Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er i uke 4 ca.. Hørt det er farlig å att man kan miste, man skal ikke trene hardt før man er over uke 12... stemmer dette??
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Nja, det er mange myter. Før mente man at gravide omtrent ikke kunne røre seg. Jeg løp halvmaraton dagen etter at min nåværende spire ble laget, fortsatte å løpe til litt før uke 10. Da ble det for hardt. Stol på at kroppen sier ifra når det blir for mye. Dersom du ikke er vant til å trene hardt bør du bare trene lett nå, men om du har trent fra før av kan du gjøre alt du pleier/orker i første tri. MEN; husk at du ikke skal bli overopphetet. Er du litt varm går det fint, men superubehagelig for deg er det samme for embryoet. Når magen begynner å titte fram bør du ikke ta situps men gjøre andre mageøvelser som går mer på se skrå magemusklene, og du bør unngå hopp og løp fordi presset på bekkenbunnen kan få deg til å tisse på deg. Anbefaler VELDIG gravideyoga som fødselsforberedende øvelseri tillegg til litt styrke og kondistrening. Legger ved brosjyre fra helsedep som bekrefter at du kan trene. (men ikke ha så dårlig samittighet om du ikke orker i hele første trimester. Det er helt normalt og ok å være slapp og kvalm:) ) http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Man skal ikke slutte å trene når man er gravid, men endel burde man slutte med. Løping har jeg hørt ikke skal være bra, trening av magemuskler osv. Men alt man ikke burde aner jeg ikke, siden jeg ikke er noen treningsnarkoman. Jeg har en søster som er instruktør på ett treningssenter og hun fikk beskjed av legen at hun kunne holde på som før. Visse ting skulle hun la være å gjøre, men hun trente som som før (altså flere timer om dagen) frem til det var 3 uker før termin. Når magen ble større satte det flere stoppere, men det sier seg jo selv. Legen min sa at jeg skulle gjøre som jeg allid hadde gjort, og stoppe med ting om jeg følte jeg burde det. Nå var det mest sykling jeg holdt på meg når jeg var gravid, det gjorde ikke bekkenløsningen min noe værre, men å gå var helt forferdelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå