Gå til innhold

Whooops, diger baby!! "Bør ikke gå over termin"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en noe forhøyet risiko for kromosomfeil på babyen har jeg fått en ekstra ul nå på tampen av svangerskapet, 38+3. Heldigvis er guttebebisen høyst sannsynlig helt frisk og fin - men legen som undersøkte meg i dag kunne fortelle meg at barnet er kjempestort. Jeg ante ingenting, jordmor har ikke sagt noe om det (selv om symfysemålene nå er utenfor det skraverte feltet)... og så skrev han på helsekortet mitt: PS: Stort barn!! Bør ikke gå over termin!". Han sa ikke noe om akkurat hvor stor babyen er/blir, men forsto det slik at jeg kunne regne med 4 kg +++.

Blir jeg satt igang da, ved termin? Noen flere som har fått liknende beskjed? Jeg er nesten bekymret for om jeg skal få han ut i det hele tatt.. gulp :P... Jeg er ikke av de største selv, så om han blir stor er det pappaens ganske kraftige kroppsbygning han har arvet. Uansett lettet over at alt ser fint ut selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

vet ikke så mye om det - annet enn at jeg har lest at etter uke 40 så vokser de fleste barn mye mindre. Så selv om man går litt over, så trenger ikke barnet bli så mye større på den tiden - eller vanskeligere å føde.

Lykke til - og så bra alt ser bra ut med gutten :-)

Og du blir sikkert fulgt ekstra godt opp når det nærmer seg termin.

Skrevet

Hei. Jeg har også fått samme beskjed.. Skal på ekstra ul nå på torsdagen.. Gruuuer meg, men det er greitt å få vite det da :) Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle gå over tiden da om barnet var like stort som min forrige.. Lykke til :)

Skrevet

Veldig mange på over 4 kg for tiden. Etter UL menes det at min og vil komme over det, men hodet er ikke større som regel. De er bare "tykkere"

Hodet som er vondt å få ut, resten er bare befriende.

Babyen ligger å øveouster i magen og om UL blir målt litt feil kan dette skille flere hundre gram.

Slapp av går sikkert bra, men syntes den legen din sremte deg unødvendig ja...

Skrevet

Jeg har hørt at man skal ta disse UL-målingene med en klype salt. Folk som har fått beskjed om en baby på 4500 g som føder en på 3500 gram f.eks. Men, jeg ville snakket med jordmor om dette hvis du er bekymret.

Skrevet

Det er noen som får motsatt beskjed også og det er hvertfall kjipt!!!! Feks at babyen er 4500 g og veier faktisk 5300g når den kom ut!!!!

Han ble bare kalt konfirmanten på sykehuset for å si det sånn og det endte i ks.

Skrevet

Jeg er normalstørrelse selv og fødte sist en gutt på 4340 gram - det var på termin. Ikke et sting var nødvendig etterpå, jeg tror det hjalp at jeg hadde en jordmor som hjalp meg å ta det rolig på slutten, og la hodet stå og tøye selv om det var driiiitvondt, og at jeg fødte i vann...

Fødte en jente på 2890 nesten åtte år tidligere, og hun var like vond å presse ut, så størrelsen hadde ikke så masse å si på hvor vondt det var - pressingen varer vanligvis ikke så lenge uansett, jeg har brukt ca 30 min på begge mine, det er vel vanlig med alt fra 30-60 min har jeg hørt - det er jo den korteste delen av fødselen!

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare deg, men jeg lurte på en ting: Kan man se om babyen har kromosomfeil på ul sent i svangerskapet? Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke fikk sjekket nakkefolden i uke 12 (babyen lå feil vei) og jeg var for syk til å ta doutesten. Er 41 år og har jo forhøyet risiko pga alder (bare 2% risiko da, satser på det beste!)

Men jeg var altså på UL i går. Var da 35 uker. Kunne legen sett noe da??

Skrevet

Takk for noen beroligende svar her ladies! Jeg er egentlig bare glad for at alt ser bra ut jeg, om han er stor så får han bare være det da :). Skal nevne det for fastlegen min når jeg har time der i beg av neste uke, så får vi se hva hun mener.

Nei, man kan visst ikke se feks downs syndrom i alle tilfeller sent i svangerskapet.. men jeg har forstått det slik at veldig mange downsbarn også har tilleggsproblemer i form av hjertefeil ol. I så fall vi man ofte kunne se disse tingene på ul. Men det er jo mye annet som kommer av kromosomfeil og mye av dette vil vises på ul ettersom det kan gi svært alvorlige utviklingsfeil.

I mitt tilfelle gjelder det ikke downs, jeg har en translokasjon som betyr at noe arvemateriale på to kromosoner har byttet plass (har ingen med. konsekvenser for meg, det gir en slags bærereffekt). Dette kan imidlertid gi en økt risiko for kromosomtrøbbel hos bebisen, men vil i de aller, aller fleste tilfeller gi en tidlig abort. Det ble oppdaget hos meg pga utredninger etter gjentatte SA/MA (før det nå denne gangen gikk bra med graviditeten). Det er ulike typer problemer og ulike grader av "alvorlighet" ift hvert individuelle tilfelle av dette.

Men generelt skulle man vel tro at legen hadde sett det om det hadde vært noen alvorlig galt med barnet - i hvert fall de feilene som er slik at barnet bare lever en kort stund etc.

Masse lykke til!!

Skrevet

På 14 dager så gikk jeg fra 29 cm til 35 cm i symfysemål....

Skrevet

Jeg ble anvefalt keisersnitt med nr.2 pga at han sannsynligvis veide over 5 kg. Jeg valgte allikevel å føde naturlig og det viste seg at han veide 3950 men at jeg hadde 2 vannposer! Det siste vannposen kom i rennafart (like hel) etter at guttungen kom ut :) Vannet hadde gått over hele badegulvet hjemme 10 timer tidligere, he he.

Skrevet

Innom fra 2.trimester(er 27 uker) og lurte på en ting.

Hvis både jeg og samboer var små ved fødsel(3000g og 3300g), vil dette da si at babyen vil være liten også? Er sjansen for stor baby mindre?

mulig det er et dumt spm, men er litt nervøs for å føde en på over 4kg!

Skrevet

Både jeg og sambo var ca 3500g ved fødsel og vi er begge normalvektige idag. Likevel fødte jeg i -07 ei jente på 4370 og 52 lang..jordmora mi fikk helt sjokk og lurte på hvor jeg hadde gjemt barnet hele svangerskapet - da hun var sikker på at barnet kom til å ligge på ca 3500g..

Fødselen gikk egentlig greit ifht det jeg hadde forestilt meg, men siden hun ble så stor måtte de til med tang og klippe. Har ikke hatt problemer i ettertid.

Så 4 kg++ trenger ikke bety noe for en vanlig fødsel.

Lykke til iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...