Gå til innhold

bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnefar har klaget til nav om feil i bidraget. det er for mye og han tjener mindre enn nav har regnet ut,, må jeg betale tilbake til nav om de regner det ut til å bi mindre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de trekker det sikkert bare fra femtidige innbetalinger vil jeg tro :)

Skrevet

Nei. Du skal ikke betale tilbake.

Skrevet

Tenkte jeg skulle ta med forklaringen; bidraget er til barnet, og ikke til deg. Og barn kan ikke stå i gjeld økonomisk.

Skrevet

Hvis dette dreier seg om en klage som er levert innenfor klagefristen, i forhold til et vedtak dere nettopp har mottatt, så må du tilbakebetale det overskytende beløpet fom den dagen søknaden om endring ble innlevert.

Skrevet

Syns du skal ta direkte kontakt med NAV for å høre selv hva de sier om saken. Mange meninger ute og går her.

Skrevet

Det var litt forskjellig her ja... huff..

får vel bare ringe nav å høre men synes nok det burde være på nav sin kappe om det er feil. jeg har jo ikke verken hentet inn opplysninger fra far eller regnet ut. det har nav gjort...

Er jo ganske håpløst om jeg som ikke vet hva de har lagt til grunn skal måtte sjekke at det er riktig..regner jo med at nav vet hva de gjør..

Skrevet

Du vet at du har rett til innsyn i dokumentene?? Forklar nav om din side av saken. Om du må etterbetale, så syns jeg du skal ta det opp med nav. Det er de som regner ut og setter beløpet. Nei, hvor skal du ha fått tak i papirerene??Det er bf som leverer inn, det er hans sin pliktet. Da måtte så i tilfelle han tilbakebetalt..Burde det nå vært..

Skrevet

Skjønner at du er forvirret, for det var mye synsing her. Men dette er fakta:

Bidrag kan ikke kreves tilbakebetalt bakover i tid med mindre "særlige grunner taler for det". Dette skjer i så og si aldri i praksis.

Men vedtaket som du mottar i posten, gjelder fra den dagen det ble søkt om endring. Dette er fordi ingen skal lastes for at nav har hatt lang saksbehandlingstid. Det anbefales derfor at man legger av penger til å kunne betale tilbake det overskytende beløpet man har mottatt. Dette gjelder også bidragspliktige som har betalt for lite i bidrag.

Etter at du har mottatt vedtaket, har du en klagefrist på tre uker. Innenfor denne perioden kan du komme med innsigelser i forhold til de opplysningene som er lagt til grunn i vedtaket. Etterpå er det for sent. Da må du levere inn ny søknad om endring, og denne vil gjelde fra den dagen du leverte den inn. Du kan ikke få endret det forrige vedtaket lenger.

Hvis du mener at det ble brukt feil opplysninger i utregningen av bidraget, måtte du altså sagt i fra innenfor klagefristen. Bidragspliktige har ikke opplysningsplikt, du har ikke autoritet til innsyn og nav har ikke ansvar. Blåst, men sånn er det.

Skrevet

Han hadde jo sjansen til å sende inn riktige opplysninger da bidraget ble avgjort. Det er da ikke din feil at bidraget er feil i forhold til inntekt.

Og husk bare at en ikke får noe ekstra bidrag dersom far har gitt feil opplysninger andre veien - altså oppgitt lavere enn han egentlig har. Selv om dette blir oppdaget i ettertid, så har en ikke rett på etterbetaling for den tiden, annet enn kanskje 3 måneder.

Og en avtale er en avtale, selv om han oppdager at den er urettferdig for ham. Bidraget går med fastsatt sum helt til klagen er avgjort. Og der blir ingenting ekstra for noen av dere om han får medhold i klagen. Du skal ikke betale tilbake. Det er ikke ditt ansvar at han ikke somlet seg til å gi rette opplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...