Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rhesus minus og har begynt å danne antistoffer allerede, det betyr nye blodprøver veldig ofte framover..... Flere som har det slik??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også rhesus-, men vet ikke om jeg har begynt å danne antistoffer.. har ikke vært til kontroll ennå. Sist svangerskap gikk fint da lillejenta fikk samme blodtype som meg

Skrevet

Jeg er også Rhesus negativ, og har fått påvist antistoffer i dette svangerskapet. Jeg fødte en Rhesus positiv datter i 2005 og har hatt tre spontanaborter siden den gang, men har vært veldig påpasselig med å få Rhogam-sprøyten (den som skal hindre Rhesus-komplikasjoner) etterpå. Så ble litt overrasket over å få påvist antistoffer.

Jeg skal ta ny blodprøve om en uke (uke 22, tok den forrige prøven i uke 12), og krysser fingrene for at den ikke lenger gir utslag. Jeg tok nemlig en Rhogam-sprøyte 12 uker før den første blodprøven, ved siste abort, og det er mulig at antistoffer fra denne sprøyten hang igjen under blodprøven på første svangerskapskontroll. Det er nemlig små mengder antistoffer i Rhogam-sprøyten.

Og hvis det skulle vise seg at jeg virkelig har antistoffer, så er det jo bare 50% sjanse for at det blir komplikasjoner, for babyen i magen kan jo være Rhesus negativ, som meg, og da er det ikke noe problem, etter slik jeg har forstått det...

Skrevet

Jeg er også Rhesus negativ, og har nettopp tatt en prøve for å få påvist om jeg danner antistoffer. Men har ikke fått noe svar. Litt skummelt, men det går vel helst bra, gjør det ikke?

Skrevet

Jo, det går helst bra! :) I Norge er de kjempeflink til å kontrollere antistoff-verdiene, og behandle spedbarn som får komplikasjoner. Så det er egentlig ikke noe å bekymre seg for...

Skrevet

Hva skjer egentlig dersom de finner ut at man danner antistoffer? Kan dette behandles, og i tilfelle når og hvordan gjør de det?

Skrevet

De tar en rekke blodprøver (og noen ganger ultralydundersøkelser) i løpet av svangerskapet, og passer på at verdiene ikke overstiger en viss mengde.

I de fleste tilfellene hvor antistoffer er påvist har man små eller moderate mengder antistoffer. Man har da naturlig fødsel og behandler eventuelt barnet med UV-lys (lik behandling som gulsott) noen dager f.o.m. fødselen.

Hvis konsentrasjonen av antistoffer er veldig høy kan de starte fødselen tidlig og behandle barnet med UV-lys og eventuelt gi blodoverføring (gi babyen nytt friskt blod). Det er visst mulig å gi blodoverføring mens babyen ligger i magen også. Men dette er i krisetilfellene.

Skrevet

Takk for svar, Erle79. Jeg fikk nettopp svar om at det ikke var påvist antistoffer i uke 12, så so far, so good. Får håpe det holder seg sånn. Men så lenge de er obs på problemet, virker det jo greit å holde i sjakk. Så det skal nok gå bra med alle oss rhesus minusjenter, og babyene våre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...