Gå til innhold

Bekymret for for tidlig fødsel :-/


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 19.mars. men er forferdelig bekymret for at jeg skal få veldig mye for tidlig.

2 uker før termin er greit, men jeg tenker på 4-6 uker for tidlig.

Med tanke på at vi ikke har fått alt ferdig enda, mangler blant annet vogn. så stresser dette meg litt!

 

jeg er veldig lita i forhold til andre som er over 30 uker på vei.

 

Er det flere her inne som tenker på det samme som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært bekymret i de to andre svangerskapene for å få for tidlig - er det ikke denne gangen :-)

 

Om du ikke har ordnet noen ting som helst før babyen blir født til termin, så hadde det gått helt fint også, små babyer trenger veldig lite! Husk at du blir gjerne liggende på sykehuset i en dag eller to eller tre etter fødselen, og på den tiden så kan bestemødre/venninner/far/naboer få tak i det som er aller mest nødvendig, slik at det er klart.

 

De tingene som MÅ være i hus når babyen har kommet er et par skift med klær + bleier. Maten har jo du med deg hele tiden! Vogn er ikke nødvendig før du skal begynne å trille, og de første dagene hjemme er det slett ikke sikkert du føler for å jogge ut på tur... Bilsete trenger dere akkurat når det skal kjøres bil - men det går jo an å låne et av venner, nabo, andre for å komme seg hjem fra sykehuset.

 

Skjønner at du kan bli stresset ved tanken på at det er mange ting som må ordnes før terminen, men de fleste kravene vi stiller til utstyr som må være hus er krav som foreldrene stiller selv, ikke babyen. Så lenge den får ny bleie, har tørre klær og får mat, så er den stort sett fornøyd den!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har jo det meste i orden, er egentli bare vogn jeg mangler.

så da er jeg vell godt i rute da :)

Er kanskje ikke så lurt å stresse heller, da kan det jo faktisk hende at det blir for tidlig fødsel.

Nei jeg får bare slutte å tenke på det, så går det vell greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termin samme dag som deg, og har planer om å ordne med det meste når jeg går ut i perm. Kommer barnet før, er det ingen krise.

Du kan slappe helt av, for det er fortsatt leeeenge igjen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte 5 uker for tidlig med førstemann (nå er det snart 11 år siden). Vi var da på skitur når vannet gikk, og ingenting var klart hjemme. Heller ikke var bagen pakket. Den gangen måtte jeg ligge når vannet hadde gått; det trenger vi ikke lenger; heldigvis! og fødselen tok da over 24 timer...

Gutten vår havnet i kuvøse, men var heldigvis frisk, så han trengte kun noen uker på sykehuset slik at lungene ble modne nok og han kunne spise sjøl før vi fikk han med hjem.

Nå er jeg 34 uker på vei med 4.mann, og stresser litt for å få ting ferdig her hjemme. Men hadde jeg ikke gjort om dette var vår førstefødte. Er dette din første? I såfall får du god tid til å ordne alt det evt. praktiske etter fødselen. Blir barnet født for tidlig vil det uansett ta endel uker før dere får barnet hjem og da har dere mye tid til å ordne saker og ting.

For min del stresser jeg litt nå, fordi det er tre andre barn som "tar tida mi" i hverdagen, og jeg kjenner at ALT tar lengre tid med stor mage.

Det eneste rådet jeg vil gi deg, og som jeg alltid har gitt til alle andre, uavhengig av nr. i barneflokken som ventes, er å ha bagen ferdig pakket! Min mann gjorde så godt han kunne den gangen for snart 11 år siden; men det var ikke lett å forklare han hvor ting var, når det eneste han tenkte på var sykehus og fødsel...:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er min første. har tenkt lenge på det å pakke bagen, sånn at den står klar til en hver tid. i hvertfall pakke det viktigste. for noe av det jeg skal ha me bruker jeg jo te daglig, så kan nesten ikke pakke ned det :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...