Mamma`n til Markus =) Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Dere som har peiling! Hvilken barnestol bør vi kjøpe, og hvorfor, når han er for lang og tung for å sitte i de som går til 18 kg? Han blir 4 i februar.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Da er han stor nok til å sitte i en pute stol (pute med rygg) og bruke bilens eget bilbelte=) Kjenner ingen på 4 som sitter i andre bilstoler ihvertfall.....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Min 4 åring sitter fremdeles bakovervendt i et sete som går til 25kg bakovervendt. Britax Multitech. Dette sete bør ikke brukes forovervendt. Vi skal kjøpe Britax KidFix når vi kommer så langt at hun skal ha putestol. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.h tml Når man skal kjøpe beltestol burde man kjøpe en stol som kan festes med isofix om man har mulighet til det. Dette her er klippet fra: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-isofi x.html "Har man derimot en beltestol som er festet med isofix kan det ha sikkerhetsmessig gevinst. Ved en kollisjon vil ikke stolen komme etter barnet, den skal forbli festet i isofixfestene sine. En beltestol som er montert med isofix skal også være mer stabil ved sidekollisjon. Når barnet ikke sitter i stolen er den fortsatt festet, så man slipper å tenke på å feste beltestolen med belte slik at den ikke skal komme flyvende hvis man skulle være så uheldig å kollidere. " Legger også med en mail fra Trygg Trafikk vedrørende sikring forovervendt, 5 punktsbelte vs 3 punktsbelte; "Hei, Dette er det delte meninger om, eller det er i hvert fall forskjellige ting som skjer ved en kollisjon. Når et barn sitter forovervendt i en kollisjon i trepunktsbelte, risikerer du at barnet ”vris” ut av selen og kastes fremover hvis det er lite og spinkelt eller hvis selen ikke sitter riktig. Små, tynne barn bør derfor ikke sitte i bilens trepunktsbelte fremovervendt. Hvis barnet sitter i en fempunkts-belte, risikerer du at nakken tar alvorlig skade fordi kroppen holdes hardt fast av setets integrerte belter, og nakken og hodet får hele belastningen når det kastes fremover. En fullvoksen rallykjører har en velutviklet nakke og et hode som bare er seks prosent av kroppen. Hos den treåring utgjør hodet nesten 20 prosent, og nakken er spinkel i forhold til belastningen den utsettes for. Det beste er å la barnet sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til det er fire år gammelt, og deretter velge et sete som passer best i deres bil. Med vennlig hilsen Elen Zickfeldt Webansvarlig/Prosjektleder"
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Vi vurderte enten Britax sitt, Besafe eller Maxi cosi og endte opp med Besafe sin. Er veldig fornøyd med det iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå