Lillerosa Skrevet 12. januar 2010 #1 Skrevet 12. januar 2010 Hei! Jeg er litt over 13 uker på vei og har til nå vært på to kontroller hos fastlegen min. Jeg har ikke vært hos jordmor/helsestasjonen enda, og har ikke kontaktet dem heller. Burde man gå til begge deler? Eller holder det å gå til fastlegen? Hva går jeg evt. glipp av ved å ikke gå til jordmor? :-)
superspent75gravid Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til jordmor også, da de har vesentlig mer greie på et sv.skap enn en allmennpraktiserende lege. Jeg skal gå til legen og jormor annenhver mnd. Må si at jeg synes det er superkoselig å gå til jordmor, og veldig betryggende med en lege;)) Vet ikke hvor ofte du skal på kontroll da, men jeg skal en gang i mnd pga jeg har gbs(streptokokk Da må jeg ha nøye oppfølging..
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Jeg var host fastlegen med urinprøve og tok blodprøve i uke 13. Skal på ordinær UL 19+4 og regner med å gå til jordmor etter det.
Nenya^juni2010 Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Første ordinære jordmor time er stortsett rundt uke 24.. Jeg bestiller time etter UL på fredag =) Er 19 uker på vei!
maimamma:) Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Jeg hadde absolutt valgt å gå til jordmor også hvis jeg var deg:) Som hun andre her sier har de mye mer greie på svangerskap enn det en lege har. Jeg gikk til jordmor i mitt første svangerskap og det var super koselig!
Fifrildi Skrevet 12. januar 2010 #7 Skrevet 12. januar 2010 Jeg bestilte time til ca uke 22 hos jordmor, og bestilte i god tid sånn at jeg fikk timet det mellom to legekontroller. Personlig fikk jeg ikke det helt store utbyttet av å gå til jordmor utover at jeg har startet å planlegge med dem oppfølging av meg når jeg kommer hjem fra sykehuset (men det er jo en viktig ting). Jeg kan forstå hvorfor mange synes det er hyggelig å gå til jordmor, men for meg med min personlighet er det litt lite konkret og litt mye blabla og informasjon og pjatt. Feks hadde jeg fått bekkenløsning uken før, men utover å kunne bekrefte at joda det er bekkenløsning jeg har og gi meg rådene "ikke sitt med kryssede ben" og "sov med pute mellom knærne" var det jo lite hun kunne gjøre. Hadde jeg vært hos legen til den kontrollen hadde jeg gått derfra med rekvisisjon til fysio... Jeg vil ikke si at jordmor er et "must", men de fleste velger å gå annenhver gang, og jeg skal jo tilbake i februar så jeg ender vel opp med to jordmorsamtaler i løpet av svangerskapet pga praktiske ting jeg må ordne ifht helsestasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå