Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Er det NAV eller arbeidsgiver som betaler for de timene jeg jobber?
Makko med to små gutter Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Aktiv sykmelding blir for arbeidsgiver som du er ute i 100% sm... dvs arbeidsgiver betaler de 16første dagene, så betaler nav resten uavhening hvor mye du jobber - det er egentlig et krav til at du jobber med noe alternativt arbeid (noe min arbeidsplass ikke har!)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 alternativt arbeid faktisk.. jeg jobber på kafé, lurer på hva det skulle være. Det nevnte ikke legen min noe om heller. Jaja, dette blir spennende ;-)
Erle79 Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Ved sykemelding i forbindelse med svangerskap er det faktisk NAV som betaler fra dag 1, men i vanlige sykemeldingstilfeller er det riktig at NAV stepper inn fra dag 17. Man må riktignok være villig til å informere arbeidsgiver om at fraværet skyldes graviditet, og ikke alle som vil si det...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Det stemmer, arbeidsgiver må sende inn søknad for å få tilbakebetalt de 16 dagene med arbeidsgiverperiode. Men de må forskuttere.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Alternativt arbeid er det ikke nødvendigvis - men det hele handler jo om at du skal jobbe det du orker og prøve å være så mye du klarer i jobb. Dvs. at arbeidsgiver ikke kan belage seg på deg i en slik situasjon at du feks blir alene på jobb. Arbeidsgiver må bemanne fult uten å tenke på hvorvidt du er der eller ikke - så blir det du orker å jobbe og er i jobb kun en "bonus".
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 det var sånn jeg trodde det var ja Gleder meg til å komme igang, var gradert sykemeldt hele graviditeten, og så har jeg hatt 18 mnd permisjon og så vært 100 pt sykemeldt tre mnd etter det :-/ Foreslo selv aktiv sykemelding isteden for videre 100 pst, men jeg hadde ikke satt meg inn i hva det egentlig vil si, så det er greit å høre at det blir som jeg trodde :-) HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Da blir det nok deilig å komme litt i gang igjen Målet med en aktiv sykemelding er jo selvfølgelig også at man mener det er håp for at du skal komme mer eller mindre tilbake på sikt - derfor kan du ikke være aktiv sykemeldt i "evig" tid. Men det finner du nok ut av sammen med legen og evt arb.giver. Siden du har vært sykemeldt så lenge så har du kanskje hatt dialogmøte med arb.giver også? I alle fall så skal arb.giver følge opp de også. Masse lykke til! - Anonym ovenfor
Makko med to små gutter Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Når man ikke er gravid skal det være alternativt arbeid, det sa iallefall legen sist jeg var der... -så jeg fikk det IKKE. -forstå det de som kan...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 men jeg er ikke gravid, legen nevnte ikke noe sånt.. Det er isåfall hårreisende idiotisk. Jeg klarer jobben min, men ikke så mye, ikke så lenge om gangen. Og jeg vet aldri fra dag til dag hvordan formen blir, derfor fungerer ikke gradert sykemelding. Må da være å foretrekke for samfunnet at jeg begynner å jobbe det jeg klarer! Kanskje jeg kan gå og plukke sneiper ved uteserveringen - det er vel alternativt arbeid på min arbeidsplass. det blir jeg nok frisk og rask av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå