Gå til innhold

Grøt til småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kjøper foreldre grøtpakker i butikken - er det ikke mye enklere og billigere å ha en pose med sammalt hvete stående i skapet?

Innser at det er enkelt å måle opp væsken siden mengden står på pakken, men pakningen skal jo ut i søpla for hver gang, og pappkartongen i papirgjenvinningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jerninnhold kanskje?

Skrevet

Kanskje, men det er da høyt jerninnhold i vanlig sammalt hvete...

Skrevet

En pakke barnegrøt koster da ikke særlig mer enn en pakke sammalt hvete. Og vil tro det gir akkurat like mange porsjoner grøt.

Og hvorfor få barn dersom en skal spare på alt som angår de...?

Dersom en kan kalle det å spare når det gjerne ikke er snakk om mer enn 5-10 kr uka.

Ikke klarer jeg helt å forestille meg at sammalt hvete kokt på vann er noe særlig godt å spise heller. Jeg har ikke tenkt å prøve det selv. Kunne du tenke deg det?

Og ikke kan jeg tenke meg å gi barnet mitt noe jeg ikke ville spist selv.

Skrevet

Det er mer jern i ferdiggrøtene enn i ubehandlet mel, derfor velger jeg oftest disse.

Skrevet

En pose med mel varer iallfall kjeempelenge...

Skrevet

Spiller det noen rolle hva vi gjør?gjør det du gjør så gjør vi andre som vi gjør.og bare så du vet det,er mer og bedre næring og jern i grøtpakkene ;)

Skrevet

Foretrekker nå havre selv jeg da. :)

Lillejenta mi sover forresten myyye bedre på hjemmelaget havregrøt til kvelds, og dessuten får kjøpegrøtene henne til å gulpe endel. Så vi foretrekker hjemmelaget. Havregrøt har myyye jern i seg- og når man slenger oppi litt frukt og kanel, blir det sunt og godt.

Men jeg bruker da kjøpegrøt innimellom for variasjonens del, ungene skal jo vennes til å spise ulike ting og kjenne ulike smaker.

Hva andre gjør får da være opp til dem.

Skrevet

Syns bare det høres merkelig ut at barnet blir underernært av vanlig barnegrøt... Vi bor ikke i et u-land heller. Kjøpegrøten inneholder som oftest sukker, noe man kan velge bort ved hjemmelaging.

Her er det utfyllende informasjon;

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416758.ece

Skrevet

Vi har som regel brukt holle grøtene uten sukker.

Dyrt, men vi ville ungene skulle få en bra start på livet.

Skrevet

Bruker kun Holle grøtene fra helsekosten, uten sukker, melk og gluten.

Skrevet

Jeg tror Anonym over her er feilinformert. Det er ikke tilsatt noe sukker i grøtene fra Nestle.

Skrevet

Sukkeret i barnegrøtene er fruktsukker som man også vil få i grøten hvis man tilsetter frukt i hjemmelaget grøt. Vi har brukt barnegrøt fordi det er tilsatt mer jern enn hjemmelaget vil inneholde og det er veldig mye enklere å varme vann i vannkokeren og blandet med selve grøten enn det er å koke vanlig grøt.

Skrevet

Det er ikke tilsatt sukker i barnegrøtene, og ernæringsfysiologer har anbefalt kjøpegrøt framfor hjemmelaget på grunn av jerninnholdet! Så man kan gi dem til barnet med god samvittighet. Middag lager jeg selv:)

Skrevet

Myndighetene anbefaler bruken av industrifremstilt grøt pga jerninnehold og pga de tilsatte vitaminene og mineralene.. Ta sjanser med helsa til ungen din du HI, jeg gjør ikke det.

Holle grøten fra helsekost inneholder svært lite fett og lite jern. Faktisk mindre enn man kan tro. Skal man bruke den bør man tilsette litt matolje.

Skrevet

Man kan tilsette kaldpresset rapsolje.

Og de inneholder naturlig jern så om man tilsetter noe som inneholder c-vitamin blir opptaktet veldig bra.

Jeg laget fruktpureer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...