kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 11. januar 2010 #1 Skrevet 11. januar 2010 Når ca begynner babyene "spise selv"?? Når er det trygt at junior får holde banan eller eple selv å spise det? Uten at han får for stor bit og setter i halsen?
lille sprelle Skrevet 11. januar 2010 #2 Skrevet 11. januar 2010 banan kan du begynne med tidlig, men eple ville jeg ventet litt med. det blir jo biter som er harde.. spørs på ungen, noen spiser pent og tygger ordentlig fra første stund og andre ikke. hjemme hos oss er det litt på dagsformen. Datteren på 21 mnd må av og til minnes på å ikke ta munnen for full med mat, men som regel har hun spist pent så lenge hun har fått fast føde.
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2010 junior er nå 7 mnd da, og han spiser brødskive som han tygger fint, har satt i halsen en gang bare, men det fikset han opp i selv:)
Lady lovely locks Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Du bør begynne med grøt fra 6 mnd. Min erfaring er at barna har litt vanskelig for å spise av skje med en gang. De er vandt til å suge i seg maten, så de skønner det ikke dette med en gang, men dette er en treningsak. Banan og eple er også fint å gi. Mos det i starten å gi med skje. Du får også kjøpt fruktpure' på plastbeger i butikken, men det du lager selv smaker bedre. Introduser bare en matvare om gangen. Da kan du følge med litt om barnet reagerer på maten. Når du er trygg på at barnet kan spise dette, kan du itrodusere noe nytt. kavring var det første mine barn fikk spise, og holde selv. Først sugde de på den, og setterhver begynte de å tygge på den. Da tror jeg de var mellom 7-8 mnd. Når du vet at barna kan tygge kan du jo servere andre ting. Det er kanskje lurt å unngå ting som du vet ikke oppløses ved foktighet, eller som er vanskelig å tygge. Som foreksempel nøtter sveller jo når de utsettes for fuktighet og oppløses ikke. Druer kan være fint å gi, men skrell av skinnet. Det samme med pølsebiter. Etter 9-10 mnd kan du strort sett gi det samme som vi spiser... Lykke til.
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2010 Ok takk for det;) Han har spist grøt siden han var 3,5 mnd ca og fått smake det meste av frukt, men alt har vært most fra meg, han får jo også middagsmat(kalkun, kylling og div) når vi spiser. Også fått potet og brødsskiver men alt har vært most. Jo brødskivene har han fått i små biter.. Jeg tenkte vel når de kan få en eplebit i hånda eller en banan bit uten at jeg trenger å passe veldig veldig på(fullt klar over at barn og voksene i alle aldre setter ting i halsen) men jeg tror jeg skal holde meg til most mat:) enn så lenge:) men ok så i 8-9 mnd kan de spise det meste?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå