Gå til innhold

Babyklær og str..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man hvilken str man skal velge til babyen i klær? 50\52? Man vet jo ikke hvor stor babyen er..

Og hvor mye trenger man av hver str? Og hva slags klesplagg? Bodyer, strømper, bukser? Venter mai barn, så er vel ikke så kaldt i begynnelsen håper jeg..

Trenger litt råd fra erfarne mødre, er førstegangs selv.. Og har til nå fått masse klær i str 56, men dette er vel fra 1-2mnd? Og en del klær i str 68.. Men føler det var ganske stort..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke så masse i str 50 og 56, de vokser utrolig fort i begynnelsen. Jeg var og redd 50 skulle være lite, men det var ikke det. Men ikke lenge man får bruk for de minste str. Ikke alt jeg selv fikk brukt en gang.

Nå er mi 3 mnd og bruker str 62, og det har hun gjort en stund. :)

Skrevet

Min erfaring er at de fleste barn er ca 50cm.....

begge mine var det, jeg hadde noen plagg i størrelse 50 i tilfelle de ble i den størrelsen også hadde jeg litt mere klær i størrelse 56.... for det går fint ann å bruke litt for store klær, mye kan brettes opp litt..

Hvor mye man trengr er jo litt avhengig av vær og vind....

Og mai mnd behøver ikke ære en varm mnd og babyer klarer ikke helt å kontollere temp selv.... De ligger mye stille og kan bli kalde.

Hvis du har arvet mye i størrelse 56 så er det kjep flott.... Kjøp kanskje et plagg i størrelse 50 (et henteplagg man har med seg på sykehuset)

Men hvis det er kjent med små eller store barn i familiene deres så se litt på det.... men ikke kjøpt for mye i størrelse 50... er de mindre da man blir født så har man muligheten til å kjøpe hvis det er nødvendig;)

Skrevet

Ja, heldigvis er butikkene oppe etter fødsel og. :)

Skal huske det med str 50, får kjøpe en liten body og en bukse.. Så har jeg det hvertfall.

Finnes det str 52?

HI

Skrevet

Jeg kjøpte masse 50/56, men da de kom trengte jeg 36 og 38 liksom..kan aldri vite;)

Skrevet

Nei, men noen merker har 54. Går som regel i 50, 56, 62, 68, 74, 80, 86 osv.

Skrevet

Hehe, jeg har 2 barn men jaggu ble jeg usikker på størrelse 52..... men trur det er 50 og 56.... skal ikke si for sikkert.... 52 hadde jo vært yppelig størrelse da:)

Skrevet

Brukte noe i str.50 de første ukene, siden 56 var litt for stort. Nå er det jo ikke så farlig om det er litt stort forresten, bukser kan man brette opp nede og bodyer kan man brette opp ermene på, dessuten krymper det litt i vask, ihvertfall om du bruker tørketrommel.

Mi jente var 49 cm lang og 3390 gram da hun ble født, 56brukte jeg ganske lenge.

Får du mai-barn trenger du ikke mye tykke klær, mest bodyer, bukser, en fleecedress e.l og noen gode sokker og et par tynne luer. Dvs. spørs jo litt på hvor i landet du bor, ikke alle har sommer i mai.

Skrevet

For et mai barn hadde jeg kun kjøpt inn 5-6 bodyer i 50 og 5-6 i 56 og 3-4 strømpebukser. De trenger strengt tatt ikke mer klær til å begynne med. Og en dress for å dra hjem fra sykehuset. Vi kjøpte en nydelig ulldress liknende lillelam sine og det holdt i massevis i april i fjor, men da var det ganske varmt.

De skal ha det mykt og behagelig for de ligger jo hele tiden. Så jeg ville ikke kjøpt noe særlig bukser og gensere å sånt. Det er min mening da. Venninna mi hadde olabukse på sønnen sin når han var 1 uke gammel, jeg ser bare ikke poenget. Jeg ville ikke lagt meg med olabukse for å si det sånn...

Skrevet

Og, kjøp et bæresjal så kan du lett og greit gå å handle etter han er født;) Mye greiere, butikkene er åpne da og:P

Skrevet

jeg hadde kjøpt veldig mange kortarma bodyer. og de brukte jeg aldri. Langarma body er hva hjeg har brukt mest av hær. fikk barn i sutten av juni. brukte også tynne votter da hun var nyfødt. jeg ville hadd 5-6 langarma body i str.50-56.

Her er listen over klær du bør ha til babyen.

* 6-8 bodyer (lang arma)

* 3-5 trøyer

* 4-5 sparkebukser

* 3-4 pyjamaser (helst hele dresser)

* Strømpebukser til kalde årstider

* Bomullsjakke, eller strikkejakke

* En varmere jakke (tilpasses årstiden)

* 3-6 par sokker

* To babytepper (ull, eller varmeregulerende)

* Lue, gjerne hettelue og votter i vinterhalvåret

* Tynn bomullslue i vinterhalvåret

* Utedress

Skrevet

Jeg ville i alle fall hatt 3-5 bodyer i str 50, et par strømpebukser og en sparkebukse. Du kan evt la være å vaske og ta bort lappene på noe av det så du får byttet det hvis nødvendig. Det er også sjelden man får barselgaver i str 50-56! Hvis du får et stort barn er det noen som hopper rett på str 56 - men mitt barn var 3,5kg og 52 cm (dvs lang, men veldig gjennomsnittlig vekt), og han SVØMTE i str 56 de første ukene.

Skrevet

Altså, jeg må bare legge til at med så lite klær som jeg skrev i det forrige innlegget ditt, må du regne med å handle inn mer etter fødselen - men da vet du hvor stor babyen er, og hvilken størrelse du trenger. Med 3-5 bodyer som jeg skrev over kommer dere gjennom de første dagene. Som andre sier, butikkene stenger ikke etter at babyen er født. :)

En ting det kan være lurt å tenke på, er at det ikke er sikkert man er i form til å dra på handletur noen få dager etter at babyen er født... Jeg var IKKE det (pga akutt ks). Riktignok kan man sende pappaen, men da kommer de gjerne hjem med mye rart. ;) Så hvis man ikke vil ha potensielt rare klær og farger, kan det være lurt å kjøpe litt mer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...