Gå til innhold

når bør man begynne med bilbelte for gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på det. Har såvidt begynt å få synlig mage (uke 23). Brukte ikke i forrige svangerskap, men kjørte lite også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

begynte å bruke med en gang denne gangen, men det var fordi jeg hadde den framme... første gang husker jeg ikke.. men det er lurt å begynne så fort som mulig.. du kan klemme babyen no og selvom du er liten..

Skrevet

NAF har visst funnet ut at bilbelte for gravide ikke har noen effekt for sikkrthet, bare for komfort.

Jeg bruker det alikevel jeg og er 12+3

Skrevet

du bør begynne å bruke belte med en gang.. altså dagen da du fant ut at du var gravid.... jeg vet om flere som har vert gravid og kræsjet å der har babyen klart seg helt fint, legen sa at det var pga dette belte... jeg har brukt det fra dag 1....

syntes det er rart at NAF har funnet ut at det belte ikke har noen effekt for jeg har jo morkaken fremme, altså litt opp mot brystet fremme på magen og hvis jeg kræsjer og har på meg vanlig belte vil jo dette belte komme nesten der morkaken ligger, men hvis jeg har det gravid belte så kommer den langt nede og vil derfor ikke treffe morkaken....

dette er jo mitt syn, men det anbefales fra dag 1.

Det finnes foressten to typer og det er ikke vits å kjøpe det dyreste.... jeg har et fra besafe som koster 399 hos babyshop og det er helt greit å bruke.... den andre typen vet jeg koster 1499... så det er litt pris forskjell....

lykke til=)

Skrevet

Hrar du så vidt begynt å få synlig mage? I uke 23? Hjelpe meg, jeg må bære på en hvalross. Jeg er 16+5 og har skikkelig gravidmage:-)

Skrevet

Heii:)

Jeg begynte å bruke det på Mandag, da var jeg 14+1 uker... mn fikk lånt det av venninna mi på søndag, såå nå bruker jeg det hele tida :)

Skrevet

Tror man skal begynne ganske tidlig, ja. Jeg begynte å bruke det da jeg var 11-12 uker på vei. Ikke kjent så mye til komforten enda siden det ikke er mye ekstra mage her enda. Er 19+2. Har måttet legge vekk noen klær og ser at noen strammer litt mer, men det går ikke an å se på meg at jeg er gravid.

Skrevet

jeg er i uke 27 nå og har brukt det siden uke 13-14 ca. babyen er jo der uansett om magen ikke har kommet ordentlig enda:)

Skrevet

ida87: Jøss det var rart at NAF har sagt det? hmm... på biltilsynet her jeg bor står det på plakatene om å bruke bilbeltet at BeSafe Gravidbeltet er et kjempe fint alternativ til de som er gravide:) Så det var jo litt spesielt...

men helt enig med deg, begynn me en gang! Jeg kjøpte det så fort jeg fikk råd etter jeg fant ut at jeg var gravid:)

Skrevet

Oj, ble litt bekymret når jeg leste dette.. Er i uke 19 og har tyyydelig mage, selv om ikke det skal ha noe å si for når man skal bruke beltet. Jeg leste at gravidebeltet ikke har noen bevist effekt, at man like gjerne kan legge det vanlige beltet under magen - derfor tenkte jeg at det ikke var noen vits i kjøpe det.. Leste det i et hefte jeg fikk på Barn & baby messen, tror det var fra Trygg Trafikk.

Nå ble jeg usikker, kanskje jeg bare skal kjøpe det allikevel! Kr 400,- er jo ingenting hvis det evt kan redde lille livet inni magen!

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe det. på nettsidene til Gjensidige kan du både kjøpe eller leie belte :)

Skrevet

Jeg begynte å bruke det i forrige svangerskap, men syntes det var så ufattelig ubehagelig at det gjorde at jeg konsentrerte mer på det enn å kjøre, at jeg måtte bare kutte det ut...

Så denne gangen har jeg ikke giddet en gang.. Tror faktisk jeg har kasta det..

Men det stemmer det noen nevner over her om at Trygg Trafikk opplyser at det ikke har noen effekt. Link:

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Gravid/

Øker komfort - ikke sikkerhet

Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.»

Det er jo opp til hver enkelt.

Og folk burde gjøre det de føler er riktig for seg:o)

Skrevet

Trygg trafikk nevner også på sidene sine, at kollisjonsputene kan gjøre mer skade enn bilbelte.

Så hvis det stemmer så er det jo samme om man har beltet over eller under magen.

Men alle velger jo selv hva som er best =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...