Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Tror du det kan ha noe med sosiale forventninger vs. egne begrensninger osv? At noen av de som får denne diagnosen har gitt opp på et vis. Med dette mener jeg faktisk ikke at det er en ren psykisk sykdom. Bare noe jeg føler kan spille en vesentlig rolle i sykdomsbildet. Dette er ikke et mobbe-innlegg og jeg vil helst bare ha konstruktive svar.
Hilde_85 Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Nei, det tror jeg ikke. Jeg jobber for en mann med MS, og han har så mye ståpå vilje. Og han har arbeidet hardt hele livet. Og han syns det er forferdelig at han nå blir hemmet av denne sykdommen for han ønsker å gjøre så mye mer. Men han gjør jo nå mye annet for å fylle ut der han arbeidet før.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Kjenner bare en som har ME, og for henne er det en stor sorg. Aner ikke hva som ligger til grunn, men hun har i tillegg matintoleranse (reagerer på det meste). Vet at hun ønsker mest i verden å fungere normalt. Har mange hobbyer hun heller ikke får dyrket som hun savner. Når ingen lege kan forklare hva ME skyldes, kan hvertfall ikke jeg det.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Årsaken til ME er vel funnet? Det ka knyttes til en virusinfeksjon.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Jeg kjenner to med diagnosen. Og hun ene fikk det vel i en alder av 15-16. Ble bare syk, og dårligere med tiden. Kjempe sosial og elsket å ha noe å styre med.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Tror det er mye psykisk. Men det er jo like fullt en sykdom for det. Jeg tror både ME og fibromyalgi er en psykisk lidelse i det moderne samfunnet. Noen takler ikke presset. Ikke noe galt i det, men så lenge de strever så enormt med at det ikke er psyken blir de heller ikke friske.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Hvorfor sitte å spekulere når det er tydelig at så få av dere vet noe om denne sykdommen?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Dette er helt tåpelig å sitte å synse om på et forum der ingen har peiling
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 det ble jo snakket om at det var dette viruset (som jeg ikke kommer på navnet på nå), men det har forskere i england motbevist. Jeg har gjennom jobben min vært borti noen ME pasienter, og for meg virker det som om det er en kombinasjon av sosiale forhold / forventninger gjerne og depresjon...
Aliena Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Det med virus har vel blitt motbevist, trodde jeg? Britiske forskere fant i hvertfall ikke noe virus hos de pasientene de testet. Personlig tror jeg det er psykisk betinget. Det er nok uansett en forferdelig sykdom å leve med.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Uff ikke si at jeg er arbeidssky.. jeg er under utredning for denne lumske saken. For det er jeg ikke, har jobbet siden jeg er 16 og nå er jeg 37. Og nå er jeg syk og klarer ikke å finne en grunn men de har da begynt å kankje tro at det er dett ME . På fredag var jeg ferdig på jobb var så sliten at jeg satte meg ned etter å ha kledd på meg og tenkte hva skal jeg nå? jo jeg skal hjem.. da må jeg gå til bussen og kjøre den hjem og ga dere oder og gå hjem.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #14 Skrevet 11. januar 2010 Men man kommer jo i en sosial situasjon og en depresjon med ME. Man fungerer ikke selv om man vil. Man kan ikke være en god foreldre/partner eller jobbe. Man blir uføretrygdet og blir satt i en bås.I tilegg blir man mobbet fordi man ikke er synlig syk. Mange ME pasienter fungerer fint i perioder, og derfor er det endel som ikke tror de er syke. For dere som ikke tror på denne sykdommen,les litt her:http://www.me-forening.no/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=7&Itemid=76 Hva det kommer av.Vel forskerne spekulerer i dette: "Forutgående høyfebril infeksjon, vaksine reaksjon eller organofosfat-forgiftning har vært trukket frem. "
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #15 Skrevet 11. januar 2010 Nytt retrovirus kan være årsaken til ME Ny forskning publisert i det prestisjefulle tidsskriftet Science viser en klar sammenheng mellom det nye retroviruset XMRV og ME. - Jeg mener dette fastslår at en sykdom som alltid er blitt sett på som psykiatrisk, heller er en infeksjonssykdom, sier Judy Mikovits, leder av forskningsavdelingen på Whittemore Peterson Institute til New York Times. En av USAs tyngstveiende forskningsinstitusjoner, The National Cancer Institute, er en del av studiegruppen bak funnet. Studien i Science har funnet XMRV-viruset i 67 prosent av 101 pasienter og kun i 3,7 prosent av 218 kontrollpersoner. Judy Mikovits sier at de etter de sendte inn studien, har testet rundt 300 flere pasienter med en forbedret test. Da har de funnet retroviruset i 95 prosent av pasientene. - Symptomene på ME - kronisk utmattelse, problemer i immunsystemet, kroniske infeksjoner - det stemmer med effekten av et retrovirus, sier Mikovits til BBC.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #16 Skrevet 11. januar 2010 MS og ME er vel to veldig forskjellige ting da :-) Hva som er grunnen til ME aner jeg ikke, men har to i svigerfamilien som har fått diagnosa. For hun ene hjalp det veldig å legge om kostholdet (må unngå veldig mye). Mulig det da egentlig ikke er ME, men reaksjoner på enkelte matvarer? Men aner som sagt ikke hva ME kommer av.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #17 Skrevet 11. januar 2010 Jeg tror man er litt på villspor når man leter etter en faktor hos en divers gruppe pasienter. Hva om ME ikke er en sykdom, men mange? Det samme kan gjelde den diffuse fibromyalgien, og paraplydiagnosen Sjøgrens. Kanskje pasientene ikke lider av det samme. For å bli diagnosert må man oppfylle et visst av et antall kriterier. Tror dette er et blindspor, men det er bare min, helt inkompetente, teori
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. januar 2010 #18 Skrevet 11. januar 2010 Jeg tror det er en form for utbrenthet eller psykosomatisk sykdom. Nå har jeg ikke god innsikt i denne sykdommen, jeg sier bare hva jeg tror. Har inntrykk av at mange flinke, hardtarbeidende mennesker som får denne sykdommen, de som stiller for mange krav til seg selv om å gjøre det bra hele tiden. Tilslutt sier kroppen stopp. De får en fysisk reaksjon på noe psykisk. Det er min teori. Arbeidsskyhet er det ihvertfall ikke. Hvilken tenåring er som orker å ligge i månedsvis og åresvis i et mørkt rom og late som de er syk. Det hadde fort blitt kjedelig tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå