meg og min lille+ magen Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Hei! jeg er gravid i 14 uke, har en jente på 2 år fra før:-) det jeg sliter med er at jeg føler meg så ufattelig dårlig form. Slet med mye kvalme, en del oppkast og var helt tappet for energi helt fra begynnelsen. Holdt ut på jobb i håp om at alt skulle bli bedre etter de berømte 12 ukene. Nå er jeg altså kommet til uke 14, kvalmen er blitt litt bedre men kommer fortsatt i bølger med oppkast innimellom. Hodepine hele dagen har blitt det nye nå.Jeg er fortsatt helt tappet for energi, og det jeg har brukes på å komme meg igjenom arbeisdagen med mere eller mindre hell. Føler jeg får alt for lite tid med min lille når jeg kommer hjem, for da må jeg stort sett ligge i koma resten av dagen å komme meg TIDLIG i seg for å ha mulighet til å komme meg på jobb dagen etter. Jeg jobber 100% som lærer, så det går i ett dagen lang uten mulighet for å ha de lange pausene. Det jeg lurer på er om det er flere som har det slik? Hvordan får dere dagene til å fungere? Er dette grunn til sykmelding? Ønsker ikke å klage over at jeg har det så forferdelig, for jeg føler meg utrolig heldig som får mulighet til å bære frem ennda et barn. Det er bare så utrolig slitsomt akkurat nå. Noen meninger? Erfaringer osv motas med takk:-)
mamma00 Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Hei! Det er vel ganske stor forskjell på å gå 1.gangsgravid og å gå gravid med en toåring hjemme. Kvalmen kan da også vare lenger når man er sliten. Jeg synes du skal ta en samtale med legen din og be om råd. Sykmelding høres absolutt ut som noe som kan vurderes, og den kan jo graderes også. Hvis ikke trenger du nok avlastning på andre vis. Tenk på at du skal ta hensyn til toåringen også, og så skal du gjerne ha overskudd til begge barna når det kommer så langt! Lykke til!
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 12. januar 2010 #3 Skrevet 12. januar 2010 Hei Jeg er 30% sykemeldt på dette grunnlaget nå, og da kvalmen var på det værste hadde ejg 50% sykemelding. Det krever en masse å bygge en baby, og det er ikke riktig å kjøre seg til bånn så tidlig i svangerskapet. Ring legen i dag og be om sykemelding! Og gjør det uten dårlig samvittighet.
Bellbaby Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Hei du :-) Dette høres helt ut som meg, det er som om jeg hadde skrevet det selv. Er i akkurat samme situasjon, med en 2 åring hjemme og har slitt med kvalme og oppkast. Er nå 18 uker på vei, og sliter med det fortsatt - selv om det har blitt bedre. Jeg merket at dette gikk utover familielivet, og da jeg merket at jeg ikke var noen bra mamma for lillemann pga jobben og utmattelsen ble jeg 50% sykemeldt. Nå har jeg mer energi som jeg bruker til sønnen min, og mye bedre samvittighet. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme! Tenk på at du går gravid i 9 måneder, det er INGENTING! De månedene skal du tenke på deg selv først og fremst, og senere er det tid for å tenke på jobb igjen. Du får ingenting igjen for å tvinge deg til å jobbe fullt så det går utover alt annet. Dessuten var det da jeg begynte å jobbe 50% at oppkastet mitt ble redusert, altså tyder det på at jeg ble verre av å jobbe fullt i tillegg. Vi som har barn fra før har det tyngre enn førstegangsfødende, vi har tross alt en liten en fra før som krever sitt. Første gang jobbet jeg fullt, for da kunne jeg gå rett hjem og legge meg på sofaen etterpå. Håper det ordner seg :-)
Erle79 Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 Jeg er helt enig i rådene over. Ta kontakt med legen din, og be om å få redusere arbeidsmengden din i en periode. Jeg har hatt det helt sånn som du beskriver tidligere i svangerskapet, og det finnes ingen god løsning, man får ikke dagene til å fungere! Det er knalltøft å jobbe 100% og ta seg av små barn på fritiden når man er dårlig. Som nevnt over er også min erfaring at kvalmen avtar når man får tid til å hente seg litt inn igjen. Håper du føler deg bedre om noen uker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå