knut "jager" julen ut. Dette var gamle nyttårsdag. Det var også skikk at man gikk med sopelimen og feide julen ut av huset; man begynte inne i stuen og endte ved døren, etter å ha slått og jaget i hver krok av huset. Noen ganger gikk man også maskert inn i naboens hus og foretok denne utdrivelsen.

I Setesdal "jaget" ungdommene julen ut ved å ta smørspannet av bordet og kaste alle øltønnene opp fra kjelleren og tømme dem. Var de allerede tomme, ble de fylt med vann og så danset man hele natten !

Værtegn:

Hvis det snør på tjuendedagen, vil det bli ytterligere 20 snørier før første sommerdag 14. april.... Vis mer

Primstaven:

Øks, klokke, tønne eller ett omvendt drikkehorn

Annet:

I Nord-Norge var dagen allerede på 1500-tallet avreisedagen for Lofotfiske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes Knut er for treig, og jula er ute for lenge siden i metaMORfose-land :))))

Hadde han kommet i egen høy person og feiet jula ut for meg, så skulle jeg vurdert det! ;))))

Skrevet

Enig med metamorforse, knut er treig og vi kunne ikke vente paa han . Her ble det lempet ut 2 nyttarsdag :)

Men saa pynter vi alt, innkludert treet, 1 desember da....

Skrevet

Hm, her har vi ikke hevet jula ut ennå. Gubben sier han skal gjøre det til helga. Heiv ut juletreet helga som var da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...