Gå til innhold

Flere med tynne/spinkle barn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HAr selv en jente på 18 mnd og 8.6 kg og rundt 78 cm. Dvs at hun er godt under snittet vektmessig. Til og med godt under siste streken på vekst-skjemaet helsestasjonen bruker. Jeg er ikke bekmret for henne, da hun spiser godt, er aktiv, i tillegg til at både jeg og hennes far er spinkle typer. Men hadde vært kjekt å høre fra flere som opplever å ha småtroll, bokstavelig talt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine gutter var rundt 9 kg da de var 1 år, og 5-åringen min er 16 kg. De er høye, smale og slanke - i god form og sterke. De er småspist, men de spiser nok og sunt. Faren er høy og slank, mens jeg har mer kjøtt og kurver. Det eneste som er dumt, siden det er gutter, er at de ofte kommer til kort i fotball siden de må takle gutter som er det dobbelte i vekt.

Skrevet

lillegutt på 16 mnd veier 9,5 og storebror er 2,5 år og veier ca 13 kg.

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 3 år som veier 10,3 kilo og er 83 cm. Mange tror han er 1 år når de ser han, det er ikke alltid like lett med et barn som ser mye yngre ut enn det er. Jeg får fortsatt kommentarer fra ukjente på butikken eller andre plasser over hvor flink han er til å gå, så svarer jeg at det er 2 år siden han lærte det og de tror meg ikke og ser på meg som en smågal mamma som tar feil av barnet sitt ;-)

Han spiser og drikker godt og er en aktiv gutt.

Skrevet

Jenta vår er litt spinkel ho og

Eg veit ikkje kva skjema dei brukar på helsestasjonen din men i følge WHO sitt standardskjema (http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php) er 8,6 kg på 78 cm innanfor normalen, ca midt mellom dei to nederste kurvane (både på vekt/lengde og vekt/alder).

Eg har til tider vore bekymra for jenta vår, då med god grunn. Ho var stor ved fødselen, og rund som baby til ho begynte å ta fast føde. Etter 7 mnd nesten utan vektauke fekk ho konstatert melkeallergi, og etter det har vi jobba med å få ho opp i vekt.

Ved 10 mnd var ho 75 cm og 9,2 kg, ved 17 mnd var ho 82 cm og knapt 9,4 kg. Etter vi begynte med diett har ho lagt jevnt på seg, og holdt seg på same plass på kurven, ca midt mellom dei to nederste.

Jenta vår har og vore mykje sjuk (lett astma, gjentatte luftvegsinfeksjonar, uvi, ofte feber og er/har vore under div. utredningar pga sein motorikk og trulege smerter + nokre "anfall"), så ho treng litt ekstra å gå på når ho ikkje er i form.

No i det siste har ho ete bedre og lagt bra på seg, blir spennande å sjå på forsinka 2-årskontroll/allergioppfølging. Håpar ho har klatra opp ein kurve. Ikkje fordi eg meiner alle småbarn skal ligge på gjennomsnittet, men fordi eg meiner hennar naturlege kurve er eit stykke over der ho har lagt det siste året. Det er godt å sjå at ho har fått litt bollekinn igjen - og at ho til og med har fått igjen smilehullet som har vore vekke så lenge :o)

Så lenge jenta di er i bra form og har god matlyst ville eg ikkje bekymra meg nei, spesielt sidan ho har spinkle foreldre å slekte på. Det er fascinerande kor store forskjellar det kan vere på heilt friske barn i same alder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...