Gå til innhold

Samboeren min vil adoptere min datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært der i over 6 av 8 år og vi har et felles barn og har et trygt, godt og stabilt forhold og familieliv.

Bf til min eldste datter er ikke i livet hennes, han er store psykiske problemer og stoff problemer. Mannen er godt og vel 30 år og har ingen planer om å forbedre seg.

Jeg hører fra han i tide og utide når han ringer når han er påvirket for å true meg på livet. Eller når bv tar kontakt pga han har blitt dømt for vold eller narkotika.

Tanken på at han sitter med foreldreretten er skremmende! Hva hvis det skulle skje meg noe??

Jeg vil veldig gjerne at min samboer skal adoptere henne så jeg vet hun er trygg hos sin familie hvis det skulle skje noe. Min samboer vil selvfølgelig vedlig gjerne dette. Han ser på henne som sin og syns det er grusomt å ikke ha noe han skulle ha sagt når det kommer avgjørelser rundt henne..

Vi vil gjerne gjøre noe med det for å trygge hennes framtid hvis det skulle skje meg noe og mtp at begge våre barn stiller likt ang rettigheter fra begge oss to.

Det er ikke utenkelig at bf går med på dette.

Er det noen som har gjort dette? Hvordan var prosessen, hvor begynte dere? Noen som har kjennskap til dette som vil fortelle meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke noe om dene prosessen, men skriver her for og si at dette syns jeg absolutt dere skulle gjøre! Samt for å dytte inlegget opp =)

Lykke til :)

Skrevet

Syns det er kjempefint at dere tenker på det :)

Ta å finn en god advokat som har greie på sånne ting, ring å spør!! Det er nok en lang prossess, men det er helt sikkert verdt det :)

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for fine svar :)

Ja det første steget er vel å snakke med en advokat. Har veldig god erfaring med henne jeg har brukt før i sammenheng med bf.. så hun vet litt om saken også.

Men hadde veldig lyst til å høre fra noen som kanskje har vært igjennom dette.

Jeg håper på å kunne ordne dette enklest mulig uten en lang prosess i retten for det er svindyrt.. men absolutt hvert hver eneste krone :)

Skrevet

Det er en forutsetning at biologisk far frivillig oppgir (eller blir fradømt) enhver form for foreldrerett. Vil han gå med på det da?

Skrevet

Det kommer an på tilstanden hans i den perioden det..

Hvis han er inne i en periode der han skal bare lage helvete så går han ikke med på det.

Han har sagt at han skal bruke all sin , tid, makt og penger på å ødelegge meg og har sagt at han vet at mitt svakeste punkt er barna. (det er skummelt!!)

Men hvis ikke så tror jeg faktisk at han kanskje går med på det. Det tror familien hans også (de har faktisk spurt om vi vil gjøre det)

I hans øyne betyr det mindre gjeld (barnebidrag)

Skrevet

Han har et barn til og moren er alene. Der har dem politibeskyttelse fordi han har truet med å drepe dem..

Skrevet

Hei dette har vi vært igjennom. Du trenger ikke advokat nå med en gang. Du kontakter barnevernet først eller kommunen, der fikk vi alle papir som vi trengte. Saksganger er nesten lik som ved en vanlig adopsjon. Forskjellen her er at søknaden din går direkte til Bufetat. Biologisk far må undertegne på at han godtar adopsjonen.

Dere må også være gift for at han skal kunne få adoptere barnet ditt. Vi fikk besøk av barnevernet som snakket med oss. Hvorfor vi ønsket adopsjonen osv. De snakket også med barnet, hva h*n "mente" osv.

Som vedlegg til Bufetat trenger du:

* Vigselsattest eller attest for inngått partnerskap

* Fødselsattest for den som søkes adoptert – med navn på foreldrene

* Fødselsattest for søkeren

* Legeattest for søkeren

* Uttømmende politiattest for søkeren

* Samtykkeerklæring fra den biologiske forelder som er gift med/har inngått partnerskap med søkeren (Dette skjemaet kan fås tilsendt fra Bufdir)

Det må også dokumenteres hvem som har foreldreansvaret for barnet. Hvor lenge du og din samboer har levd sammen og hvordan deres forhold er + hvordan forholdet mellom din samboer og din datter er. Kaller hun ham for pappa? Ser hun på ham som sin pappa? Hvordan er forholdet mellom barnet og hans familie? osv

Bekreftelse av underskrifter

Følgende underskrifter må bekreftes av offentlig tjenestemann eller advokat:

1. På søknadsskjemaet: søkerens underskrift

2. På samtykkeerklæringen fra biologisk forelder som er gift med søkeren: biologisk forelders underskrift

3. På samtykkeerklæringen fra barnet: barnets underskrift

Dersom vedleggene til søknaden ikke er i original, må rett kopi bekreftes av offentlig tjenestemann eller advokat.

Håper dette kunne være til hjelp for dere og at alt går i orden. Men først av alt så må dere nok gifte dere ;).

PS Vi er veldig gla for at vi gjennomførte adopsjonen. H*n har fått verdens beste pappa nå og vi slipper og bekymre oss om det skulle skje meg noe :).

Skrevet

PS 12.21 her.. Det tok over 2 år å få søknaden godkjent, så veldig lang tid dessverre. Men i den perioden var det veldig mange saker de hadde. Så det trenger ikke ta så lang tid. Men forbered deg på en lang saksgang.

Klem

Skrevet

Tusen takk til deg anno 1221 for mye god info!

Så godt for dere å slippe å bekymre dere og gratulerer med en fantastisk mann som ville ta det steget å adoptere!

Skrevet

Kan jeg spørre om hva bf syns om adopsjonen? Gikk han med på det helt frivillig?

Skrevet

Ja han gikk med på adopsjonen helt frivillig. Den biologiske far har ingen problemer av noe slag men det passet han ikke å bli far akkurat da. Selv om han lovet å støtte meg så trakk han seg når jeg var såpass langt ut i svangerskapet at jeg ikke kunne ta abort lenger. Jeg er velsignet med et fantastisk barn som han aldri dessverre får gleden av å ta del i. Hans valg.... Barnets adoptivfar er fra seg av glede. Han ser på barnet som sitt eget på lik linje med sitt biologiske. En historie med en god slutt heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...