W29 Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 jeg lurer på om man kan bestemme dette selv. Grunnen til at jeg ønsker dette er pga økende angst for ting som skal skje i underlivet. Jeg har tidligere operert hele sju ganger i lysken,langs trusekanten på innsiden av lårene, sist gang mens jeg var gravid og på ferie i usa. legene der sa at jeg måtte ikke finne på å ha en normal vaginal fødsel fordi dem mente arrene kom til å bli såpass streks at de ville revne, noe jeg tror selv også. Så kommer jeg hjem til kjære Norge og legene her vil jo at man skal føde vaginalt for enhver pris virker det som, og har bare holdning om at "det går sikkert bra" i forhold til arrene mine. Noen her som har greie på sånt, om man kan kreve keisersnitt?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 Vanligvis bestemmer man ikke sånt selv, men man kan ønske... om man har en god grunn får man det som regel (ofte kan ekstrem fødselsangst væere god nok grunn). Det høres ut jo ut som du har en veldig god grunn til å få KS. Snakk med lege/ JM og fortell om plagene dine og redselen for konsekvensene av en vaginal føddsel. Dersom ikke de vil hjelpe deg, hadde jeg bedt om å få en samtale på sykehuset om fødselen, der har de ofte noe mer forståelse. Om du hører til her på 3. trim ville jeg "ordnet" det snarest, ting har jo en tendens til å ta litt tid...
W29 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2010 Jeg har termin i slutten av mars. Jeg fikk henvisning til sykehuset og de etter min mening bare gløttet på arrene, som går langs trusekanten på begge sider fra foran og hele veien bak opp til enden av rumpeballene. Og legen sa da at "det går sikkert bra". Pluss jeg har fått en del angst for bare å foreta en vanlig gyn.undersøkelse pga alle operasjonene og smertene jeg har hatt som følge av de 7 operasjonene. Men virker ikke som lege/jordmor tar hensyn til angst og at jeg til og med har skriftlig fra han legen som opererte meg i USA at han sterkt fraråder vaginal fødsel fordi han mener jeg kan komme til å revne hele veien.. skal til jordmor på torsdag, lurer på å be om ny samtale på sykehuset, men føler det ikke vil hjelpe.
luva* Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Jeg forstår godt at du er bekymret, og du burde uansett få noen til å se ordentlig på arrvevet ditt og ta en vurdering. Samtidig så ville jeg tatt anbefalinger om keisersnitt gitt av leger i USA med en hel del klyper salt. Keisersnitt blir av mange sett på som en lett utvei der, og det er det jo overhode ikke. (Selv om det er helt rett i en del situvasjoner) Høres ut som en kjempegod ide å ta kontakt med sykehuset der du skal føde og få igang en samtale med dem. Det viktigste er jo at du er trygg på den måten du skal føde på avhengig av hva utgangen blir.
♥♥ ? ♥♥ Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 Ja som du sa så bor vi i Norge. Prøvde og å få keisersnitt i dag på SUS, men den gang ei så her i landet tror jeg de handler først og hører på pasienten etterpå for det nytter jo ikke å si noe. Først når skaden er skjedd får du høre ja du hadde vist rett. Får ønske deg lykke til og si stå på
luva* Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Hmm, forferdelig kjedelig når man ikke blir hørt! Jeg tror ikke jeg heller hadde følt meg komfortabel i en sånn situvasjon. Tror jeg ville prøvd meg på en ny samtale... Og håpet på en mere forståelsesfull lege. Ofte vanskelig å kommunisere hvor bekymret man egentlig er. Jeg sliter i alle fall ofte med det. Lykke til!
W29 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2010 takk for svar jeg ønsker jo ikke keisersnitt egentlig, det beste er jo normal fødsel, jeg blir i tillegg alenemor og har hørt det tar mye lengre tid før man kommer seg ved keisersnitt både for mor og barn. Så hadde jeg visst at jeg ikke revner verken her eller der,så hadde jeg ikke bekymret meg. Og ja, i usa blir man nesten sett på som smårar hvis man IKKE vil ha ks tror jeg. ) kan jo være angsten slipper taket når termin nærmer seg, regner med jeg er så lei da at man er villig til det meste for å få det overstått
Allegra baby Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Hei- jeg har hatt ks kun etter eget ønske- dette var på Ullevål i 2006. I Oslo området er generelt sykehusenes politikk å gi ks dersom man virkelig, virkelig ønsker det. Hvilket sykehus hører du til? I din situasjon ville jeg nok ikke gitt meg- ring og mas på de- be om ny legetime, osv osv. Ift hvor lang tid det tar å komme seg etter keisersnitt er det ikke alltid tilfelle at det tar lengre tid enn vanlig fødende.. Jeg var normalt fungerende utpå dagen etter, og brukte kun paracet i 3-4 dager etter de første par dagene.. Lykke til!
W29 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2010 takk jeg hører til i Molde, jeg også har forstått det slik at de MÅ ta hensyn til og respektere hva mor ønsker, men at man ikke får ks om man bare er engstelig. men føler jeg har mere grunn enn som så. jeg får be om en ekstra time på sykehuset og få snakket med noen andre.
W29 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2010 dytter og ser om flere har erfaringer/synspunkter
hjjkaqhd Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Jeg bor i en naboby og fikk innvilget ks pga av fødselsangst. Så stå på!
W29 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2010 ok, jeg får ta det opp igjen med jordmoren og kreve henvisning til sykehuset til samtale/undersøkelse. vet det beste er vanlig fødsel, men jeg er temmelig sikker på at arrene ikke vil tåle trykket, og jeg er livredd for å revne osv, så hadde følt meg mye tryggere ved tanken på KS
Myy Skrevet 11. januar 2010 #13 Skrevet 11. januar 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gir deg ks. Av de jeg kjenner og har hørt om som har tatt ks er din grunn den "beste" jeg har hørt. Jeg jo fullt forståelig at du ønsker dette, og når du i tillegg har papirer fra legen som utførte operasjonen i usa så syns jeg det er latterlig av sykehuset ditt og ikke ta dette seriøst. Du kan ikke gi deg på det her. Spør Jm ved en ny samtale hva hun gjør dersom hun hadde stått der under fødselen din og du hadde revna over alt der. Huff. tenk noe så grusomt. Du kan jo miste masse blod! Man mister unasett en del blod ved en fødsel, så du trenger ikke akkurat å bli satt i fare for og miste mer. Det du forteller er Norge i et nøtteskall syns jeg. Akkurat som at de heller ikke setter igang før etter 2 uker, mens alle andre land praktiserer igangsetting etter 1 uke! (men, det er en annen lang debatt. hehe) Uansett.. Ikke gi deg på dette. Krev ks om du så må. Du har god grunn til det!! Lykke til
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 11. januar 2010 #14 Skrevet 11. januar 2010 I det norske helsevesenet virker det som det eneste som virker er pågående og bestemt men ikke uhøflig (da går de i "baklås") om du vil få det som du vil. og en ting til heller overdrive enn underdrive. få en legetime, legg ut om alle operasjoene, evt komplikasjoner, selv om de var minimale. det du var blitt fortalt om faren ved vaginal fødsel. repeter dette til det uendelig i forkjsellige setningsformer. kommer du med dette på en hyggelig men bestemt måte blir du sendt videre og vil nok til slutt få ks. vi kvinner er også litt sånn å gjøre lite ut av ting, det må du aldri finne på gjør noe stort ut av en hver liten detalj det er det eneste de hører, ellers tar de det bare som en filleting til det motsatte er bevist. når det er sagt hvis du selv egentlig har lyst å føde vaginalt men tør ikke, (for all del ikke nevn det om du tror ks er best) men det du iallefall kan be om er UL hvor hodeomkretsen blir målt. dette bør riktignok gjøres flere ganger og første gang før ungen har festet seg skal det være mulig å få målt det skikkelig. hodeomkrtsen kan si noe om hvor sotr fare for revning, men egentlig utrolig lite i forhold til vev, arr fødselsforløp etc. lykke til.
Minimags -07 og mai -10 Skrevet 11. januar 2010 #15 Skrevet 11. januar 2010 Hva med privat gynekolog som evt kan henvende deg til nytt fødesykehus? Da får du i tillegg en "second opinion"? Jeg fikk en komplikasjon etter første fødsel som privat gyn. sier vil bli verre ved neste fødsel. Hun mener jeg bør ta keisersnitt denne gangen og sa at hvis sykehuset ikke ville gi meg det (og dersom jeg ønsker keisersnitt selv) vil hun bare henvise meg til nytt sykehus.....
mamman til minin Skrevet 12. januar 2010 #16 Skrevet 12. januar 2010 Jeg anbefaler å ta en titt på keisersnittforumet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå