Gå til innhold

Sykemelding vs svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper at noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg er gravid og for tiden sykemeldt. Men egentlig skulle jeg vært på svangerskapspenger, da jeg har en jobb jeg ikke kan utføre eller tilrettelegge for min situasjon.

Jeg nevnte dette for legen min, men virket ikke som han var så oppdatert på området.

Så det jeg lurer på er om det er ugunstig for meg å gå sykemeldt fremfor å gå på svangerskapspenger? Har det noe å si økonomisk i ettertid?

Håper at noen har peiling på dette og tar seg tid til å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...jeg lurer på om det ikke har noe å si for feriepengene dine altså? man får jo feriepenger av 12 uker eller noe i næheten når man er sykemeldt. Tror man får feriepenger for hele perioden man får sv. penger. Kanskje jeg bommer helt her altså, men jeg tror kanskje det stemmer

Skrevet

Ok, takk for svar. :) Jeg må prøve å finne ut helt sikkert det da, for jeg vil passe på at jeg gjør det som lønner seg.

Skrevet

Svangerskapspenger gir rett til feriepenger for 64 dager, mens sykepenger gir rett til feriepenger for 48 dager. Svangerskapspenger går heller ikke utover maksperioden på sykepenger. Du burde altså søke svangerskapspenger!

Skrevet

Svangerskapspenger gis til FRISKE kvinner som ikke kan arbeide pga risiko for barnet. Jeg mottar selv svangerskapspenger fra NAV da jeg jobber med utenlands med kjemikaljer og ikke har noen mulighet til å bli omplassert, da det er behandling av kjemikaljer jobben hår ut på.

Fra jeg sendte inn papirene til de var ferdigbehandlet tok det nesten fire måneder og pga utregningsmetoden til NAV har jeg gått ned i overkant av 6000 kroner etter skatt. Dette er pga NAV regner arbeidstimer og deler på arbeisdager + kutter tillegg.

Hadde jeg visst dette i forkant hadde jeg nok heller prøvd å sykmeldt meg eller evt funnet meg en annen jobb i stede for. Det hadde vært mye bedre for meg økonomisk sett...

Skrevet

Tusen takk for at du skrev det... Spørs om jeg skal bare holde meg til sykemelding da...? Jeg jobber 20%.

Skrevet

Sykepenger og svangerskapspenger blir regnet ut på samme måte, og gir lik utbetaling.

Skrevet

10:42: Hvorfor ble det annerledes for hun over her da?

HI

Skrevet

Hun over har jo bare fått svangerskapspenger, så hun vet vel ikke at utregningsgrunnlaget hadde blitt det samme om hun hadde fått sykepenger.

Skrevet

ja jeg var sykemeldt under hele svangerskapet pga hyperemesis. Etter 4 mnd forsto legen at jeg ikke kom tilbake i jobb, det ble da søkt om sv.skapspenger. Nav betaler bare 12uker med feriepenger. mens på sv.skapspenger får du som vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...