Gå til innhold

Aleneforelder eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man er kjæreste med bf, men ikke bor sammen og har aldri bodd sammen er man da pr definisjon aleneforelder eller ikke?

Det blir litt sammensatt dette, for jeg er pr idag aleneforelder med barn som min kjæreste ikke er far til. Nå venter vi imidlertid barn sammen. Men situasjonen er slik at min kjæreste har hatt opphold og bodd i Norge i mange år på basis av arbeid og studier. Men nå som han er ferdig med studier, og det ser ut til at han ikke får jobb her går det mot at han vil måtte flytte fra Norge etterhvert. Han venter på behandling av søknad om å komme inn i Canada, og har ventet på det siden 2006. Bare sånn for ordens skyld så er han ikke flyktning.

Alt er langt ute i det blå ift om når vi vil få sjanse til å flytte sammen osv. Sannsynligvis vil ikke det bli mulig før etter at han evt er ute av landet, og da må isåfall vi flytte etter.

Men spørsmål blir jo om han flytter ut av landet, og vi stadig er kjærester blir vi da regnet på linje med samboende. Eller vil jeg regnes som aleneforelder?

Mener å huske at det var noen her inne som var i liknende situasjon som jeg er i nå, men husker ikke hvordan det var for dem..

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere ikke er gift, og ikke bor sammen, så er du aleneforelder.

Hvem kan få stønad til enslig mor/far?

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene.

www.nav.no

• 2 uker senere...
Skrevet

DU BLIR IKKE REGNET SOM ALENEMOR NAAR DU ER KJAERESTE MED BARNEFAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jo, det blir du.

Om faren må reise til et annet land blir du regnet som alenemor.

Er ikke sikkert de spørr engang om dere er sammen.

Skrevet

Hvis han skal bo i et annet land hvorfor skal du oppgi at dere er kjærester?

• 2 uker senere...
Skrevet

18:30

Tror du trenger å teste blodtrykket ditt. Jeg spurte fordi jeg lurte,-ingen grunn til å skrike :)

Og om det er noen trøst for deg så er ikke det jeg spurte om noen problemstilling lengre, for bf fant ut at han ikke ville bli pappa likevel så han har trukket seg ut og nekter å ha noe som helst med barnet å gjøre når den tid kommer.

Fornøyd nå hissigproppen? :)

Til dere andre; takk for svar :)

PS! Jeg ville såklart opplyst at vi var kjærester om bf ikke hadda valgt å gå nå. For jeg vil ha mitt på det tørre. Er ikke interessert i å ende i en situasjon hvor jeg evt må tilbakebetale noe jeg hadde fått på feil grunnlag eller noe slikt. Foretrekker å være ærlig om min situasjon :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...