Gjest Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Hva er normal vektøkning under svangerskapet igjen? Har lett etter den listen hvor man ser hver 3.uke av svangerskapet og hva som er gjennomsnitt men finner den ikke :-/ Noen som vet?
Myy Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Dersom du har BMI innenfor normalen (altså at man ikke er undervektig eller overvektig) så er det fra 12-15 kg tror jeg. Bare google det så finner du det nok
NostraStoria Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Tror altfor mange henger seg opp i dette..så lenge du har en "normal" BMI før du ble gravid, så trenger en ikke å være så bekymret..mange som måler seg med andre ang vektøkning..noe jeg ikke tror kan væøe sunt. Det er stor forskjell på folk og svangerskap. I tillegg vil legen/jm gi beskjed hvis du har lagt på deg uvanlig lite eller uvanlig mye. Babyen tar den næringen den trenger uansett. Har hørt at en skal legge på seg fra ca 12-15 kg..her blir det ca 20(!)
MammantM Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har lagt på meg 23 kg og jordmor syntes ikke dette var så mye! Jeg føler at jeg vil besvime hver gang jeg går på vekten selv!
sillyfilly og Olivia Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 6-12kg er normalt. Legger du på deg veldig mye mer er det som regel fett, og det skal du ikke. Du skal bare legge på deg det baby, fostervann, blod i livmor, og morkake veier.
klar for 3? Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 12-16 kg er vel det som er anbefalt for normalvektige. Forrige gang la jeg bare på meg 8 kg og jordmor var da veldig bekymret. Følte hun trodde jeg hadde spiseforstyrrelse. Denne gangen har jeg lagt på meg 15 kg, og alle er strålende fornøyd.
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 jeg veide 53 før jeg ble gravid, er 162 høy, er 1 uke på overtid og har lagt på meg 25 kg, jm og lege sier at dette ikke er unormalt, og det er IKKE bare fett. synes det er litt dumt at man skriver sånne ting som at alt over 12 kg er bare fett, hva med alt vannet i kroppen?? hva med at ALT er individuelt???
Elsie84 Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 ja alt er individuelt, syns og det blir så mye fokus på dette.. og de som er slanke/tynne før graviditet har godt av å legge på seg mer en de som i utgangspunktet er tykke.. og så skal vi jo amme når barnet kommer ut og vi trenger litt fettlagre.. kroppen ordner det som er individuelt naturlig selv.. så lenge ikke lege eller jordmor reagerer på vektoppgangen så er det nok slik det skal være.. jeg veide 48 kg før jeg ble gravid og nå er jeg nesten 70kg og jeg ser ikke tykk ut.. har mye vann da og sikkert mye annet..og selvfølgelig en baby:) jordmor sier alt er bra:) jeg er snart i uke 38. jeg spiser forresten sundt og beveger meg relativt mye.. hurra for dere som har lagt på dere under 10kg i graviditeten, håper dere er friske..
Ilenna Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Jeg har lagt på meg litt over 20 kg og er i uke 36 nå. Legen sier det er helt normalt siden jeg har mye vann i beina og at jeg har også lagt på meg i lår og pupper og selvfølgelig mage. Tror ikke det er så veldig mye å bekymre seg for at man "går opp for mye".
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Små tynne jenter legger som regel på seg mer enn oss litt større. Jeg er 174 og veide 80 kg da jeg ble gravid (35 år og ingen ungfole lenger) Jeg har bare gått opp 6 kg, men har jo litt lager på rompa å gå på liksom. Er man 160 og veier 50 kg har man ikke noe lager og da vil kroppen samle litt ekstra. Ofte pleier mange av kiloene å være vann, men er jo lov å tenke på hva man putter i munnen og. Når noen sier jeg skal spise for to tenger leg at joda, trenger ikke å skade flere enn meg selv med det jeg spiser så prøver derfor å spise mye sunn mat. Ikke meningen at man skal spise SOM to....
Mamasan*i*januar Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Sillyfilly: Jeg lurer litt på hvor du har tallene dine fra, for 6 - 12 kg hørtes veldig(!) lite ut. Dessuten er det helt feil at man ikke skal legge på seg fett når man er gravid. Det er helt normalt og sunt å legge på seg et lite lager, slik at kroppen har til både deg, babyen og amming hvis man skulle bli syk eller noe, i alle fall hvis du ikke er overvektig i utgangspunktet.
ansjaangell Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Synes det er morsomt å se at alle som har gått opp over 12 kilo, spess de som er over 20 går rett i forsvarsposisjon! Noen legger på seg 6 kilo, andre 30.. Jeg må helt ærlig si at de som legger på seg mer enn 20 som IKKE er mye vann gjør noe "galt" Det er ikke sunt for en kropp å være så mye ekstra på så kort tid og jeg synes ikek det kan forsvares.. Men det er også for lite å gå opp bare 6 kilo. Jeg har gått opp 10 kilo og er fornøyd med det. Jeg er veldig aktiv og ser ikke på svangerskapet som en sykdom som mange gjør.. spiser ikke fet mat, men mat med masse energi, fisk, melk, grovbrød, salat mm. Så dere som i tidligere har gått opp over 20 kilo i deres graviditet som IKKE er vann, ikke forsvar dette å si at det er normalt, fordi det er det IKKE!
b77h Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Tror kanskje ikke en skal være så påståelig på hva som er rett og galt... alle har forskjellige kropper og svangerskap. og når jordmødre sier det er helt ok, så er det nok ikke så uvanlig. Jeg syns jeg har hørt at det er mellom 12 og 16 kg som er "normalen", hvis man har "normal" vekt fra før. Selv gikk jeg først ned 3 kg - og har nå gått opp ca10-11 kg i forhold til utgangspunktet (er i uke 38). Er gla for at jeg hovedsaklig har lagt på meg på magen og litt på lår, men samtidig så må ting liksom bare gå sin gang i en graviditet. Men har man lagt på seg 20-25 kg og drukket brus og spist cips hele svangerskapet - så er det jo noe helt annet! Og mest av alt ikke bra for barnet i det hele tatt.
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 dette siste innlegget her synes jeg faktisk var ganske frekt, ja jeg har en del vann i kroppen, men alle mine kilo er ikke vann, og jeg spiser ikke usunt, jeg jobber som treningsveileder på siden av min egen jobb, jeg har trent hele svangerskapet og spist sunt, så ikke kom her å si at jeg gjør noe galt! og jeg hører heller på legen og jordmora mi enn en som dømmer andre på den måten der. blir utrolig irritert over at det går an å slenge ut ting som dette her. det er vel hver enkelts sak, og ikke din sak å dømme vel??
ansjaangell Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 b77h: Det er akkuratt det jeg mener. Og jeg tror ikke de som har gått opp 20 - 30 kilo forteller at: Jo, jeg har spist masse godis og ikke beveget meg de siste 4 mnd.. De sier heller; Jeg trener masse, spiser kjempesunt og er stort sett i aktivitet hele dagen.. Mye for å føle det bedre med seg selv.. Men så sitter de hjemme å dytter i seg stratos etter stratos. Som alle sier: Babyen tar til seg den næringen den trenger, så går du opp 25 kilo og ikke alt over de normale 15 er vann så går man faktisk opp for mye, og der er faktisk IKKE sunt.. Og ikke gå rundt å si det til folk heller. Hadde ei venninne jeg synes kjempesynd på når hun var gravid.. Hun gikk opp 27 kilo og visste ikke sin arme råd, men 23 kilo forsvant på de 3 dagene hun lå på sykehuset og de siste 4 var det reelle hun hadde gått opp, da de siste kiloene på magen og puppene. Jeg dømmer ingen nordyma, men du kan ikke komme å si at alle som går opp 20-30 kilo ikke har skyld i det og er kjempeaktive i sine svangerskap? Du er kanskje 1 av 20 da som faktisk trener og alikevel går opp noen ekstra kilo.. det er din kropp, min kropp går opp 10 kilo og jeg pigger ut med sjokolade og brus om dagene, men det er min kropp. Er da i tillegg aktiv om dagene.. Men jeg tåler da ikke å se gravide damer som ser ut som dråg, de tar ikek vare på seg selv og ser på hele svangerskapet som en sykdom.. de ligger på sofen i 7 mnd å spiser og sover.. DET er ikke sunt å ikke kom her å se at det er det..
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 regner med du vet at du sårer mange nå og mange som blir utrolig lei seg av det du skriver. dette burde være ett hyggelig sted hvor vi utveksler erfaringer og gjerne ber om råd og tips, ikke ett sted hvor vi dømmer hverandre, for hvem trenger vel det i svangerskapet.
MammantM Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 Jeg har vært veldig fortvilet over hvor mye jeg har gått opp i vekt og snakket med jordmor om det og hun mente at det jeg har gått opp trengte jeg. Er 155 cm og veide 48 kg da jeg ble gravid, men har lagt på meg overalt føler jeg ikke bare på magen. Hun sa at hvis man passer på hva man spiser så skal man ikke bekymre seg. Sykepleier'n som veide meg trøstet meg veldig når hun sa at hun gikk opp 30 kg. Hun er veldig liten og tynn hun også så det er jo tydligvis noe man mister igjen etterpå.
ansjaangell Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Hvis man mister det fort etter et svangerskap så er det jo vann! Men sitter du 4 mnd etter et svangerskap og veier det samme som i uke 40 bare minus babyens fødselsvekt, fostervann, og det andre som man mister med en gang så har du gått opp for mye!
ansjaangell Skrevet 13. januar 2010 #19 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ser ikke på meg selv som et slemt menneske, men jeg sier det jeg mener og folk kan ta det på en måte som sårer dem, mens andre kanskje kan se på det som konstruktiv kritikk.. Noen er heldige å kan spise eksakt det de vil under svangerskapene sine å bare gå opp KUN det de trenger, mens andre må passe mer på, og da mener jeg ikke slanke seg, for det er farlig i svangerskapet, men å passe på hva man trykker i seg og kanskje reise seg opp fra sofen innimellom.. Og jordmoren som gikk opp 30 kilo.. Tror du ikke hun gikk opp mesteparten av vekten i vann? Hun vil jo i allefall følge råd og veiledning angående trening og kosthold i svangerskapet. Tipper flesteparten av de kiloene rant av de første dagene etter fødselen og satt igjen med et lite energilager for ammingen.. Det er bare å fortsette å si at jeg tar feil, men jeg prøver faktisk å bli kvitt den normen som er inne på forum om at alt fra 15 - 30 kilo i FETT er normalt, for det er det ikke!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 13. januar 2010 #20 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ser poenget ditt, men regnestykke er desverre ikke allltid så enkelt. Jeg passer i hvert fall ikke inn i formelen din. Jeg har nå tre uker igjen til termin, og har gått opp 8-9 kg, noe du vel vil konkludere med at er flott og sunt. MEN jeg har spist masse sjokolade og drukket brus, ergo hjelper det lite å kun på kiloene. Andre kan faktisk spise sunt og kutte sukker, men legger på seg det dobbelte, og det vil jeg allikevel mene er sunnere for kroppen. Og så konkluderer du raskt med at "de som ligger på sofaen i syv mndr og spiser og sover" burde vite bedre, og ikke vil det beste for babyen. Jeg har vært fulltidssykemeldt siden uke fem, og har i stor grad nettop ligget på sofaen og hvilt. Derfor har jeg kommet meg greit gjennom svangerskapet. Jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme, og hadde jeg ikke ligget på sofaen ville jeg kastet opp flere ganger daglig. Derfor er jeg uenig med deg. Jeg mener min baby har bedre av at mammaen ligger på sofaen og "sover og spiser", enn å ha en mamma som holder seg i normal aktivitet, dermed kaster opp, og sørger for at baby får så godt som ingen næring og en helt utslitt nybakt mamma.... Som sagt så ser jeg poenget ditt, men tror man skal være litt forsiktig med å komme med et bombastisk fasit-svar som gjelder for alle, for få ting er så individuelt som et svangerskap....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå