Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Nå ser jeg at det er meldt -11 og -12 hele uken. De sier jo at grensen går ved -10. Men etter en uke innendørs med -19 og -20 lurer jeg på om man nå kan satse på å ta en trilletur på en halvtime hver vei for å komme til Åpen Barnehage. Jenta er ett år, og hun er verdens mest rastløse etter så lang tid inne. Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Jeg pakker mi lille godt inn i vogna og går jeg. Jeg har ikke lappen så for og få komme ut litt så må jeg.
The Bad Gal Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Grensen er vel minus 10 for babyer/spebarn, så om du har en ett-åring kan du helt sikkert ta henne ut nå, forutsatt at det ikke blåser sur vind i tillegg da. Jeg hadde tatt henne ut.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Ingen fare, med en ettåring. Bare pass på at det ikke blåser inn i vogna.
Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Det høres veldig bra ut! Vi var hos tannlege med henne i dag, men da var det jo bare ut og inn av bilen. Bilen er vanligvis ikke tilgjengelig i løpet av dagen, så da sitter vi her da.. Det blir deilig for oss begge å ta en tur til Åpen Barnehage. Det er jo ikke så mye vind her i Oslo, det er jo stort sett vindstille og med strålende sol, men bitende kaldt.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Jeg skjønner frustrasjonen din - og hennes! Her har vi holdt oss inne i snart to uker!, og vi begynner å bli kraftig lei av den tørre inneluften begge to. Vi har pleid å trille en times tur hver dag, og det er et fint avbrekk synes jeg. Tass liker det, og sover bedre i frisk luft,. og jeg liker det og får trim samtidig. Selv om jeg er lei av å være inne tenker jeg ikke å tøye "reglene". Den grensen på - 10 gjelder jo effektive kuldegrader, så hvis det blåser i tillegg til å være over - 10, så ville jeg i alle fall holdt meg inne. Men, det er jo klart at det er glidende overganger her. Når man setter en grense et bestemt sted, blir det jo alltid litt merkelig å forholde seg til fordi -10,1 ikke er så veldig mye kaldere enn - 9.9.. he he..
Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Men hvis dere har trillet en time hver dag, så er det ikke mer jeg har tenkt til heller Det er for å komme fra A til B (Åpen Barnehage). Det er ikke snakk om at hun skal leke ute
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 jeg mener at jeg pleide å trille en time daglig før kulden satte inn. Du har ikke mulighet til å hive deg på en buss da?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Jøje meg, ti minus som grense- ja, da hadde vi ikke hatt mye sjans for frisk luft som har vokst opp i det kaldeste innenlandsklimaet i landet (45 minusgrader osv!!)!! Der jeg vokste opp hadde vi grense på -20 grader for å slippe svømming og var det kaldere enn -25 kunne vi være inne i friminuttene. Mindre barn måtte jo også ut av huset, fraktes til barnehage osv. Så man må jo bare bruke litt skjønn. Hun dør jo ikke om du går en tur i minus ti grader!! Var på hjemstedet med jenta mi en vinter da hun var 3 år. Etter 4 dager innendørs pga sprengkulde, måtte vi bare ut og trille en tur da det "bare" var -28.. Det gikk helt fint det, pakket på masse klær, saueskinn og pledd i vogna og et tykt skjerf foran nese og munn. Hvordan tror dere eskimoene og barna deres har klart seg opp gjennom historien?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 du 14.32, så du tror ikke på anbefalingene fra fagfolk?
Gjest Tale30 Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Aha, da forsto jeg dette med denne trilleturen Jeg velger å høre på fagfolk ja, selv om jeg logisk nok ser at de lengst nord kan slite med å komme seg ut med barn Det er dessverre ikke praktisk med buss for å komme seg dit jeg skal. Tenkte kanskje at 2 grader fra grensa ikke var så farlig når det gjaldt en såpass kort tur avbrutt av flere timer inne før vi skulle ut igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #12 Skrevet 11. januar 2010 Jeg ville trillet til åpen barnehage, Tale! Er enig med deg, to grader til og fra kan ikke være så nøye. _Hvis det ikke blåser_. Grensen er jo satt litt vilkårlig. Det er ikke sånn at -11 er dødsfarlig, mens - 9 er helt helt greit. Sånn funker det jo ikke. Barn sitter dessuten veldig lunt nedi vognen, og du kan jo ta på skjerf foran nese og munn for å være enda mer nøye.
mamman til to gutter Skrevet 11. januar 2010 #14 Skrevet 11. januar 2010 Ha vogna mot deg sånn at det ikke blåser inn i vogna, så ville jeg ikke hatt noe problemer med å trille ute i -12 grader med en på 1år så lenge du i tillegg kler godt på henne. Som en annen skriver, det er ikke helt greit med -10, mens -11 er livsfarlig.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #15 Skrevet 11. januar 2010 Nei.. jeg tror faktisk ikke at det er livsfarlig å bevege seg ut med et barn i minus 15, mens det er helt ufarlig i minus 10. Tåpelig. Jeg klarte meg helt fint jeg, enda så svinekaldt det var der jeg vokste opp, og foreldrene mine måtte faktisk ut av huset med meg hver dag for å få dagen til å gå rundt. Og bare for ordens skyld, tale30: jeg er ikke fra nord i landet- det er nord-Østerdalen som har landets kaldeste klima!!!! 14.32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå