Gå til innhold

Spiser 1 åringene for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grøt til frokost- 150 ml melk

soveflaske-150 ml melk

1 halvt glass fruktpurre (til nøds most banan og yogurth)-150 ml melk

(av og til en soveflaske mellom her også-150 ml)

1 middagsglass og vann

grøt til kvelds- 150 ml melk

De NEKTER å spise brødskive, har prøvd med jevne mellomrom siden de var 6 mnd og jeg har forsøkt alle mulige varianter av hjemmelaget mat. De spiser helst 6 mnd glassene enda siden det er minst klumpete, de kaster veldig lett opp av klumper og brødskiver.

Spiser de alt for lite?

Noen som har hatt småspiste barn med tips??

De gulpet VELDIG mye når de kun fikk melk og bruker de minste smokkene jeg kan finne på markede da de kaster opp av f.eks. mam sine, de blir for store.

Hjelp? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De spiser mer enn min (svært aktive)gutt. Han får grøt av +/- 1 dl vann til frokost. Spiser sjelden opp alt. Men da har han gjerne blitt ammet før vi står opp.

Så spiser han et halvt middagsglass til middag, ca 4 timer etter frokost. Ikke alltid han spiser alt.

Og grøt av 1 dl vann til kvelds, og heller ikke da er det alltid han spiser alt.

Ammes 2-3 ganger i løpet av dagen, og før leggetid. Samt 2-3 ganger i løpet av natta. Burde vært nattavvent, men til tider spiser han for lite på dagtid til at det lar seg gjennomføre.

Får yoghurt og Danomino som mellommåltid hvis han viser tegn til å være sulten nok.

Drikker så og si ikke annet en morsmelk. Har aldri tatt flaske, så skal jeg få i han noe særlig med væske må jeg gi av glass, og det går for såvidt greit, men er ikke mange slurkene han vil ha.

Gutten min har også problemer med klumper, og konsistens, f eks på hjemmelaget mat. Får ikke i han brødskive, 1-2 biter en sjelden gang kanskje. Spiser heller ikke annet en 6 mnd glass og 6 mnd grøt.

8 og 12 mnd glass må moses ekstra for at han skal spise de.

Innimellom kan han gå 3-4 dager omtrent uten fast føde. Kun morsmelk. Har hatt ekstra kontroll på helsestasjon for å sjekke vekt, og han legger fint på seg. Så helsesøster mente ikke det var grunn til "tiltak" enda. Han er i fin form, og har stort sett godt humør. Jeg har bestemt meg for å ikke stresse med det.

Som dine gulpet han også mye når han kun fikk morsmelk.

Har ikke tatt smukk siden han var 2 mnd. Bla fordi han brekker seg av de, akkurat som dine.

MEN for en uke siden skjedde det utrolige, han begynte å ta smukk igjen. Han har alltid hatt flere smukker tilgjengelig, og her i forrige uke fant jeg en Mam smukk han ikke hadde fått på en god stund, og den stappa han i munnen og begynte å suge på. Til min store forbauselse. Og siden har han tatt både den ene og andre typen uten å mukke. Suger og koser seg. Håper bare han kan venne seg sånn til den at han kan bruke den når han skal sove. Det hadde vært en drøm.

Skrevet

Er ikke rart hun ikke spiser mer så lenge hun får så mye melk. Kutt ned på melka så ser du nok at hun får lyst på annen mat. Mener å huske at de skal ha maks 0,5 liter i døgnet inkl det som er i maten.

Skrevet

Tusen takk for svar! betryggende å høre at andre barn også er sånn! :)

De andre barna vi treffer spiser utrolig mye mer enn jentene! 4 pk med fruktmos og opp til 2 glass middag! :o

De får kun melk etter måltid, vann underveis og mellom- på oppmuntring fra helsesøster- da helsesøster mente de fikk for lite melk.

Skrevet

og vi holder på med tilvenning av vanlig melk :)

Skrevet

Pjokken min på 20 mnd spiser mindre enn dine jener, så ikke vær bekymret du:)

De får nok i seg det de trenger! Brød er ikke noe å stresse med- det kommer etter hvert. De får jo i seg masse gode næringsstoffer i grøt og så lenge de sliter med store biter er det sikkert bedre med grøt for de.

Jeg har en jente på 6 som spiser mindre enn dine 1-åringer. Hun hadde spisevegring som 1-åring pga ubehandlet cøliaki og det henger i enda. Selv om hun spiser mindre enn de så får hun tydelig i seg det hun må og hun er 114 cm og veier 18 kg.....Ingen stor jente, men sikkert større enn dine;)

Skrevet

Kan ikke være lett med spisevegring!

Jentene er litt over 9 kilo, 72 og 74 cm lange :) De er jo ikke de største men heller ikke de minste! :) Ligger fint ann på kurvene, jeg tror jeg ble litt grepet av dagen da jeg fikk se mine venniners barn spise :S :/

Skrevet

Ja, lett å bekymre seg over det med spising og barn;)

Har to "vanlige" barn som ikke har reelle problemer med spising, men blir jo fort bekymret over de når de er småspiste også:)

Noe må jo vi mammaer ha å bekymre oss over;)

Skrevet

hehe så sant så sant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...