Gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Lurer litt på dette med fødselspermisjon, og hva som lønner seg med 80% eller 100% lønn? Jeg har termin i starten av juni. Er det da 4 uker vi "får igjen" fra sommerferien? Synes dette er litt vanskelig å få kontroll på
yr<3 med 2 gutter! Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Det er bare juli som regnes som ferie for lærere, dermed er det bare 4 uker vi "får igjen" av sommerferien. Juni og august regnes som avspasering. Har også termin i begynnelsen av juni. Hva som lønner seg vet jeg ikke, men det ser ut som om vi går for 80% lønn og lengre tid sammen med babyen denne gangen.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Jeg regnet litt på antall uker her nå. Og da ser de ut som at 100% vil heller lønne seg for oss som har termin tidlig i juni (4.juni her). Da får vi 43 uker etter fødsel + 4 uker igjen for ferien. Og begynner da i jobb igjen ca 1. mai. Dersom du velger den andre varianten, så kommer du uti ca 11. juli før du er ferdig. Da har du dobbelt opp med "fri" fra og med 18 juni (skoleslutt) Tenker jeg helt feil ???
seigdama på vei m skrikerunge3 Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Slik gjorde vi det forrige gang: hadde jeg termin 26. mai, og valgte 80% lønn. Satte opp seks uker med obl. perm, deretter ferie i 4 uker, så perm. igjen. Endte da opp med å begynne på jobb igjen ca 1. mai. Far tok så sine seks uker (før det ble 10 uker til far), og han begynte på jobb igjen 1 uke før sommerferien. Den siste uka passet mormor den lille. Dette synes jeg var bra timing. Fikk jo så og si være hjemme med den lille til hun var 1 år og nesten 3 mnd, og vi trengte ikke plass i bhg før august. Vi kommer til å kjøre ca samme modell denne gangen. Har termin 21. mai. Dersom fars uker kolliderer med sommerferien kommer han til å ta ut "overskuddet" som en fridag i uka til høsten. Tror det blir ca 1 dag fri i 15 uker. Her er det slik at man får en kontaktperson på lønnsavd. som hjelper til med datoer. Kanskje dere har det også. Lykke til med fødsel og permisjonsplanlegging
ma:) Skrevet 12. januar 2010 #5 Skrevet 12. januar 2010 4 uker og 1 dag med ferie har jeg fått beskjed om. Jeg har termin ca 9. juni (ord ul om en uke). Vi har bestemt oss for 80% lønn i perm. Jeg skal da ha 46 uker og far 10 uker. Jeg begynner på jobb igjen rundt 1. mai og da har far det meste av sin perm slik at han har perm fram til jeg får ferie ca 23. juni. Vi tenker også å ta en eller to uker perm for far når jeg tar ut ferien til høsten og forhåpentligvis fått tatt oss en liten ferietur. Når vi så på alternativ med 100% lønn i perm ble det en periode på flere uker før jeg får sommerferie som vi måtte få barnepass enten ved ulønnet perm, at far tok ut ferie eller at andre hjalp til. Hadde det vært en uke eller to det var snakk om kunne det vært aktuelt, men nå er det sju-åtte uker og det syns vi ble for lang periode. Vi vet at det kommer til å gå greit økonomisk med at en av oss har 80% lønn og prioriterer heller tid med den lille. Og som andre her har skrevet passer det veldig greit at den lille da kan begynne i barnehagen i august når barnehageåret starter.
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Takk for svar! Dette var litt oppklarende, jeg har etter mine beregninger regnet ut at jeg begynner også på jobb rundt 1. mai (80%), og da kan far ta 10 uker, og da mangler vi en uke til sommerferien starter. Det er bra timing:) Er det lønnsavd på skolene som kan hjelpe meg med dette? Vet du noe om vi søker permisjon til arbeidsplassen eller til NAV? Er det ikke slik at hos noen arbplasser søker man rett til NAV, mens andre søker man til selve jobben også får de igjen penger fra NAV etter det? Og et siste spm til deg:) Forstår jeg det riktig at du mente at far kan dele opp sine 10 uker. Dersom du får sommerferie før han er ferdig med sine 10 uker? Mye å lure på her:)
seigdama på vei m skrikerunge3 Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 Jeg fikk nummeret til en kontaktperson på lønnsavd. i kommunen (Trondheim) av sekretæren på skolen vår. Skal ringe henne en av de nærmeste dagene. Var hun som hjalp meg forrige gang også med å beregne datoer. Jeg har også fått et skjema på jobb der jeg søker permisjon til arbeidsgiver. Dette skjemaet fylles ut i tillegg til det som skal til NAV. (krav om foreldrepenger.) Jeg har forstått det slik at far kan dele opp sine uker. Det finnes et eget skjema som heter utsettelse/gradert uttak av foreldrepenger på NAV. Står litt info der også, men kommer nok til å ringe for å være helt sikker. Håper du ble litt klokere:-D
Gjest Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Føler at jeg har forstått ting riktig her nå BLir nok 80% på meg også, da "mangler " vi ingen oppdekking før sommerferien:) Takk for hjelp og innspill:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå