Gå til innhold

Dere som har eller har hatt bekkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom det gradvis, eller oppstod det plutselig? Når fikk dere plagene? Er uke 18 idag og har tidvis hatt ubehag/vondt i fremre del av bekkenet, men ikke tenkt noe over det siden det har kommet og gått. Nå merker jeg at jeg får stikkende smerter i fremredel av bekken og korsrygg når jeg går. Noen ganger føles det også ut som om underlivet skal "ramle" ut. Kan dette være tegn på bekkenløsning? Hadde ingen slike problemer i første svangerskap. Hilsen en som lurer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat det du kjenner der vet jeg ikke så mye om..vet bare om mine egne bekkenplager og hvordan de er å kjenne på. og de kom plutseleig.det var en morgen jeg knapt kunne bevege meg. Jeg hadde smerter mellom bena.-kunne ikke kle på meg stående lenger. -nå, etter fysioter. èn time, har det flyttet seg opp til lysken.nå går jeg ikke lenger som en forstuet and..men kan ikke gå langt. det gjør vondt hele tiden, men mest når jeg går.-så mye annet bevegelse enn fysio blir det neppe..

er 24 uker nå.

Skrevet

Det kom over en relativt kort tidsperiode, én uke eller noe sånt. Det startet med korsryggsmerter hos meg (veldig sterke). Men etter en endt nattevakt ble det plutselig mye verre. Det var vanskelig å finne god sovestilling og snu seg i sengen. Når jeg stod opp ble det gradvis vondere å sitte og gå. Da fikk jeg smerter på baksiden av rumpa, hoftene og nedover lårene og inni skambenet. Hadde store problemer med å gå i et par uker. Dette var i uke 16 og jeg har vært sykemeldt siden. Er ganske fin i det daglige nå men jeg unngår lange gåturer, sitte for lenge av gangen, bena i kors, støvsuge og vaske gulv o.l. I tillegg driver jeg med bassengtrening som lindrer og styrker bekkenet. Jeg har hatt to svangerskap bak meg uten bekkeproblemer av denne grad og var ikke i tvil om at det var bekkeløsning når det først kom, siden jeg ikke hadde opplevd liknende.

Skrevet

Jeg hadde en del vondt i ryggen og hoftene fra tidlig i svangerskapet som jeg gikk til kiropraktor for (det er noe jeg sliter med til vanlig og svangerskap brakte noe av det frem). Men ganske plutselig over en periode på få dager begynte jeg å få virkelig smerter i halebenet, og en helt annen form for smerter i hofte, lyske og bekken enn jeg har hatt erfaring med tidligere. Sjekket med jordmor for å være sikker, men det er bekkenløsning, ja. Smertene begynte å komme rundt uke 21.

Det kan være et uttall andre ting som medfører ryggsmerter i graviditeten, og en del av dem kan behandles mer effektivt enn bekkenløsning.

Jeg har begynt på bassengtrening som jeg virkelig synes hjelper på, begynner å innse begrensningen min for hvor lange strekker jeg kan gå i slengen og slanger meg masse liggende på sofaen. Sover med sammenrullet dyne mellom bena fra lysken og ned til anklene som hjelper på ganske mye og Mannen er blitt husarbeidsansvarlig. Og i dag skal jeg på min første fysioterapitime som jeg har store forhåpninger til!

Skrevet

Det er vanlig å få mer og mer plager jo flere svangerskap man går gjennom, så ikke unaturlig at du var "frisk" forrige gang du var gravid. Bekkenløsning utløses av hormoner, så tror det er vanligst slik du har det, at plagene kommer snikende.

Jeg kjenner faktisk smerter i bekkenet før jeg har testet positivt på graviditetstesten, det er slik jeg kjenner at jeg er gravid! :) Men jeg har ikke vært ordentlig plaget før nå rundt juletider, da jeg bikket uke 18 eller noe sånn. Tenkte å få henvisning til fysioterapeut neste gang jeg skal på svangerskapskontroll.

Skrevet

Jeg har noe av de samme smertene, så for meg høres det ut som bekkenløsning..

Jeg begynte å få det i uke 8, og det kom gradvis de første to ukene.. Men fra uke 10 var det veldig ille..

Begynte med bassengtrening, fikk veiledning av fysioterapeut om hvordan jeg skulle bevege meg i hverdagen og blei mer sykmeldt..

Nå går det mye bedre, og pga svømming har jeg mye mindre vondt.

Skrevet

Sliter veldig her og. Er mitt 4 svanger skap (mistet en i sen ma) Så er 4 gangen jeg går gravid. Var ille med de 2 første, og de siste 2 gangene ble det mye værre. Holder det ved like med å sykle på ergometersykkel 2-3 gng i uka. Det går veldig fint+ at jeg er sykemeldt og slapper mye av bed beina høyt. Klarer ikke stå, gå bøye meg for mye.eller for lenge om gangen.

Skrevet

Jeg fikk vondt nederst i korsryggen. Trodde det var fordi jeg var sykemeldt og hadde ligget i senga i over en mnd. pga. kvalme. Det kjentes slik ut... Men da jeg sto opp å begynte og røre på meg, ble det bare verre...

Så fikk en tur til fyseo i presang av legen min. Fyseo brukte ca. 3 min på og gi meg diagnosen bekkenløsning med gangvansker...

Det hadde jeg jo ikke da. Men tre uker etter kunne jeg finne frem krykkene mine vær kveld. Nå har det ikke blitt så mye verre egentlig. Jeg gjør jo absolutt ingenting om dagene. Er sykemeldt, har ingen andre å tenke på en meg selv... Mannen vasker og handler. Så det jeg kan bevege meg uten og måtte ty til krykker får jeg brukt bare på meg selv, og gjør akkurat som det behager meg...

Det er ganske godt. Jeg misunner ingen som har små barn di må ta vare på når di har så vondt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...