fått nr 2 <3 Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Må bare søke litt råd blandt dere andre mødre(fedre..?) her inne. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Kan si litt om min situasjon først. Er alenemor til ett barn på 8 år, og en på vei(ikke samme far). Det barnet jeg venter nå var ikke planlagt men klarte ikke å ta abort, å gleder meg masse til den kommer, termin like rundt hjørnet. Like før jeg ble gravid var jeg i ett forhold, ble slutt å jeg ble gravid med en annen, vi prøvde å få til ett forhold(blandet ikke barnet mitt inn i dette forholdet pga mye usikkerhet) men det gikk ikke så nå står jeg alene. Forholdet med faren til mitt første barn varte lenge, 7 år, ble slutt da barnet var 2 år. Barnet mitt på 8 år er til faren sin annenhver helg og hver torsdag. Jeg synes det begynner å bli mye rundt samvære hos far som jeg ikke liker og som jeg føler ikke er bra for barnet. Kan starte med at tidligere så har barnet vært til far fra torsdag til søndag uten å komme hjem til meg. Nå må barnet komme hjem til meg på torsdager for å få gjort leksene da far ikke klarer å følge opp der. De har lekser hver dag fra mandag til torsdag, sånn som feks. må krysses av osv. Da dette ikke fungerte, med tilsnakk til far, så ble det slik at ungen kommer hjem å gjør lekser før far henter barnet. Så kommer vi til hygiene. Far følger ikke opp med tannpuss. Ungen må pusse tennene morgen og kveld selv. Har også inntruffet(1gang) at barnet har gått flere dager uten tannpuss pga. far ikke har lagt merke til at tannkosten er blitt borte. Barnet bruker til tider astmamedisin og fast allergimedisin og trenger oppfølging av tannpuss, har trengt det uansett medisin men. Så til vask av kroppen. Ungen blir ikke dusjet under oppholdet til far. Har ikke hent på lenge(snakk om år...) at ungen har fått skiftet klær eller dusjet der. Jeg synes dette er dårlig da han går fra onsdag til søndag uten å få skiftet underklær eller vasket seg! Barnet har i tillegg atopisk hud og burde også fått smørt seg med fuktighets krem. Så kommer vi til mat... Det har flere ganger hendt seg at ungen kommer hjem sulten som fy fordi det ikke er blitt servert noe mat siden frokost. Kommer hjem på kveldstid søndager. Senest i dag kom ungen hjem og har ikke spist siden kl 10 i dag tidlig. Kom hjem halv åtte i kveld. Ungen min har da vært ute en liten time, så gått til en venn og vært der fram til faren hentet ungen for å kjøre hjem til meg. Noen spør seg kanskje om ungen ikke fikk mat der hos vennen men så har det seg slik at ungen har ekstremt spekter av matallergi så det er ikke bare bare å servere noe(melk,egg,nøtter,fisk ++) Faren har i nesten to år hatt en samboer(før henne var det dame ut å dame inn som trekkfugler foran øynene på ungen), forholdet ble slutt i høst her. Dagen etter at dette ble kjent for ungen(og tre dager etter faktiske bruddet) så kommer ungen for pappahelg, første som møter ungen er en ny "elskerinne" av faren, står bokstavlitalt på trappa når vi kommer. Jaha.. Dette var i september. Hun er der og ligger over når ungen er der, så å si hver helg. En helg får jeg tlf. fra far om å være barnevakt for mitt eget barn, han skal på fest, må komme å hente ungen for han kan ikke kjøre, har drukket(kl 22 på kvelden). Så tar dette forholdet slutt(han bekrefter etterpå at de ikke var kjærester..bare sånn..kosevenner..??) Helgen før "forholdet" tar slutt er hun der mens ungen er hos faren. Neste pappahelg, altså to uker senere, så er det en NY dame der!!! fra fredag til søndag er hun der. Jeg tar en tlf. til far å hører om dette er tilfelle. Om det er det så får han pent prøve å holde disse forholdene sine unna ungen for det begynner å bli nok og ungen liker det heller ikke. Får en saftig kule tilbake om at jeg ikke er den rette til å si noe slikt å så slenger han på røret. Sender på han en meld. om at han får prioritere damene sine framfor ungen slik at ungen slipper å bli blandet inn i alle forholdene(ja dere leste rett, prioritere damene, for ungen har han til dags dato ikke klart å prioritere). Får ikke svar. Dette var rett før jul. I juletider bruker vi å dele slik at ungen er halve julen hos mor og halve til faren, annenhver juleaften og nyttårsaften. I år ble ungen hele jula til meg(greit for meg selvfølgelig men hele opplegget ble sårt for ungen). Kan si såpass at av forskjellige grunner så spør jeg ikke mer om hvordan vi skal fordele jul osv. Har siden forholdet ble slutt prøvd å få igjennom at ungen skal være to uker på sommeren hos sin far(det har ikke skjedd enda..Her snakk om 5 sommerferier ungen ikke har fått sine to uker med far. Noen dager før juleferien startet spurte far (faktisk) om hvordan det ble i julen, jeg svarte at det vet jeg jo ikke fordi at det kommer litt på hvordan han jobber(jeg går sykemeldt). Eneste at jeg har ungen på juleaften pga han hadde ungen på juleaften året før. Han viste da ikke hvordan han skulle jobbe i julen så vi måtte komme tilbake til dette. 1 juledag vet han enda ikke hvordan han skal jobbe og han skal komme tilbake med nærmere informasjon om samværet han skal ha med ungen...hører ingenting før 2 nyttårsdag!!! Da kommer han med den at han har jobbet i romjulen(jeg viste at han hadde 1 dag med arbeid, noe han også bekreftet etter jeg nevnte det). Så kommer vi til denne helgen hvor faren skal ha ungen. Jeg tenker at dette blir sikkert en flott helg der barnet får være alene med faren sin uten en ny "koseveninne". Grunnen til jeg tenkte det var at jeg viste at den nyeste damen der har barn og at denne helgen var hennes helg for å ha sine barn. Men der tar jeg feil. I stede for at hun er der kommer hun som var før henne igjen..og er der fra fredag til søndag!!! Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre lenger..jeg er bekymret for ungen min og liker ikke det som foregår der. Jeg vet også at hvis jeg går til noen om dette så blir det et reint helvete(beklager) ut av det, har prøvd for noen år tilbake med familieværnkontoret pga far røykte inne og dro inn damer som han driver på nå, to møter ble satt opp, han kom ikke på noen av de. I stede ble det ett lurveleven uten like som gikk utover ungen. Nå går jeg høygravid og venter fødsel i nærmeste framtid og er mutters aleine med det barnet jeg venter og derfor litt avhengig av at kanskje faren til 8åringen kan ta ungen hvertfall det døgnet jeg er på føden. Dette kommer han ikke til å gjøre om jeg steller i stand bråk nå med div. helsesøster,familievern kontor, bv..ppt osv. Men akkurat nå så føler jeg meg mer fristet til å bare la det gå sin gang å heller ta med meg 8åring på føden(i værstefall!). Hva ville dere gjort? Trenger sårt noen råd om hvordan jeg skal håndtere dette. Tusen takk for de som tok seg tid til å lese. Å beklager evnt. skriveleifer..
Bromelia Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Har du absolutt ingen å alliere deg med? Moren din? Faren din? En søster eller bror? Jeg er kanskje litt "feig", og stikker hodet i sanda, men jeg har en veldig snill og fornuftig mamma. Jeg hadde pakka baggen og reist til henne... Eller om hun har anledning til å komme til deg... (en god venninne er også ett alternativ). Snakk.. tøm deg... få noen gode råd av et menneske som har levd en stund og vært ute en "vinterdag" før. Snakk med de på helsestasjonen. Eventuellt læreren til ungen din. Lærere merker ofte at ting "ikke stemmer helt". Ring ned og be om et møte. Det er et sted å begynne, de vet helt sikkert hvor du skal henvende deg videre, eventuellt komme med gode råd om hvordan du skal forholde deg.
fått nr 2 <3 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2010 Venninner er det dårlig med her, pga det ikke er så lenge siden jeg flyttet tilbake hit og de jeg har bor lengre unna med egne småttiser Moren min bor i en annen kommune, jobber mandag til fredag. Og det blir for langt unna å være der når poden går skole her(snakk om 6 mil en vei). Har snakket med mamma om dette og det i dag fikk vist begeret til å rinne over, så hun tar kontakt med en venninne av seg i morgen som jobber på helsestasjonen der hun bor, vistnok familieværnkontoret også, for å høre om hvordan jeg best kan løse dette. Nå som fødselen nærmer seg kommer jeg til å være der i helgene. Hun(min mor altså) skal være med på fødselen men jeg har en bror som bor der(19år) og stefar som snart kommer hjem fra utlandet(jobber der). Læreren til ungen er det ingen vits i..hun er fult oppdatert med div. ting som foregår og er faktisk det mest uengasjerte mennesket jeg har vært borti som lærer. Helsesøster(som også er min jordmor) er ett alternativ men jeg har en vondt følelse for å gå til henne med dette, nærmeste nabo til barnefaren er hun også (positivt kanskje) men jeg har egentlig dårlig erfaring med henne fra andre saker ang. ungen min så jeg er tvilende på om hun er den riktige å hennvende seg til, jeg tenker da ikke bare der jeg forteller men når saken går evnt. vidre(om hun er den rette til å ta det løpet)
glad i mange barn Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 huff huff dette er ikke og høres ikke NOE bra ut nei...helt ærlig så er min mening att denne faren er ikke egnet i det hele tatt som far for barnet..som en far skal være...egentlig burde han ikke hatt barnet en hel helg og så mange dager som han har....kanskje ikke hatt barnet på overnatting i det hele tatt...kun som dags besøk evnt....kanskje faren selv hadde vært glad for å slippe dette...ja å ha barnet så mye som han har..........mener det hadde absolutt vært til barnets beste å latt barnet være hos deg og att du har hele omsorgsretten...skjønner deg godt att du vil ikke begynne med allslags "bråk" no like før fødsel...men tror likevell att det hadde vært det beste for barnet om du hadde kuttet den løsninger dere har i dag med annen hver helg og hver torsdag.all den "forsømmelsen"som barnet gjennomgår hos far kan sette sine spor hos barnet i oppveksten og fremtiden...barnet kan bli engstelig og redd og uroligt og ukonsentrert m.m.m.m og det vil bare gå utover deg og til slutt....nei den far barnet har er ikke ansvars bevisst på noe slags plan,han er en stor egoist som kun tenker på seg sjøl og over hode ikke på barnet,,,,hadde jeg vært deg så hadde jeg virkelig fått gjort noe med det ganske snart,både snakket med helsesøster,for de vet hvem du skal kontakte...ppt..sosial kontor,familievern kontor mfl...husk det er barnet dette er snakk om og barnets fremtid...det er ikke verdt far å ha barnet. og tenk ikke på att du lager "bråk"-det gjør du overhode ikke....far skal overhode ikke få ødelegge for deg og barnet,og for barnets ve og vel og fremtid og helse.barn kommer før store egoister som far er.... så er det fødselen din, har du ikke noen som kan se til barnet når du skal på føden......naboer,venniner noe famlie....evn en skole kamerat,en fam der...osv...kan jo alltids høre med en av foreldrene i klassen hennes om hun kunne vært der akkuratt de dagene,,,det hadde de sikkert gjort...sku gjerne stillet opp som barnevakt...men vi bor ved Bergen..så det er vel litt langt fra der du bor....ellers om det er ikke noen i det hele tatt så har jo ppt noen løsninger på et besøks hjem,foster hjem akuratt de dagene...det har jeg hørt om før... håper virkelig det ordner seg for deg og barnet ditt...en må uansett så er konklusjonen herfra att du bør og jeg syns og att du bør umiddelbart få barnet ut av den besøks situasjonen hun har per i dag med far,,,dette er absolutt 110 % til barnets beste...både per i dag og for fremtiden...barnet skal ha det trygt,være elsket og prioritert og satt pris på og ha det bra,være gla og tilfreds og ikke en kasteball mellom voksne mennesker som gjør idiotiske ting...barn skal skånes for det.så stå på få en ordning før nurket kommer...tror du hadde hatt det mye bedre med deg sjøl,barnet og nurket om det var bare dere...la far leve sitt liv(som han så absolutt gjør) og la heller bare barnet treffe han sånn innimellom for evnt ett kino besøk m.m og husk du bestemmer.du er moren og har omsorgen.du kan faktisk nekte far omgang med barnet på grunnlag av det livet far lever for tiden....stå på har min fulle støtte her...men tror du vet sjøl att dette ikke er rett,sånn kan det ikke fortsette..det vil bare gå en vei....nedover og verre.....så gjør noe allerede denne uke..ikke vær redd.det er deg og ditt barn du kjæmper for og det er verdt kampen...det har du så mye igjen for....mazzze lykke til...stor klemz----=O) =O)
fått nr 2 <3 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2010 Tusen takk for svar Har vært hos helsesøster i dag, fortalte i korte trekk og fikk time i morgen. Hun sa at det ville evnt. bli innkalt til samtale mellom meg og barnefaren, blir satt opp og forklart hvordan ett samvær med barnet skal fungere og hvis det etter noen mnd. ikke fungerer så vil barneværnet bli koblet inn. Men får sikkert høre litt mere i morgen når jeg skal dit.
fått nr 2 <3 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2010 Har spurt litt mer om helgens opphold og på lørdag så hadde ungen spist frokost, dratt til denne vennen igjen(de går i samme klasse) og vært der til kl 21 på kvelden, uten å spist eller blitt sjekket opp om han er der av faren sin. Er jeg overbeskyttet ovenfor barnet mitt eller er det flere som ville reagert om en 7-8åring er borte fra tidlig formiddag til sent på kvelden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå