Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Har en gutt på 2,5 som er fæl til å rope og hyle i stedet for å snakke i vanlig toneleie. Han hører ikke dårlig, og vi roper ikke i hjemmet. Prøver å forklare at han må snakke vanlig (innestemme vs utestemme), og viser andre lyder som kan brukes under lek (f eks brrrrr istedet for et konstante OOOOUUOOOOOIIIIOOAAAAAAuuuuu), men det funker i omtrent 5 sekunder, og så er det påan igjen. I tillegg har han begynt med raserianfall når han ikke får viljen sin, og da brøler, hyler, freser, spytter og biter han (ting rundt seg, ikke meg eller faren). Jeg fortsetter med å forklare at han får ikke lov til å f eks stå opp fordi at nå er det natt osv., men ender gjerne med å holde ham fast i ssprinkelengen for å forhindre at han skader seg (hvorpå han spytter). Dette har vel igrunn bare skjedd to ganger, men sinnet hans gjorde meg litt betenkt.. Noen som har gode råd?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Det er jo ikke noe rart om unger roper og hyler istedet for å snakke normalt nå for tiden. Når man ser på barnekanaler på tv, er det jo alltid hyling, skråling og roping istedet for normale stemmer, så ungene tar vel etter. Skru av tvn først og fremst. Det er vel der han har det fra. Hvis ikke er det vel fra barnehagen, det er vel mange unger som får bivirkninger av de barneprogrammene som sendes, tenker jeg. Utover det, overse han når han roper. Ikke svar før han snakker rolig. Altså belønn ønsket oppførsel, ignorer uønsket. Og fortell han at dere ikke svarer når han roper og hyler, men at dere gjør det når han snakker normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå