Gå til innhold

Svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan graderte svangerskapspenger være løsningen når kveldsvakter blir for vanskelig? Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge med kun dagvakter tenker jeg.

På NAV sine sider står det at kriteriene for å få svangerskapspenger er at arbeidet gir risiko for skade på forster pga f. eks. fysisk slitsomt arbeid, arbeid med stressbelastning, psykososial forhold. Kveldsvaktene der jeg jobber vil jeg påstå er ekstremt krevende, og jeg vil si de er både fysisk slitsomt og gir en ekstra stressbelastning. Jeg kan ikke sykemeldes da jeg har brukt opp sykepengeretten min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går full på svangerskapspenger pga den jobben jeg gjør er virkelig direkte farlig for barnet.. jeg jobber som sveiser og da har jeg mye og gjøre med gasser og skadelige stoffer.. vet at reglene til svangerskapspenger er veldig strenge... det er mange gravide som jobber natta oghar en fysisk anstrengende jobb.. men det har ikke rett på det pga det ikke er noe direkte fare for barnet..

Skrevet

Jeg er litt i samme situajon som deg, der jeg ikke har opparbeidet meg rett til sykepeneger.

Jeg jobber som vikar i skolen, og har egentlig ikke en jobb som fører til skade hos fostret, men er gravid med tvillinger, og regelverket sier at tvillinggravide skal sykemeldes fra uke 21, så legen min har nå søkt om svangerskapspenger til meg. Og håper dermed at jeg får det, siden NAV ikke kan overprøve lege/jordmor...

Men jeg hadde snakket med legen min om det hvis jeg var deg, så får vi håpe det ordner seg, for er ikke noe artig å gå og ikke vite om man får penger eller ikke..

Krysser fingrene sammen med deg:)

Skrevet

Normalt ville vel ikke kveldsvakter gi rett til svangerskapspenger, men min situasjon er litt spesiel. Jeg ble sykemeldt for 1 år og 10 mnd siden nettopp pga de kveldsvaktene. De var så psykisk tøff at jeg faktisk fikk fysiske plager av det (hodepine, muskulære smerter + at jeg var mye syk de siste mnd før sykemelding, jeg bruker ikke være syk mer enn kanskje en gang i året). Jeg var helt knekt! Jeg var sykemeldt i 1,5 år før jeg måtte begynne å jobbe igjen for å opparbeide meg rett til foreldrepenger. Jeg må virkelig bite tennene sammen for å klare jobben. Stress er jo en fare i følge NAV selv, så jeg håper bare det ordner seg. Skal snakke med legen om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...