Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Jeg synes nesten alle her inne har god råd, kjøper dyre dresser og rådyre julegaver og ser ned på de som kler barna i klær fra Lindex eller andre vanlige klesbutikker. Hvor får dere alle pengene fra? Hvordan har dere så god råd? Jeg selv jobber full stilling som sykepleier og mannen min har en tilsvarende inntekt. Vi har lån på hus og biler og betaler SFO for 2 barn. Vi er flinke med penger, arver mye klær til barna, kjøper aldri noe til oss selv og det eneste vi skeier ut med er en ferietur hver sommer. Vi betaler alltid regningene i tide og lider aldri noen nød i matveien - men jeg har aldri penger igjen når neste lønning nærmer seg og vi får aldri opparbeidet oss noen buffer. Vi har akkurat så det går rundt. Jeg er flink til å handle billige, men sunne matvarer. Handler en gang i uken. Men når jeg leser her inne føler jeg meg unormal, synes de fleste her inne tar det som en selvfølge at man kan kjøpe dyre dresser, betale 1000vis av kroner for en bursdagsgave og legge seg opp en solid buffer til uforutsette utgifter. Mitt spørsmål er; Hvordan får dere det til? Er det lønningene deres som er så gode og hva jobber dere i såfall som? Får dere mye hjelp økonomisk av foreldre eller andre slektninger?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Det er nok mange som bare skryter det på seg....
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Jeg handlere både i billigkjeder og litt dyrere klær. Jeg prioriterer uteklær, ull og gode sko. Betaler heller litt ekstra der enn i hverdagsklær og selskapsklær. Og så har jeg en mamma og en svigermor som kun har et barnebarn og som selv er ganske velstående. de kjøper en del ting til barnet vårt og det er ofte dyrerer merker. Kjempetakknemlig, jeg.. For vi hadde heller ikke hatt råd til å bare kjøpe dyre merker selv om vi har greie lønninger, hus, barnhage to biler og to studielån..
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Bruker dere kanskje vel mye på hus, bil og mat? Vi har inn 36 000 kr medregnet barnetrygden og klarer både å kjøpe gode klær til ungene og spare. Har to unger i bhg, to biler som er nedbetalt og ett 3 .etg rekkehus. Men det vi ikke bruker noe særlig penger på er oss selv. Vi er aldri ute på byen(kanskje kino 1-2 ganger i året). spiser som regel bare ute 1-3 ganger i året og kjøper minimalt med klær og sko. Får ikke noe økonomisk hjelp utenfra. Har pr. i dag en buffer på ca. 65 000 kr.
tess1303 Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 noen av dem er nok kanskje luksusfellen kandidater, kjøpekort på kjøpekort. fint skal det vær ,om halve rævva henger ut...
Gjest Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Vi har helt gjennomsnittlig inntekt, men er heldig å har lite lån. Likevel kan vi ikke sløse i hverdagen, men prioriterer ordentlige uteklær og heller billigere inneklær. Uansett inne/uteklær kjøpes det alltid på salg noe vi sparer mye på. Det er bare å ligge på forskudd ifht sesong. Matbudsjettet er vel det største her i huset, men med snart 6 stk i familien er det lite vi kan spare på der. Også her handler vi mye tilbudsvarer og det som ikke finnes på tilbud blir handlet inn på Rema. Bufferen vår har blitt lagt av fra f.eks feriepengelønna samt evt gaver fra snille foreldre. Og vi er meget nøye på å ikke bruke av den med mindre hvitevarer etc ryker. Dermed slipper vi dyre kredittkjøp. Personlig forbruk ligger for tiden på 0,- da vi har valgt å leve på kun èn inntekt i forbindelse med forlenget permisjon uten lønn. Et nøye budsjett har gjort det mulig samt reduksjon av utgifter. Utfordringen vår blir årets ferie da vi alle er glade i å reise utenlands. Men med kun èn lønn er det lenge til jeg også får full ferielønn og det blir en realitet igjen. Ungene tar dette selvfølgelig fint, akurat den er nok hardest å svelge for oss voksne. Men alt går.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Vi tjener ikke spesielt bra noen av oss. Jeg jobber bare deltid en periode nå, men har spart opp penger i forkant. Vi får det til fordi vi gjør som deg, vi er relativt økonomiske i hverdagen. Vi har ikke lån på noen av bilene våre og vi bor dessuten et sted hvor boliger er billig (på landet). Vi ville aldri hatt råd til å leve slik vi gjør nå dersom vi hadde bodd i en storby, men siden vi bor som vi gjør har vi råd til det vi trenger og litt til.. Får ikke hjelp av foreldre, men klarer oss fint selv. Jeg tror at mange er oppåtatt av å ha alt det beste helt fra starte av i stede for å la det bygge seg oppover tid. Enebolig, relativt ny bil (med påfølgende lån), merkeklær, ungene må ha det beste osv. Er nok mange der ute som bor seg ihjel...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 He he ikke noe problem å skryte på seg noe her da vet du. Vi har nok litt over gjennomsnittsinntekt. Men vi handler klær til barna og oss selv på Lindex, H&M, Kappahl osv. Vi holder oss rundt 200,- til bursdag og julegaver til familien (har en stor "nærmeste-familie"), vi har gjeld også da. Selv synes jeg det er veeeeldig rart at enkelte er 22 år har hus, 2 biler, gode jobber og selvsagt god utdannelse, 2-3 barn og er gift. Jeg flyttet hjemmefra det året jeg ble 22.....
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 jeg humrer for meg selv når jeg hører mødre som "må ha reima" ye right.. jeg kjøper europrisdress, fordi den holder i massevis. Jeg syntes mange et offer for kjøpepress uten like. De kjøper kun best i test og reima. Jeg ser mer på behovet barnet mitt har. Trenger gutten min virkelig klær eller sko som koster mye må det være en grunn. Han er feks av den svette typen og han må ha sko som puster skikkelig, da spanderte jeg dyre vintersko på han. Ellers, hi, kjenner jeg meg igjen i hva du skrev.- Vi har helt standart lønn og etter regninger og mat og diverse er det tomt. Nå har vi begynt å spare. Fast trekk kr 500,- fra hver lønnskonto hver måned. Det fungerer. Vi merker ikke trekket og felleskonto bare blir større. Dette kan alle klare..mitt tips.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 år.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Vi bor oss ikke i hjel, men det kommer jo selvsagt ann på hvor i landet en bor. Her hvor vi bor er det billig og kjøpe leilighet/hus. Vi betaler ca 6500 kr i måneden på det. Vi har heller ikke billån, men kjøpte oss en bil til 30.000 kr. Absolutt ingenting galt med den en 96 modell passat. Bil lån er noe av det dyreste en kan ha... Ellers så kjøper jeg billige inneklær. kjøper like gjerne klær til ungene på obs,nette osv. Men legger heller penger i skikkelige uteklær og sko. Men er også flinke til og handle på salg, nå har de feks tilbud på reflex regntøysett til 249 på reflex, reflex har etter min mening det beste regntøyet, kjøp nå og ha det til høsten. Det samme gjelder utedresser, de er på saalg til våren og da er det jo bare og kjøpe det merke enn vil ha på salg!!!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Tror ikke vi har de verste boutgiftene, vi har nøyd oss med en rimelig hus, men vi bor ikke langt fra en storby (selv om vi flyttet fra hjembyen pga at vi ikke hadde råd til å etablere oss der). Men nå har barna våre bodd og vokst opp her og kan ikke rive de opp for å bo rimeligere og få penger til dyre dresser og en buffer, hehe - ikke ønskelig. Vi får ingen økonmisk støtte av noen da, men må bygge oss opp helt selv. Er vel kanskje også det som gjør at det tar tid før økonomien er helt topp. Og by the way, har nok også valgt feil yrke hvis en skal se på inntekten vel og merke. Men penger er ikke alt. Takk for fine svar. HI
Tante Blås Squaw Skrevet 11. januar 2010 #13 Skrevet 11. januar 2010 Gubben er sykmeldt og jeg er ufør - så her vasser vi ikke i penger ;o) Det hender at svigers låner oss en tusenlapp, men for det meste går det rundt. Vi handler mat i Sverige, prøver å være fornuftige, sparer når vi har noe å spare. Arveklær og Fretex er genialt )
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #14 Skrevet 11. januar 2010 Vi har litt over gjennomsnitt lønninger (vi er 35 og 40 da), lånet er ikke så stort lengre, vi bygde for 10 år siden. Har ikke billån eller studielån. Likevel kjøper jeg ikke dyre merkeklær til ungene. Jeg er enig i at de ofte er finere og kvaliteten er så bra at 4 barn kan ha det på seg, men vi har jo bare et av hvert kjønn. Klær til oss voksne kan være dyre, men da er det ikke så ofte vi handler til oss selv.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #15 Skrevet 11. januar 2010 Mulig at flere her inne er i samme situasjon som meg og min mann, kun to personer som ikke har fått sitt første barn ennå. Dermed har en ikke så mye utgifter og har råd til å legge unna penger i en bufferkonto og sparekonto, samt unne seg litt ekstra i ny og ne. Vi har en samlet brutto inntekt på litt under 1. mill i året, så vi har nok relativ god råd, og får selvsagt ingenting fra familie og slektninger. Men nå venter vi straks vårt første barn, så regner med at utgiftene vil bli litt økte utgifter fremover, iallefall en omfordeling av utgiftene:)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #16 Skrevet 11. januar 2010 Handler det mest om boutgifter, kanskje? Vi flyttet fra Oslo, kjøpte oss hus med stor deilig hage og har nå romslig økonomi. Har råd til å kjøpe den dressen vi vil, skiutstyr og det vi ellers syns er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #17 Skrevet 11. januar 2010 Busjettet vårt: Inn: ca 54.000 Lønn x 2: Ut: 12000 Huslån (Fast trekk) 1500 Strøm (Fast trekk hver månede, avregning en gang i året) 3800 Forsikringer (Bil, hus, reise, livs, barn,) 1800 Telefon (Fast trekk, iTalkLarge fra Netcom) 800 Tv og internett (Fast trekk) 5500 Mat (Handler en gang i uka) 3750 Barnehage (Fast trekk) 4000 Biler (Egen konto. Dekk, vedlikehold osv) 3000 Bensin (Bruker kort, så dette er en egen regning) 5000 Øvrige faste utgifter (Egen konto. Lisens, årsavgift, kom.avgifter) 3000 Reise/utflukter (Egen konto) 4000 Klær (Står på brukskonto) 3000 Sparing (Egen konto) 51.150 Totalt. To kort på felles brukskonto og hvert vårt master card i tilfelle det skulle oppstå noe der og da. Er ikke alltid man har mulighet til å få overført penger osv. Jeg anbefaler alle å sette opp en oversikt over forbruket sitt. Hvor handler dere? - Hvor du handler har mye å si, Coop Mega er f.eks mye dyrere enn KIwi/Rema 1000 osv. De fleste matvarer kan man få begge steder. Hva slags mat handler dere? Tørrvarer og annet som kan stå/ligge en stund er som regel svært lik på smak, uansett produsent. Det finnes billige alternativ. Fisk og kjøtt vil man gjerne kjøpe fersk, da bruker man butikker som har dette som spesial felt. Det samme gjelder grønnsaker (jeg er selv veldig glad i utenlandske små butikker). Hva slags bil kjører dere? Mange biler sluker bensin, andre biler er dyrere enn egenskapene faktisk tilsier. Hvor og når kjører dere? Har man lett for å ta bilen i stede for å ta sykkelen eller gå? Hvor fyller dere bensin? Slutt å fylle litt her og litt der. La kjøpekort og kredittkort bestemme hvor dere fyller, da samler dere poeng. Det kan også være greit å ha en regning. Begynn å følg med på når du fyller, hvor mye du fylte for og hvor langt du fikk kjørt på det. Hva bruker dere strøm på? Husk å slå av lys og annet som ikke trenger å stå på. Vi betaler fast i måneden og har en avregning i året. Du vet hva du bruker i året, del dette på 12 og legg på noen ekstra hundre kroner. Pass på forbruket og få januar gratis. Penger spart! Hva slags abo. har dere på telefon, tv, internett? Tv og internett kan man få pakkeløsning. Telefoner kan man også få en pakkeløsning på forbruket sitt på. Da kommer ingen overraskelser og det kan trekkes fast. Hvor har dere forsikringer? -Pass på at dere ikke er dobbelt forsikret. at dere bruker det forsikringsselskapet som gir dere mest for pengene (det er ikke alltid det billigste). Hvordan behandler dere regninger dere vet kommer med gjevne mellomrom? -Lisensen, årsavgifter og kom. avgifter kommer på samme tidspunkt hvert år. Hvis man sparer litt i måneden så virker ikke disse så store når de kommer. Hvordan betaler dere for ferier? Spar litt i måneden! Og skatt mer enn det du egentlig trenger. Da får du en koselig utbetaling i juni/oktober. Du merker jo ikke engang at disse pengene bli borte, for du ser de jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #18 Skrevet 12. januar 2010 Takk for et flott svar. Tror vi er bevisst på alle de tingene du har nevnt, men jeg skal finlese svaret ditt en gang til og se om jeg kan finne noe nytt å spare inn på. Takk takk. HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #19 Skrevet 12. januar 2010 Hei Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Vi har en samlet inntekt på ca 800 000 kr brutto i året, altså nær gjennomsnittet. Vi er i midten av 20-årene, har et barn, huslån, to billån og studielån. Vi må absolutt være bevisste i hverdagen, og har satt opp månedsbudsjett som vi prøver å følge slavisk. På denne måten klarer vi å spare 3000 kr i måneden, og bygger oss sakte men sikkert opp en bufferkonto Vi handler inn en gang per uke, og setter opp ukemenyer hver søndag. Vi sjekker alltid tilbud, kan være mye å spare der Barnet vårt har ikke dyre merkeklær osv. Han vokser jo ut av str før vi rekker å blunke, så det mener jeg er å kaste penger ut vinduet. Vi har ønsket oss dyre ting som vinterdress, ullundertøy osv til bursdager og jul. Dette er nyttige gaver som vi setter stor pris på. Jeg tror nok de fleste har det som oss, og må være bevisste forbruket sitt. Tror nok mange skryter litt på seg her inne dessverre, og det er litt synd at andre, som meg og deg, med helt ok økonomi skal føle at vi sitter dårlig i det. Det gjør vi jo ikke, vi har så vi klarer oss, og vel så det. Det har også barna våre!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #20 Skrevet 12. januar 2010 Det er sant som du sier, vi lider jo ingen nød - men kan ikke være snobbete heller - og det vil jeg heller ikke være den dagen jeg får god rå. Det er ikke min type personlighet. Takk for svar. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå