Lady lovely locks Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ble anbefalt A-krem til sønnen min når det var så kaldt. (Dette var i fjord) Han fikk kjempe stygge utslett i ansiktet. Jeg trodde det var på grunn av kulda og smørte enda tykkere på. Så leste jeg innholdslisten. PEANUTTOLJE var hovedingrediensen. Jeg ble ganske sjokert. MANGE barn som reagerer på nøtter. Jeg kuttet ut kremen å nå er huden hans kjempe fin. Han fikk plutselig tilbakefall. Jeg skjønte ingen ting. Til barnehagepersonale sa til meg. Gutten din er sååå glad i peanuttsmør... Nå føler jeg meg i alle fall veldig sikker påå at gutten ikke tåler nøtter.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Han kan godt tåle nøtter selv om han ikke tåler peanøtter. Peanøtter er, tro det eller ei, ikke en nøtt men en belgfrukt. Kryssallergi er erter og andre belgfrukter. Eldste vår tåler ikke peanøtter, men mandler og hasselnøtter tåler han fint.
Zitro Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Da bør du ta blodprøve av sønnen din for å sjekke eventuell allergier. Har selv en sønn med kraftig nøtteallergi (vi må gå rundt med sprøyter tilfelle han blir syk) Peanutt er egentlig ikke en nøtt i den forstand man snakker om nøtteallergi, men en frukt. Personer med nøttealllergi kan ofte fint tåle peanøtter.
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Men da lurer jeg på: Hvordan finner man ut om en liten baby har nøtteallergi, når de ikke skal ha nøtter før de er over året? Da går en vel til legen og tar blodprøver for å finne ut alt hun er allergisk mot? Men hvem gjør vel det?....
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Legger ved en link som forklarer jeg. http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/peanoettallergi
Zitro Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Du finner det ikke ut før du lar barnet spise det rett og slett... vi oppdaget allergien på den brutale måten. Sønnen vår spiste en halv kule pistasj-is i en alder av 4 år. Det resulterte i hasteutrykkning, ambulanse og full pakke... :-( kraftig nøtteallergi viste blodprøvene som ble tatt av han i etterkant da. Og nøtter er ikke anbefalt før over 3 år pga konsekvensene ved sykdom er så store at små barn kan ha problemer med å takle det. Min sønn overlevde, men det stod dårlig til med han når blodtrykke begynte å falle og kroppen så ut til å gi opp kampen... Og dette pga en HALV kule is bare... og i den er det jaggu ikke mye nøtter tror jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå