Gå til innhold

Morkake foran åpningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL i dag (uke 33+4) og fikk beskjed om at morkaka lå foran åpningen. Ny sjekk om 2 uker (uke 35+4). UFF!

Håper selvfølgeglig at den flytter seg, men er det egentlig håp for det?

Min førstefødte kom i uke 36 så føler at tiden renner ut her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal på sjekk på onsdag sjøl for det samme. Er da 33+3. Var i begynnelsen av desember også, og da lå den i veien. Er veldig spent.

Synes det var leeenge å vente 2 uker til med å sjekke... Viss morkaken ligger i veien på meg kommer jeg til å be om dato for keisersnitt med en gang. Tar ikke sjansen på å vente. Fødte en plass mellom 14 og 24 dager før termin sist. Alt etter hvilken termin man regner med, begge UL-terminer. Fødselen gikk i tillegg veldig fort. Så jeg skal i så fall ha keisersnitt seinest 3 uker før termin...

Hva synes du selv? Jeg hadde ikke følt meg komfortabel...

Skrevet

Fikk du vite hvor mye den lå over?

Min flyttet seg 5 cm på 4 uker, så på kontroll i uke 28 lå jeg akkurat på grensen til KS. Håper den har flyttet seg mer til fredag da er det ny kontroll, uke 34.

Skrevet

Jeg fødte 25 dager før termin sist og poengterte det da de satte opp time til neste UL. De hadde nemlig tenkt å vente i 3 uker. Jeg vet ikke hvor mye som dekker foran åpningen, heller ikke hvor mye den evt kan flytte seg. Den ligger på baksiden.

Min første fødsel gikk meget raskt, kom på sykehuset kl 8 og fødte 10.30.

Det er vel også "farlig" i forhold til blødning om morkaka sitter foran åpningen og det begynner å åpne seg. Kan vist blø ganske mye og ikke være noe særlig.

Skrevet

Vet du om morkaka ligger på framsiden eller baksiden?

Jeg hadde den foran sist og da flyttet den seg greit, nå har jeg den på baksiden. Ser liksom for seg at den flytter seg mer når den er på framsida fordi det er kanskje der livmora strekker seg mest.

Skrevet

på diagnostikken står det: Posterior, dypt sete. Vil gjette på at det betyr bak... Og alle bevegelser er veldig tydelige. Jaja, finner ut av det i morgen.

Kryss fingrene. Vil IKKE ha KS.

Skrevet

Blitt noe klokere "guttnr2imagen"?

Skrevet

Hei.

Jeg hadde forliggende morkake i mitt forrige svangerskap (placenta praevia). Det ble da ventet til uke 36 før noe ble avgjort, fordi de håpet den ville dra seg oppover ettersom livmoren vokste. Det gjorde den ikke. Det ble derfor i uke 36 bestemt keisersnitt, som ble foretatt i uke 38. De ville gjøre det 2 uker før termin fordi det er farlig å gå i fødsel med forliggende morkake, pga mulige blødninger. Syns du burde krevd litt tildigere avgjørelser siden du fødte i uke 36 sist. Men det skal sies at morkaken som oftest drar seg oppover og flytter seg vekk fra åpningen, jeg ble en del av den lille prosenten som ikke gjorde det..

Lykke til, det går nok bra uansett! :)

Skrevet

Jepp!

Hurra og jippi! Morkaka har flyttet seg. Klar bane her. Deilig :)

Skrevet

Supert!

Jeg har kun født vaginalt så jeg kan ikke sammenligne med keisersnitt (som sikkert oftest går helt fint), men jeg tror nå at det er best i de fleste tilfeller!

Lykke til :)

Jeg skal vente 1,5 uke nå så får vi se hva som blir bestemt fremover.. Spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...