Gjest Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Vi gjør alltid det. Jeg er vokst opp med at mine venner alltid fikk spise hos oss, men min mann gjorde ikke det.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Ringer alltid foreldrene og spør om det er greit. Er det greit for foreldrene, spiser vennene gjerne hos oss.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Ja vi gjør det Men har hendt at det ikke er nok noen ganger. Har hatt min datters venner på middag også i familieselskap.Så lenge vi har nok mat til alle så er de hjertlig velkommen til å spise med oss. Mine foreldre var også slik, men ikke min mann sine. Så han syns det er litt rart. Men har sagt til han at dette er et åpent hjem så det får han bare godta. Min datters venner er en del av oss også.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Hvis det er greit for foreldrene så. Serverer ikke uten å spørre først.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Nå har ikke vi barn som har venner enda.. (Han er fortsatt i magen.. ) Men vi kommer til å gi vennen mat, selvsagt.. Om det er greit for foreldrene.. Kan jo ikke akkurat be dem gå vekk mens vi spiser. Eller sende dem ut. Jeg er vokst opp med at de ikke fikk spise hos oss, og det var så pinlig! Var jeg med noen i klassen hjem, så fikk jeg mat, da var det flaut at mamma sendte alle på dør hjemme.. Ikke at det var så mange på besøk da. Samboer har vokst opp mottsatt..
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Ja, for meg er det en selvfølge. Har vi besøk så serverer vi noe å spise. Jeg kan forstå det hvis en ikke har økonomi til det. Har vi intivtert andres barn til oss, så får de selvfølgelig mat. Da lager jeg noe ekstra for barn, som de liker. Pannenkaker er jo en hit. Men er det nabobarn, og de er innom på eget initiativ så spiser de hjemme. Men har vi ekstra av mat så kan de få, og de kan alltids få noe å drikke. Har vi is på sommeren f.eks. deler vi med andre som våre barn leker med. Har barna kjeks blir oppfordret til å dele med de andre. Syns det er fint å lære seg å dele. Jeg er vokst opp med at barn som er på besøk får mat hos oss. Og at man sereverer noe når man får besøk. Syns det er litt stusselig når man er på besøk hos noen og ikke få noen ting, og i tilgegg har kjørt flere timer for å komme dit. Men jeg er vant til at nabo barna spiste hovedsakelig hjemme. Men innimellom fikk vi noe.
Hierofanten Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Ja har hun venner på besøk får de alltid tilbud om middag om de er her når vi skal spise. Jeg bruker ikke å spørre foreldrene først. De får også ellers den maten de har lyst på når de er på besøk enten det er brødskiver, knekkebrød, saft o.l. Av og til serverer jeg noe godt også som f.eks kanelboller o.l. Jeg ønsker at vennene til barna mine skal trives her og føle seg velkommen.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Jeg hadde blitt irritert hvis foreldrene til de sønnen min var på beøk hos hadde foret han med middag uten å spørre først. Brødskiver etc er greit, men middag er greit å spørre om først syntes jeg.
gutta00,05&09 Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Ja, her får guttungens venner lov til å ete middag om de vil ha. Er ikke nødvendig å spørre foreldrene først. Eg er vokst opp med å få mat hos andre og at de som var hos meg fikk mat. Har opplevd at guttungen har kommet hjem etter å ha vært en halvtime hos en kompis, for de skulle spise. det syns eg er smålig. En annen gang var han med en hjem fra skolen, og når han då kom hjem i 19 tiden, var han skrubbsulten, Då hadde han ikke fått mat der...
Erle79 Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Så fascinerende at man har så utrolig ulikt syn på ting! Jeg tok det som en selvfølgelighet at min datters venner kan spise hos oss. Det har aldri falt meg inn å spørre foreldrene om det er greit eller ikke. Jeg har tenkt omvendt, det spiller da ingen rolle hvor datteren min spiser, om det er hjemme hos oss eller om hun bare spiser hos en venninne hvis hun er på besøk når de skal spise. Ja ja, jeg får begynne å spørre forledrene i gaten da, i tilfelle de ikke synes det er greit...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Bare nysgjerrig. Hvorfor gir dere (som ikke gir) ikke mat?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 Her bor vi litt langt fra hverandre, så sønnen min på tre må kjøres og hentes på besøk (eller besøket må kjøres og hentes) så vi serverer selvfølgelig mat til alle som er hjemme når det er middag (eller brødmåltider i løpet av dagen) Det er jeg også vokst opp med som en selvfølge. Men i byggefelt hvor barna løper ut og inn hos hverandre så er det greit å spise hjemme. Eller i hvert fall bli enig med foreldrene om hvor barna skal spise. Kjedelig å stå og lage middag til en unge som kommer mett hjem:)
shari_z Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er ikke vokst opp med å gi middag til venner eller å få det hos venner, og synes det er fryktelig ubehagelig når disse ungene dukker opp like før vi skal spise. I tillegg er vi vegetarianere og jeg lager mye mat som tiden har visst seg at de fleste ikke spiser. Hvis vi har invitert dem hjem, ja, så får de mat, og da noe som de pleier å spise (pannekaker, vafler, pasta med ketchup). Hvis de kommer på eget initiativ, nei. Grunnen er at jeg ikke var forberedt og har laget nok mat til oss. De får alltid tilbud om vann å drikke (har ikke brus, juice, saft i huset som regel; kjøper det inn til spesielle anledninger). Tror også jeg skal snakke med andre foreldre her og høre hva de synes om dette.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #16 Skrevet 12. januar 2010 Jeg husker når jeg var mindre (var vel rundt 12-13), og hadde en venninne som alltid fikk middag hjemme hos oss, men hun hadde selv eg veldig, veeldig streng mor. Når jeg kom på besøk til de, måtte jeg sitte i gangen og vente til hun hadde spørt om jeg kunne komme inn. Og det var bare om jeg kunne komme inn og leke med hun på rommet! Dersom de skulle spise middag, måtte jeg sitte ute i gangen og vente, og jeg ble aldri tilbudt middag der. Fikk ikke sitte på rommet hennes engang. Husker det var utrolig kjedlig, har sittet lenge i den gangen der. Forstår ikke helt hvorfor jeg ikke gikk hjem. Når jeg tenker tilbake nå, så forstår jeg meg egentlig ikke helt på moren hennes. Hos mormoren til venninnen min fikk jeg alltid middag.. Så når jeg får barn kommer jeg uten tvil til å servere de som vil ha middag, men når barna er mindre (sånn under 10), så kommer jeg til å spørre foreldrene, tror jeg..
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #17 Skrevet 12. januar 2010 Javisst gjør vi det! Skulle da bare mangle.. Skjønner ikke helt hvorfor man skal spørre foreldre først..? Er ungen sulten burde den da få mat eller?? Det er noe annet hvis ungen skal bli hentet rundt middagstider Jeg har skolebarn..
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #18 Skrevet 12. januar 2010 Ja, det gir vi. Ikke til de helt nærmeste barna, uten at det er avtalt, men til skolevenner.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #19 Skrevet 12. januar 2010 NEI... jeg bor i ett borettslag i oslo.. og jeg er hjemmemamma...(og får selvsagt ikke lønn for det...men massevis av tid.) alle mine barns venner bor i området vårt... altså mange venner... og alle mammaene og pappaene jobber mye..og tjener mye.. og legger ikke skyl på det.. det merkelige er at jeg er den eneste som har tid til vennebesøk.. jeg serverte mat en stund... men når jeg er den eneste som gjør det.....og det er enorme mengder barn hjemme hos meg støtt.. (har fire egne barn..) så blir det relativt kostbart... aldri færre enn ca 3 venner hver dag.. i sommerferien var det til og med mange foreldre som la opp til at barna kunne være hos meg siden de er for store til sfo... helt uten å spørre meg om det var greit...(jeg er visst så glad i barn at det kan man gjøre) fikk til og med kjeft da jeg snakket med en mor om at vi skulle på ferie en uke..så nå må de nok kjøpe mat til guttungen deres selv... hun ble sur..ikke fordi jeg umtet fram på at jeg var lei av å se alles barn sultne...men fordi..hva skulle hun gjøre da??? hun var da på jobb. Etter den episoden tenkte jeg at det er toppheten av frekkhet.. de tjener mye penger i forhold til meg som bare er hjemme...(får derfor selvsagt ikke støtte..)så de kan kjøpe mat til deres egne barn.. mine barn har til dags dato ikke fått mat hos sine venner, siden de oftes er hos oss.. for her er det tross alt voksne til stede... mat er dyrt nok som det er og jeg har ikke råd til å fø hele borettslaget.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #20 Skrevet 12. januar 2010 Har en stesønn som er her annen hver uke, og når han har med venner fra skolen, får de mat. Nabogutten som er her av og til blir invitert på lørdagspizza, men hvis han er her en ukedag må han gå hjem, for jeg lager alltid akkurat nok til oss tre. Har aldri tenkt på å spørre foreldrene først, men det var en gang jeg plutselig kom på at jeg må spørre om vennen er allergisk mot noe. Det viste seg at han var veldig allergisk mot nøtter. Da var jeg glad jeg spurte først...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #21 Skrevet 12. januar 2010 Til hverdags tilbyr jeg ikke mat til venner som er på besøk. Jeg har som regel bare nok mat til oss fire. Ikke fordi jeg ikke har råd til mer, men fordi jeg ikke har kjøpt inn mer. Alle vennene som er her etter skolen bor like i nærheten, så de kan gå hjem og spise middag hvis de er sultne. Har ungene avtalte besøk eller overnattingsgjester, beregner jeg selvfølgelig mat til dem også. Brus og annet får alle som er gjester her i huset, uansett alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå