Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Vi har gutten vår i en privareid familidrevet barnehage. Fikk lapp i går at det var barnehagefest (for voksne, med mat og musikk). Billett kr 250,-. Og vi som foreldre er forpliktet til å kjøpe to billetter!! Selv om vi ikke skal dit. Er det mulig dette eller? Er det lov? Vi har da ikke sååå god råd at vi kan sløse bort 500 kr på noe vi ikke skal.
lavendelblomst Skrevet 12. januar 2010 #2 Skrevet 12. januar 2010 Synes du bør ta det opp med barnehagen og spørre om hvorfor de gjør slikt. Det kan neppe være lov til å tvinge noen til å kjøpe noe de ikke vil ha. Du kan høre med noen som har peiling på sånt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Men hvem/hvor kan jeg forhøre meg om slikt? Har nettopp begynt i barnehagen, så er jo ikke sånn kjempe-morsomt at det første vi gjør er å klage...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Høres kjempe rart ut. Kanskje de mente at det er bindende påmelding? At når dere først har meldt dere på, men ikke kan komme alikevel...så får dere ikke penger tilbake? Hvis det er bhg som arrangerer det, så er det vel personalet du skal prate med, tenker jeg?
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Det der har man jo ikke lov til. Bare overse hele beskjeden, det der går jo ikke an.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Nei har ingenting med at man melder seg på. Står på papiret at vi også må være med på dugnad ved andre arr. som f.eks barnehagefesten, der hver familie er forpliktet til å kjøpe 2 billetter... Og hvis vi ikke kan møte opp på dugnader i barnehagen må vi betale 1000 kr i avgift. Er detta for barnehage a?? Ingen som har vært borti no sånt i noen barnehager??
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Jo møter vi ikke på dugnader i bhg må vi betale 200,- pr time vi ikke stiller på. Vi er forpliktet til 10 timer... Men dette sto i kontrakten når vi signerte for plassen - kom ikke som et sjokk akuratt. Er ikke reglene du beskriver kontraktsfestet da?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Det med dugnad har vi også i vår barnehage som er privat. Alle må stille opp til en dugnad på høsten og en på våren, om ikke må man evt ut med penger. Og kan man ikke de dagene, så kan man ordne det slik at man kan gjøre noe en annen dag eller heller stille begge dager eller med to personer neste gang. Jeg syns det er helt kurant at de gjør det slik. Det er barnehagets styre som har bestemt det slik i samarbeid med foreldrene, og når man skriver under på barnehage papirene så har man svart ja til å bli med på dette. Så når man har takket ja til barnehageplassi den barnehagen, og vet at man skal betale slikt så må man bare bite i det sure eple og gjøre det. Om dere ikke skal sløse det bort som du mener, så får dere dra på dette.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Vi har ikke skrevet under på noe enda, og vurdere faktisk å ikke gjøre det. Det som dessverre skjer er at det går utover gutten vår som vi da kommer til å ta ut av barnehagen... Jeg og mannen min syns det er helt høl i hodet at man tvinges til å bruke 500 kr på noe vi ikke skal, vi har dessverre ikke så god råd. Å reise på festen har vi heller ingen planer om da jeg har termin denne datoen, og vil tru at jeg ikke er i form eller ork til noe fest. hi
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Dugnad er frivillig, det er ikke lov å kreve penger dersom man ikke dukker opp på dugnad.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Jovisst kan barnehagen kreve penger hvis man ikke deltar på dugnad. Dette er noe som står i vedtektene, og som man skriver under på når man godtar barnehageplassen. Men regner med at dette kun gjelder private barnehager.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 Jeg ville kastet lappen og latt være å betale, og deretter ventet og sett. Hva skal de gjøre, egentlig?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #14 Skrevet 13. januar 2010 Leste du kontrakten før du signerte? Det er mange barnegaer som har dugnadsplikt.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #15 Skrevet 13. januar 2010 Selvsagt er det lov å kreve penger for manglende oppfølging av dugnadsplikt! Det gjøre ove rhele landet, i barnehager, borettslag osv.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #16 Skrevet 13. januar 2010 Er denne festen dugnad, eller er det bare en fest for foreldrene? Om det er en dugnad, så skjønner jeg at dere må betale.. Er som regel slik, og det skal og bør stå i kontrakten. Er det en fest for foreldrene, så syns jeg det er frekt å be om penger, når dere ikke engang skal gå.. Er noe annet med bindene påmelding..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 Hvis dette står i vedtektene/kontrakten som der må signere hvis barnet ditt skal fortsette i denne barnehagen, ja så står det der. Ikke noe å gjøre med selv om jeg nok tror at de fleste her mener at dett er rimelig frekt. Å måtte betale hvis man ikke kommer på dugnad er en ting, men å være pliktig til å kjøpe biletter til et arrangement er frekt.. MEN kan du ikke spørre barnehagen om dette da, og hvis du må betale spør om de kan dele opp betalingen på noen måneder slik at dere får det på den månedlige regninga?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 mine barn går i privat barnehage, der er det ikke plikt å møte opp på dugnad. men vi gjør det jo selvfølgelig! det eneste vi betaler er 200kr året til turkassen. jeg hadde nektet å betale, det høres jo helt rart ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå