SugarIntheMorning Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Skal ut i jobb igjen om en måneds tid, og da skal pappaen være hjemme. Babyen er 6mnd, og får jo fortsatt mye morsmelk. Jeg har begynt å gi litt grøt eller middag i tillegg, men er usikker på hvordan jeg skal få til avvenningen på dagtid. Har tenkt å amme på morgenen før jeg drar, og på ettermiddag og kveld. Kan muligens også få noe ammefri, men vet ikke helt hvordan jeg skal få løst det (jobber som lærer; ikke så lett å komme fra). Bør babyen feks få mat(grøt el middag) og morsmelkerstatning på dagen? Noen med erfaringer? Gruer meg litt!
Makko med to små gutter Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Tar ungen mm/mme på flaske? I såfall er det jo ingen problem. Du har krav på ammefri, og du kan ta den ut i kortere dager! - Jeg så også mørkt på det 1mnd før jeg skulle på jobb (begynte når han var 6mnd). Ungen fullamma, og jeg fikk ikke i han grøt. Men han tok flaske. Jeg pumpet engang på jobb, og var på jobb i 6timer (to timer ammefri som jeg tok på slutten av dagen). Sleit egentlig mest med at jeg hadde så mye melk. pumpet 300-400ml i lunsjen. Så jeg pumpet faktisk mer enn hva ungen drakk :-) Det tok ikke mange ukene før pupp var mye mindre intressant! Og ved 9mnd var han heller lite intressert. Om du ikke får til å pumpe ikke ha dårlig samvittighet over å gi mme, men bare pass på slik at du ikke får brystbetennelse!
meg & to små vampyrer Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Er jo heller ikke noe problem å innføre mer mat når barnet er 7 måneder. begynn nå så det ikke blir så brå overgang. Jeg har en jente på 5,5 måneder og hun spiser nå grøt, middag og enda mer grøt + masse mm hver dag.
SugarIntheMorning Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2010 Hun tar heldigvis flaske, så det blir nok litt morsmelkerstatning på henne midt på dagen. Går sikkert bra, er bare jeg som stresser litt nå fordi det nærmer seg så veldig! Også er jeg vel litt redd for å miste melka altfor tidlig.
Gemini77 Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Jeg gikk ut i jobb med eldstamann da han var 8,5 mnd men jeg ammet tul han var over 15 mnd. Melken tilpasser seg behovet, så det vil tilpasse seg ammingen du gjør morgen, ettermiddag og kveld. GIkk super fint! :-) På dagen fikk han grøt, middag, vann og noe mme.
erteposen + 4 Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Du trenger jo ikke avvenne så lenge barnet tar flaske, spiser mat og/eller kan komme på ammebesøk på jobben. Mine har ammet på dagtid når jeg er tilstede, og det har gått helt fint når faren har hatt de på dagtid. Mm/mme skal jo liksom være hovudføden første året, så en kombinasjon er jo sikkert greit. Mine gutter, som nå er 6 mnd. og som nå spiser tre bittesmå måltid pr. dag (starta tilvenning for 14 dager siden) er nesten ikke interessert i pupp på dagtid lenger. Morgen, bitte litt rundt 1200, og om kvelden/natta er liksom puppetid. Du jobber jo i stat/kommune og dere har vel krav på betalt ammefri. Du har ingen grunn til å grue deg for maten. Det går fint! Jeg starter i 40% stilling om en mnd. tid og skal trappe opp etterhvert. Med nr2 fikk jeg ikke ammebesøk etter 6-7 mnd. men gikk tidligere hjem.
SugarIntheMorning Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2010 Så hvis jeg nå skal prøve å gi litt mer mat og litt mindre pupp på dagtid framover, bør jeg kanskje gi mat først og pupp etterpå?
erteposen + 4 Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Jeg gir pupp først, og venter en liten time med maten. Tvillingene er mye mer interessert i mat enn brødrene var, og det er jammen ikke mye de trenger før de er fornøyde lenge. Siden det er smaksprøver i starten, gjør det ikke noe at en gir det når det passer mht. pupp. Her er gangen i vår dag nå, men varierende start på dagen: 0800. Pupp 0900. Maisgrøt med litt fruktpure etterpå. 10-11. Sove 11.00. Pupp 12.00. Kokt potet, gulrot og litt sellerirot. 13.30. Litt pupp, og sove. 15.00 Pupp 17.00 Grøt 19.00 Pupp. For meg er det igrunnen bare et skikkelig puppemåltid barna går glipp av. Det andre er igrunnen bare tørstemåltid og/eller sovemedisin. De er fryktelig glad i kokt vann, og jeg tror igrunnen "henginga" i puppen er tørst og kos.
lille sprelle Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Du pumper rett og slett på jobb! (er vel et kjøleskap der) - hvis du har lyst da! Du kan også pumpe hjemme, f.eks. rett etter at snuppa har spist når du kommer hjem, så har du det til dagen etterpå. Du skal ha ammefri. Det betyr at det er oppgaver du ikke skal løse i den tiden (f.eks. ha færre fag eller andre ting du normalt har innlagt i stillingen din). Ammefri kan tas før/etter jobb også. Ellers så er forslaget om å bruke morsmelkerstatning helt klart også helt greit. Det behøver ikke å bety at du slutter å amme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå