1mor3barn&1000ideer Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Har tre barn, og regner med at minste må over i større sete til sommeren eller høsten. Da vil eldste være 6,5 år og veier nå 27 kg. Jeg tenker at minste og mellomste har bilseter , mens eldste sitter på pute foran i bilen, eller mellom de to setene bak (blir evt trangt) Hva tenker dere? Det er ikke aktuelt å kjøpe ny bil nei... Har en Toyota Avensis idag. Har tre bilseter baki nå, men det går såvidt. Vil ikke ha plass til tre store seter...
lille je Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Alle unger under 135 cm SKAL sitte i bilstol i følge norsk lov... Gjør det valget enklere?
shari_z Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Min på 8,5 år sitter fortsatt i bilsete (putestol med rygg). Trodde de måtte det til de var minst 135 cm og 36 kg, jeg? Min jenta er 133 cm høy og 31 kg, og hun skal sitte i stolen så lenge hun passer i den. Vi har også en babysete i bilen, og kan med nød få plass (veldig trang og vanskelig å feste beltene) til en putestol til. Vi har en Toyota Corolla stasjonsvogn 1995 modell. Hadde holdt eldste i bilstol så lenge som mulig, jeg.
Gjest Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Pute er godkjent for samme aldersgruppe som besltestol, altså fra 15 kg. MEN anbefalingen er jo helt klart beltestol med skikkelig hodestøtte. Men han kan jo sitte på pute med rygg foran så lenge det ikke er airbag. Det går ut på det samme.
Gjest Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Alle under 135 skal sikres ekstra i bil. Men pute er godkjent på lik linje med belstestol. Anbefaling er en annen sak.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Hva sitter eldste i nå da? Vil ikke det setet fortsatt passe til sommern? Hvis du setter henne fremme så husk å sjekke høyde i forhold til airbag. Finner det på trygg trafikk sine sider, jeg husker ikke hva høydegrensen er (140?).
1mor3barn&1000ideer Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2010 Som en over her skriver er det altså ikke nødvendig å sitte i bilstol i følge norsk lov, men anbefalt. Det er jeg klar over... Eldste sitter nå i bilstol, men minste kommer til å overta den tenker jeg. Synes tre store seter i en bil er veldig tungvint, og det er ikke lenge til eldste vokser ut av stolen likevel. Skal jeg ha tre store seter i bilen må to være bak og en foran, og da er det ikke plass til passasjer foran.
MorHeSa_2 Skrevet 12. januar 2010 #8 Skrevet 12. januar 2010 Jeg ville nå kjørt på med det tryggeste uansett jeg da... Bilseter er en billig livsforsikring, og du har jo uansett yngre barn som kan overta setet etter at hun har vokst ut av det. Om det er plass til flere eller ei er vel lite vesentlig i forhold til om barna er skikkelig sikret... Men, det er nå min mening.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Vi får en på 8, en på 5 og en nyfødt. Vi skal ha de to store i hvert sitt pute-med-rygg-sete og babyen i midten bak. Vil tro at det går fint i en avensis. Pute tar ikke mindre plass enn puten med rygg. Eller så går det an å ha eldste i bilstol foran til vanlig og heller ha en ekstra pute i bilen som du kan trykke inn bak når du skal ha en passasjer med deg.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2010 Hvis jeg skal kjøpe nytt sete blir det altså tre seter av den største typen. Altså ikke plass til det i baksetet. Ser ikke helt poenget med å kjøpe et nytt sete til en på nesten 7 år, kan vel bare brukes ett år etter det?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Ifølge dette beregner man at man skal bruke slik beltestol til man er ca 11-12år. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.html Legger også ved denne linken ift forskjellen på sikkerhet beltestol vs pute. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/08/beltestol-eller-pute-stor-forskjell-p.html
1mor3barn&1000ideer Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2010 innlegget eksisterer ikke står det...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Du har ikke fått noen hull når du kopierer linken? Ellers finner du begge innleggene og flere til om du går inn på sikringavbarnibil.blogspot.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå