Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer har det? Gutten vår, på 9 år, har begynt å reagere med sviende stikking i leppa og i halsen, når han spiser nugatti. Så når han nå fikk smake 1/4 ts peanøttsmør, og 1/4 valnøtt...ja da skjedde det samme,-og nesten med det samme!

Er dette nøtteallergi eller??

Det er nå i det siste han er begynt å klage på det. (men så får de jo bare nugatti èn gang i uka da!) Men husker godt en gang da han var i 3 års-alderen; da hadde han kuttet valnøtter, og så begynte han å skikkelig svi og hovne opp i øynene (trur han gnidde seg i øynene med henda)

Han liker ikke nøtter, så vi har kanskje derfor ikke merket noe slikt tidligere..og han spiser ikke noe særlig sjokolade heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen?

nå ble han hoven i øynene også,,etter å antagelig ha gnidd seg med handa han hodt valnøtta i.. og litt i hele ansiktet faktisk!! Han fortalte at han ble slik på skolen i dag også. Han hadde nugatti i matpakken (for mandag er nugattidagen her i huset ;o) )

Skrevet

Dette høres ut som nøtteallergi - garantert! Har det selv men jeg reagerer med kløe i huden (ikke bare rundt/i munn) og eksem.

Reagerer på alle nøtter jeg har prøvd etter at jeg fikk påvist allergi hos hudlegen (har prøvd fler da legekontoret bare testet mot hasselnøtter).

Ville tatt en tur til legen og allergitestet for å være sikker uansett! Greit å ha det "på papiret" og bekreftet, slik at man slipper å "prøve" igjen senere også hvis man ikke er helt sikker..

Skrevet

Høres ikke smart ut å teste ut nøtteallergi selv. Det kan jo være farlig om reaksjonen kommer i halsen. Har dere antihistaminer i noen form? Skal sikkert ha noe annet tilgjengelig om allergien er alvorlig. Snakk med lege før han spiser sånt igjen.

Reagerer selv litt på nøtter, men det er kun mild kløe i hals. Hovner ikke opp eller svie.

Skrevet

Har en gutt her som har peanøttallergi. Han tåler både nøtter og mandler han altså, er bare peanøtter han reagerer på.

Da får han vondt på tunga (svir), så får han veldig vondt i magen, så kommer elveblest over hele kroppen, så kaster han opp.

Peanøtter er jo egentlig en belgfrukt, så man kan få kryssallergi mot erter og andre belgfrukter.

Kjedelig hvis gutten din reagerer både på nøtter og peanøtter.

Men en test vil jo kunne være en god pekepinn.

Skrevet

tusen takk! Skal til legen selv i morgen, og da skal jeg ordne ham blodprøve. Så da burde jeg kanskje be dem om å teste flere nøttetyper da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...