Gå til innhold

Er det vanlig at jordmor har ultralydapparat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det i tilfelle inkludert i konsultasjonsprisen?

Jeg skal til jordmor om et par dager, 13+2, og ultralydoman som jeg er, vil jeg gjerne se at alt er greit med den lille. Noen som vet om jordmor pleier å ha dette utstyret?

Fikk beskjed om at konsultasjonen kostet 550 kroner (noe jeg synes var VELDIG dyrt, i og med at jeg er vant med kons+ul hos min gynekolog til kroner 50!), og lurer på om noen av dere har peiling på hva denne summen inkluderer?? Kan ul være inkludert?

Klar over at jeg virker gnukk, men lurer bare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du til privat jordmor? Jordmor i kommunehelsetjenesten er gratis. Min har ikke UL apparat men noen har doppler som de lytter hjertelyd med:)

Lykke til.

Skrevet

Hei:) Ja, skal til privat jordmor. Jordmorsenteret heter det. Og etter å ha sett på sidene deres, ser det ikke ut til at de tilbyr UL, litt merkelig synes nå jeg. Men det er kanskje mer en "pratetjeneste".

Skrevet

Hvorfor er det merkelig at de ikke tilbyr UL?

Skrevet

Jeg synes det er merkelig om jordmor ikke har ul-apparat fordi det jo er den beste måten å sjekke at alt er bra på. Men kanskje det bare er jeg som har fått et galt inntrykk av hvordan man utfører kontroll av gravide.

Selv har jeg automatisk fått ul hver gang jeg har vært hos legen, uten å spørre om det selv. Men jeg har jo altså vært hos lege, og aldri hos jordmor, så det er kanskje helt annerledes. Mye man ikke vet som førstegangsfødende:)

Skrevet

Det er ikke vanlig å få ultralyd mer enn en gang i svangerskapet..

Ikke mange leger som har ul-apparat. Og jordmødre pleier ikke å ha det..

De fleste må vel på sykehuset for å få ultralyd.. eller privat...

Skrevet

Det er ikke vanlig at jordmødre har ultralydapparat nei..

Det er jo litt diskusjoner på om ultralyd stresser fosteret, så det er kanskje likså greit at vi ikke forstyrrer dem (babyen) alt for ofte.

Du kan jo bestille privat ultralyd hvis du ønsker det, men det koster jo fort mellom 500-1000 kroner per gang.

Skjønner ikke helt poenget med å betale 550 kroner for å gå til en jordmor for "vanlig" konsultasjon, altså ikke ultralyd, siden de kommunale er gratis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...