Gå til innhold

Er dette nedpress? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under oppfølging fra sykehuset pga. fare for prematur fødsel. Har vært innlagt i noen uker, men har fått komme hjem for å ha sengeleie hjemme istedet. Skal på ny kontroll i slutten av uken! Jeg har fått beskjed om å ta kontakt med en gang jeg kjenner nedpress, får blødninger o.l.

Problemet er at jeg er svært usikker på hvordan nedpress kjennes ut. Kan noen av dere som kjenner til dette si noe om dere tror at det er det jeg kjenner:

Det stikker når jeg sitter eller går og jeg føler for å ha beina langt fra hverandre når jeg skal gå. Må gå med små skritt.

Høres dette ut som nedpress? Tenkte jeg skulle høre deres erfaringer før jeg tar kontakt med sykehuset igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist svangerskap så flte jeg nedpress som det var ett hode mellom bena på en måte.Ubehagelig når jeg gikk og satt.Det presset liksom på.Vanskelig å forklare.Ville kanskje tatt en tlf til føden og hørt for sikrets skyld?Ihvertfall siden du har vært på sykehus og har fått beskjed om å ta kontakt.Bedre å ta kontakt en gnag for mye enn for lite.Forklar de hvordan det føles ut så vurderer de det :)

Lykke til.

Fant dette på en side:

Følelsen av at noe "synker ut" kan være nedpressfølelse. Ettersom fosteret vokser og gir mer tyngde, kan denne følelsen av at "barnet presser nedover i skjeden" komme. Har man ingen sammentrekninger og/eller blødninger eller mistanke om vannavgang, er det stort sett ufarlig.

Nedpressfølelse pga slappe bekkenmuskler etter tidligere fødsler er relativt vanlig. Knipeøvelser er viktige å nevne her. Dersom du ikke var spesielt flink etter første svangerskap/fødsel, kan bekkenbunnsmuskulaturen din være litt slapp og "gi mer etter". Regelmessige knipeøvelser for å stramme opp bekkenbunnsmuskulaturen er det heldigvis aldri for sent å begynne med, og de har absolutt effekt også under svangerskapet, så knip i vei flere ganger om dagen og se om det har effekt.

Det kan også være fremfall av skjedeveggen, noe som også kan komme etter tidligere fødsel. Årsaken er at støttevevet i bekkenet, det som ligger rundt livmoren og holder den på plass, er blitt svekket. Igjen; her er knipeøvelser tingen. Blir plagene større etter fødselen og knipeøvelsene ikke hjelper, kan du ta det opp med gynekologen din slik at man kan vurdere kirurgisk inngrep til hjelp.

Dersom du er nærme terminen din, kan nedpressfølelse være et tegn på modning og at fødselen nærmer seg.

Dersom ubehaget ikke gir seg, vil jeg anbefale deg å snakke med fødeavdelingen, legen din eller jordmoren din. Lykke til videre i svangerskapet!

Vennlig hilsen Nora Berntsen, jordmor

Link:

http://www.lommelegen.no/377757/nedpress-og-hevelse-i-underlivet

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg syns nedpress kjentes ut som at babyen presset seg hardt nedover, enkelt og greit :-)

Hvis du er usikker ringer du jm/føden.

Skrevet

Jeg husker nedpress som følelsen av å ha noe mellom beina:) Ikke akkurat som at noe skulle falle ut, men ikke så ulikt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...