Gå til innhold

Amming av store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke høre fra de som synes dette er ekkelt, for jeg vet at dere synes det fra før. Dere som har ammet barnet deres lenge, hvor lenge holdt dere på?

Min gutt er nå snart 2,5 år og totalt avhengig at kveldspupp før han legger seg. Jeg ammer kun om kvelden i sengen og noen ganger om natta om han våkner og ikke roer seg igjen. Det er bare samboeren min som vet at han fortsatt ammes. Vet at det er mange som synes barna ikke bør ammes etter fylte ett år, så det er nå ett år siden jeg begynte å si at jeg ikke ammet lengre om noen spurte. Jeg tenkte å holde på til gutten selv finner ut at nok er nok. Problemet er nå at det kan bli vanskelig å ikke bli røpet overfor andre, for nå har han lært seg å si pupp:-0

Hvis dette begynner å bli flaut, så ser jeg meg kanskje nødt til å avvenne han, noe jeg tror blir vanskelig, siden han er så stor. Hvordan har dere avvennet så store barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte gi oss da barnet var 2 år av medisinske årsaker. Jeg ble syk og pga behandligen kunne melken ikke lenger drikkes. Vi fortalte da at melken var dårlig og at den ikke lenger kunne drikkes. Det ble godtatt med en gang og barnet protesterte eller gråt aldri etter melken. Istedet koste vi ved at barnet lå seg tett inntil mor eller far og det tok over for pupp.

Jeg var aldri flau over at barnet fikk pupp. Det fikk bare pupp hjemme på kvelden så det var ingen som så det og som kunne føle seg støtt. Når noen spør hvor lenge jeg ammet svarer jeg som sant 2 år. Jeg er stolt over at vi fikk det til og bryr meg ikke om noen synes det er ekkelt.

Skrevet

jentungen min var tre, da jeg sluttet med nattpuppen.

fordelen med store barn at de forstår godt hva du sier, derfor må du forklare hvorfor. Jo fordi pupp er for baby og du er stor gutt/jente. Du trenger derfor ikke pupp lenger, men hvis du er tørst skal du få en kopp med melk før du legger deg...(f.eks.)

belønning med klistremerker for hver natt og på 10 merker så finner man på noe gøy sammen. F.eks svømme i basseng, eller noe annet som ditt barn syns er gøy. Hold fokus på at han er stor og fortell mange ganger at ......dette kan du gjøre fordi du er stor...små babyer får bare pupp,men du får... ++++ (full inn tomme felt med det som passer inn.) Ros han for at han er stor.

barn skjønner mer enn man aner. klem han masse slik at han ikke får mindre nærkontakt med deg, så han ikke føler at han mister DEG selv om puppen blir borte.

mange måter å gjøre det på men jeg har stor tro på å snakke med barna..og forklare hvorfor det er slik. høre på hva barnet sier. ta den tiden det tar!!

Lykke til

Skrevet

glemte å si VÆR KONSEKVENT

og gi barnet lov til å "sørge" om man kan kalle det for det. Ingen barn jubler når puppen forsvinner. Viktig for barnet at han vet/ser/blir opplyst om at dere ser det, og det er helt iorden...bare at dere som er mamma og pappa bestemmer dette her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...