Gå til innhold

Litt sjokkert etter ha lest en bursdagsinvitasjon!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til ei som ble 15 år rett før jul.

Hun kom hjem med invitasjon fra ei i klassen sin som blir 16 nå til helgen.

- Husker ikke konkret hva som stod,men ca.noe som dette:

Jeg feirer bursdagen min lørdag kl:...,og siden jeg fyller 16 blir det selvfølgelig servert alkohol.Men alkohol er så dyrt så enten må dere ta med 70 kr,eller ta med egen alkohol.Det er lov til og drikke brus for de som vil det.

Er det mulig sier nå jeg? Foreldrene kan ikke vite om dette sier jeg,men joda,de som kjøper drikken sa tantebarnet mitt.Tror de det er 16års grense på Øl og Vin da?

Synes de er for små til at foreldrene gir de lov til og drikke jeg.

Lurer på om noen av foreldrene til de som er bedt dit reagerer og sier noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada jeg er klar over, med den jobben jeg har, at mange foreldre gjør akkurat dette for barna sine! Men aldri hørt om noen som så åpenlyst har fortalt omverden om det..

For meg er det uaktuelt og gjøre slikt, så det er sagt! Selvom jeg vet at veldig mange andre ikke er enig med meg....

Skrevet

Jeg hadde reagert skarpt og ringt foreldrene. Vet selv at undom og alkohol ikke går i hop i den alderen, egne dyrekjøpte erfaringer som ung og dum takk.

Skrevet

Hadde gjort som Ugl@ og tatt den telefonen, ja...

Skrevet

Herreli!

Er de klar over at de faktisk gjør noe ulovelig??

Det er nok mange som tenker at de selv vil bestemme hvordan de oppdrar sine barn...MEN å kjøpe alkohol til mindre årige er faktisk ulovlig!

Samtidig tenker jeg at venninne gjengen da kanskje vil ta det uttover den jenta, om forreldrene hennes ringer osv.

Jeg tror jeg bare hadde nektet jentungen min å gå.

Skrevet

Hadde ikke latt henne gå, ville ringt foreldrene også og sagt hvorfor hun ikke fikk lov å komme! Har foreldrene til niesen din tenkt å la henne gå?

Skrevet

Kjenner de andre foreldre i klassen? Kanskje de ikke trenger å være de eneste som reagerer? Hva sier tantebarnet ditt da? Hun har vel en mening...

Skrevet

De kjenner ikke foreldrene til denne jenta,vet bare hvem de er.

Tantebarnet mitt ble litt sjokka hun også :)

Men hun skal reise bort til helgen,så skal ikke på bursdagen.

Skrevet

Jeg ville nok ha ringt disse foreldrene, og spurt hvordan de egentlig hadde sett for seg denne dagen.

Jeg ville ikke ha vært sint eller noe, men sagt fra om at det er 18 års grense på alkohol, og at jeg ikke godtar at mitt barn drikker alkohol, og at jeg vil bli ganske sint hvis jeg får vite at disse foreldrene har gitt barnet mitt alkohol.

Forhåpentligvis ville de ha forstått meg, og kanskje tenkt gjennom valget sitt.

Jeg ville nok også ha snakket med flere foreldre, slik at det ikke bare var mitt barn som ikke fikk drikke.

På den måten ville det ikke ha blitt så ekkelt for henne.

Skrevet

I alle dager. "selvfølgelig alkohol"

Hvor er foreldre nå i dag da ??? Det har jo vært tunge kampanjer om nettop dette.

Skrevet

Kanskje jeg bommer stygt nå, men kunne det vært et forslag å minne denne jentas foresatte på at de kan bli fratatt sertifikatene sine for å kjøpe og servere alkohol til mindreårige?

Skrevet

Hadde jeg også gjort, det er i foreldrenes interesse å gjøre alkohol minst mulig tilgjengelig for barna, og skape holdninger. Alkohol og tobakk har aldersgrense, og selv om man selv kansje brøt loven eller fikk lov av egne foreldre så trenger man ikke la den tradisjonen gå videre. Her blir det alvorlige konsekvenser for tassen om han drikker eller røyker før 18års dagen, da må han selv koste bil og førerkort, det har han fått grei beskjed om, og han vet meget vel at vi holder det vi lover.

Skrevet

selvfølgelig alkohol ja... akkurat! Merker jeg skal passe godt på når mine blir større jeg gitt.

Det er lov til og drikke burs for de som vil det.?!?! Det må altså bli gitt lov for at noen skal kunne drikke brus, men alkohol det skal alle ha?!?

Hjelpes altså! Bra niesen din ikke skal da. Men jeg lurer på hva de andre foreldrene som har unger invitert i denne bursdagen tenker?! Og hva de gjør med det? Det hadde ikke passert her i huset værtfall!

Skrevet

Er så enige med dere og jeg kan ikke tro at foreldrene til denne jenta er de som kommer til å kjøpe alkoholen. Jeg tipper noen eldre venner er de som kommer til å gjøre det. Jeg hadde i allefall eldre venner som kjøpte øl til meg før jeg var 18.

Jeg synes det er helt vilt nå i dag, men som 16 åring hadde jeg sikkert ikke reagert og heller syntes at det var kult at noen kunne kjøpe alkohol til meg.

Er dette noe foreldrene er klar over og evn har tenkt å kjøpe inn alkoholen så bør de skamme seg..

Gjest irismor
Skrevet

Og en annen ting. Vet foreldrene til ungene (ja for det er jo det de er) som er bedt at det vil bli servert alkohol????

Tror de foreldrene som server alkohol skal være jævlig glad for at mitt barn ikke er bedt dit. Jeg hadde klikka i vinkel og tilbake for å si det mildt.

Skrevet

Hadde andre voksne servert eller kjøpt alkohol til et av mine barn så hadde jeg trolig anmeldt vedkommende.

Skrevet

Jeg hadde tatt en kopi av den inbydelsen og sendt den til politiet.

Hadde jeg ikke hatt tilgang til den hadde jeg alikevel gitt et tips om den.

Ikke bare serverer disse foreldrene alkohol til mindreårige, men de selger faktisk alkohol også ved å kreve 70,- for det.

Herlighet for et opplegge, de kan umulig være helt riktige i hodet....

Skrevet

hehe, erre mulig... Greit at jeg festet som 16 åring, men det var ikke med mine foreldres samtykke for å si det slik. Trodde all alkohol hadde 18 års grense.. :)

Skrevet

Ojda! Ja, den ble jeg også sjokka over!

Skrevet

Foreldrene til denne jenta kan være helt uvitende, hun kan ha eldre venner eller søsken som kjøper alkoholen. Jeg hadde tatt en tlf til foreldrene!

Skrevet

Jeg er veldig sjokkert her jeg sitter :-s

Skrevet

Er det mulig? Var det meg, ville jeg tatt med invitasjonen til politi/lensmann, og opplyst om at foreldrene skulle kjøpe inn alkoholen i følge bursdagsbarnet. Ikke bare kjøper de til egne barn - men her tilbyr de faktisk å selge alkohol til andre 15-16-åringer også... Kunne vært på sin plass med et besøk av lensmann og en eventuell bot, kanskje de våkner litt og tenker litt over hva de driver med...

Skrevet

Herremin så tragisk! Får håpe denne jenta har skrevet invitasjonen selv, og rett og slett bare bløffer.....

Skrevet

hehe, jeg vil ikke at mine barn skal drikke alkohol i så ung alder.

"Men man skal ikke kaste stein når man står i glasshus"

Jeg var selv på alkoholfester når jeg var 16, (mamma og pappa kjøpte ikke til meg) men de var ikke dumme så de skjønte det nok.

Jeg er fra en liten bygd, der hvor det fra gammelt av er en "lov" om at man kommer inn og får lov til å drikke på fester når man er konfirmert. Den loven gjelder fortsatt..

Så der samles alle fra 15-100 år på 2.dag jul fest og drikker seg kanon alle sammen.... Ære være bygde norge:-)

Og siden vi ikke hadde noen som kjøpte alkohol til oss, så var det enklest å få tak i 96...

Så..... mange av dere var vel kanskje heller ikke noe "bedre" enn denne jenta når dere var på hennes alder.

Bare at denne jenta ikke helt har tenkt igjennom at noen "voksne" kanskje kan komme til å se invitasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...