Gå til innhold

En liten morgenfugl... Tips?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten jente på snart 8 måneder som er veldig tidig oppe (ca kl 04.00...).

For ca 1,5 måneder siden hadde vi nattavvenning og fikk henne til å sove i sin egen seng (dvs ikke ved siden av meg, med meg som smokk!). Vi "lot" henne da stå opp tidigst 05.30, selv om hun våknet før det. Det gikk ganske greit i ca 1 uke. Etter det har hun dag for dag våknet litt tidigere, og nå er det morgen ca kl 04.00.

Vi har prøvd å rett å slett ikke ta henne opp før f.eks. 05.00 noen netter etter hverandre, men hun fortsetter å våkne tidigere likevel. I tillegg våkner storesøster...

Når hun våkner virker hun VELDIG sulten, så jeg prøver å få henne til å spise litt mer mat på dagtid (men hun er ganske kresen og vil helst bare ha pupp).

Er litt i tvil om hvordan vi skal fortsette. Om vi skal være veldig konsekvent og la henne ligge og være sint i timesvis og ikke ta henne opp før f eks 05 eller om jeg skal prøve å innføre et nytt nattmåltid og la henne sove videre i vår seng?

Hva synes dere? Noen som har erfaring og gode ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sovner hun igjen hvis hun får mat kl 04? kanskje det er mindre slitsomt for deg å gi henne mat enn å stå opp med henne kl 4? kanskje dte er for tidlig med nattavvenning? kanskje hun faktisk er sulten, siden hun ikke spiser så mye på dagen.

Jeg hadde nok ikke stressa så mye med den nattavvenninga, gitt henne en flaske eller pupp kl 4, eventuelt tatt henne over i senga mi og sovet et par timer til. Prøvd å gi mere mat på dagen, gitt det en mnd eller to og sett om det ikke hadde gått seg til av seg selv.

gutten min på 15 mnd kommer alltid over i senga mi kl 6, så koser han seg der en drøy time før storebror våkner.

Skrevet

Jeg tenker litt sånn også, men er samtidig redd at hun flytter nattmåltiden til enda tidigere på natten...

De siste dagene har hun virket trøtt den tiden, men før det har hun vært veldig klar for å stå opp, i hvert fall de gangene hun våkner etter 04.30. Jeg trur ikke at jeg ville få henne til å sovne i sin egen seng, men kanskje i våres.

Skrevet

Vi sliter med det samme.

8 mnd her også. Har ikke fått mat om natten på en stund, så tror ikke det er det som er problemet. Har prøvd å gi henne mat også, men hun sovner ikke igjen... Våkner ganske nøyaktig kl 05.00 hver morgen nå og er lys våken. Starter med at hun bare ligger å pludrer litt i senga, men så bli hun utålmodig og begynner å skrike. Har prøvd å legge henne ned mange ganger og noen ganger kan hun ligge stille og slappe av ei stund, men hun sovner ikke igjen. Så da står vi opp og leker litt og så får hun litt frokost før hun legger seg igjen i 7-8tida (og da legger jeg meg også igjen), og da sover hun til ca kl 10. Skulle bare ønske hun kunne sovet til sju i stedet for.

Er ikke noe godt alternativ å ta henne opp i senga vår heller for der ligger hun hvertfall ikke stille. Da reiser hun seg og faller på oss og piller oss i nesa osv... så da får ingen av oss sove.

Vil veldig gjerne har råd.

Skrevet

Jeg hadde satt meg i en stol og ammet og så lagt henne i egen seng igjen etterpå, da får hun maten hun tydeligvis trenger ettersom du sier hun er sulten når hun våkner, samtidig som hun kan fortsette å sove i egen seng etterpå nå som dere har lært henne det. Her har det aldri vært morgen før tidligst kl6, kl4 er fortsatt midt på natta, så det hadde på ingen måte vært akutelt å stå opp da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...