Mamman87 Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Barnefar har adhd, må jeg si ifra til legen så det står under arvelige sykdommer på helsekortet? Det her har jeg ikke peiling på
flypapir Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Nå har jeg ikke noe dokumentasjon på dette, men jeg mener at det kan være arvelig ja. Sikkert mange som vet mer om dette enn meg, men flere av de jeg kjenner/har jobbet med som har adhd har også foreldre med adhd. Mener også jeg har lest om dette, men husker såklart ikke hvor..
Mamman87 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2010 Okay, nå har jeg lest litt rundt og noen mener det er det og andre ikke. Så jeg får bare nevne det for legen også ser jeg jo om det skrives opp Tusen takk for svaret
2søtesmåh Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Jeg har ikke noe "fasit" på dette, men mente og høre at det var meget stor sannsynlighet for at barn av person med ADHD kunne få det. 70% tror jeg det var...MEn hvor jeg leste det vet jeg bare ikke. Og synes det var fryktelig høyt..Men kanskje en god forklaring (selv om det MÅ være lavere enn 70%) på hvorfor så mange flere barn får denne diagnosen nå enn før? I "gamle dager", så ble jo slike barn sett på som vanskelige, i beste fall sendt på "trollskole"; iverste fall tatt som tilbakestående og sperret inne...Uansett så kom de seg sjelden inn i samfunnet og ble "vanlige" brogere, stiftet familie og fikk vel nesten aldri barn. Nå så er jo ikke ADHD noe problem lenger..Ikke på sikt ihvertfall..SOm voksen fungerer man jo på lik linje meg alle andre, om man er bevisst diagnosen sin ihvertfall, og man blir en del av samfunnet, finner seg kjæreste får barn osv osv... Og dette med at de aller fleste med ADHD faktisk får barn nå til dags, så er det jo helt naturlig at vi får en større andel barn med ADHD opp til et "metningspunkt",- for å si det sånn... Men uansett, du står jo kanskje sterkere enn mange andre foreldre som får barn med den diagnsoen, siden du ahr den selv og vet litt hva det gjelder. DU har kanskje mer (???)og gi ditt barn enn foreldre som er helt ukjente med den?? HVIS ditt barn skulle få det..Men lurer kanskej på om ADHD ikke skal føres på det skjemaet altså..Er jo ikke en sykdom, på en måte.....Vet ikke.... Lykke til..Det går nok bra skal du se ) Barnet ditt blir perfekt for deg uansett
Hikken Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Hei ) Jeg har ADHD, men det ble ikke skrevet på helsekort. Legen min vet selvfølgelig om det og jeg har nevnt det for lege/helsesøster på helsestasjon, det skal fanges opp tidlig hvis hun har det! Leah viser INGEN tegn til å ha arvet det, i såfall har hun ikke fått min versjon (hos meg var det tydelig fra første leveuke). Hos meg har det kommet i arv, både pappa har det (diagnostisert) og bestemor (ingen diagnose, men ingen er i tvil;o). Brødrene mine har ADD ("jenteversjonen" med mer depresjon, konsentrasjonsvansker osv) og jeg har skikkelig ADHD og var ganske voldsom frem til jeg fikk diagnose som 17åring. Håper både min og din slipper unna, for selv om man som regel klarer seg fint, medisinert eller ikke, kan det være noen slitsomme bokstaver å ha med seg! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå