Gå til innhold

Dere som har hatt planlagt keisersnitt (og kanskje dere andre og)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere blitt spurt om dere vil steriliseres samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! det er rutine å spørre etter 2 mann om man vil det..jeg derimot ble så paff da ho spurte og svarte nei.

Skrevet

Ok det er det ja...

Ble nemlig SÅ sjokkert...

Syns rett og slett det var frekt! Ville tro dem som ønsker å sterilisere seg kanskje ville tenkt på å spørre om det selv...?

Vil så gjerne har keisersnitt denne gang og var til samtale, men jm ble mest opphengt i hvor mange barn jeg allerede har. Så da når hun i tillegg spurte om det kjente jeg det var nok. Gikk uten å fått planlagt evnt fødsel, orket ikke. Ba henne skrive henvisning først, for å se om keisersnitt ordner seg. Og så får jeg ta problemet med fødsel etter det.

Skrevet

Hadde hasteks etter et utrolig komplisert svangerskap. Tryglet om å bli sterilisert (jeg er ikke blant de yngste her...), men fikk det ikke "fordi jeg ikke skulle ta en slik avgjørelse i en slik situasjon....blæhhh - jeg hadde allerede varslet om det leeenge før det ble et hasteks).

Jeg hadde sagt allerede nå om du ønsker det. Sørg for at det står i journalen din! (be om utskrift)

Skrevet

Jeg fikk høre at kroppen tåler bare 3, absolutt max 4 keisersnitt. Så det var rutine å spørre om sterilisering visst man skulle ha sitt 3. keisersnitt.

Jeg har 2 keisersnitt bak meg, og er forberedt på å bli spurt om sterilisering ved mitt evt. neste keisersnitt. I så fall skal jeg takke ja, siden begge svangerskapene mine har være smertefult pga bekkenløsning. Og jeg ønsker ikke å gå igjennom flere keisersnitt.

Vet ærligtalt ikke om jeg vil ha flere unger enn 2, fordi jeg vet ikke om jeg tørr å ta ett til ks, fordi jeg sist gang ble så plaget med anestesien. De hadde store problemer med å få stukket meg med spinalbedøvelsen, så fikk spinalhodepine dagen etter på. Ble totalt stukket 7 ganger i ryggen!! å det var smertefult!!!

Skrevet

Nå må jeg bare spørre om en ting: Om man steriliserer seg samtidig som keisersnittet, betaler man for det da?

Jeg har bare hatt et keisersnitt, så har aldri fått spørsmålet, men greit å vite hva jeg kan vente meg om det blir et keisresnitt til:)

Skrevet

Ja, jeg ble spurt. Viste da ikke at det avr rutine, og ble ganske paff.

Gynekologen forklarte meg at det var rutine å spørre. Det er jo en ganske stor prosedyre hvis man skal gjøre en sterilisering i ettertid, derfor er det greit å gjøre det når man første er "åpnet". Dessuten er det en ganske stor egenandel dersom man vil gjøre det i ettertid - det slipper man hvis det gjøres samtidig som KS

Skrevet

jeg har hatt to ks og en fødsel i alder av 23 og da jeg i sommer skulle ha ks så spurte operasjonslegen om jeg ville steriliseres. det er gratis under ks,men utenom koster det 7000 ble jeg fortalt.

Skrevet

Ok, men da er det "godt" å høre at det er rutine. For makan å frekk jm tenkte jeg...

Men men.

Får se da, hva som skjer videre. Nesten så jeg håper babyen ligger med rompa ned så jeg kan velge, enn at noen skal ta valget for meg...

Takk for svar!

Skrevet

Nei, men jeg spurte etterpå om de ikke kunne ha gjort det (tøft fødselsforløp). Fikk til svar fra gynekologen, at det ville de ALDRI ha gjort selv om jeg hadde tryglet om det, siden jeg var ung og frisk. Hadde jeg derimot hatt HIV, kunne de tillatt seg å gjøre det... kanskje, sa hun.

Skrevet

Pga den forrge fødselen min hadde jeg i journalen min at jeg ikke kunne føde flere barn vaginalt og visste derfor at jeg skulle ha keisersnitt allerede før jeg ble gravid.

Vet ikke om det er rutine å spørre om sterilisering for jeg tok det opp selv med legen selv før han hadde muligheten til å nevne det, jeg visste at jeg ville steriliseres. Han hadde et skjema som skulle fylles ut, der måtte legen skrive under på at han hadde informert meg skikkelig om steriliseringen og jeg måtte skrive under på at jeg visste hva jeg gjorde. Dette skjemaet måtte jeg oppbevare sammen med helsekortet mitt.

Skjønner godt at dette må avklares på forhånd, for midt oppi et traumatisk fødselsforløp som ender i hastesnitt e.l. er man ikke i stand til å ta en sånn avgjørelse. Men utrolig greit å kunne avtale det før et planlagt snitt da, det forlenger oprasjonen med ca 10 min og er helt gratis. Utolig deilig å slippe tenke på prevensjon igjen når man er sikker på at en ikke vil ha flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...