sillyfilly og Olivia Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Er det noen som har prøvd "dagens" epidural? Den som ikke lammer deg fullstendig, men som likevel gir god smertelindring? Hva syns dere? Jeg kunne godt tenke meg å være veldig aktiv under min fødsel, og orker dermed ikke tanken på full bedøvelse i form av epidural.
3guttsmamma;) Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Tror det kommer an på hvor stor dose de gir deg..har ikke peilig på om det er kommet noe nytt no i det siste,men da jeg fødte for første gang for 6 år siden fikk jeg epedural og den tok bare toppen av smertene mine..fikk beskjed om at de ikke ville gi meg stor dose bare sånn at riene ble levelige.. Beklager at jeg ikke kan gi et mer konkret svar,men vil anbefale deg til å snakke med jordmødrene får du kommer inn så vil de ordne dine ønsker så langt det lar seg gjøre... Masse lykke til!!
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Jeg fikk såkalt "rusle-epidural" eller "mobil epidural" allerede da jeg fødte sønnen mim for snart 10 år siden. Det er standard å få denne type epidural, hvis du skal føde vaginalt. Den skal ta bort ca 75% av smertene, men virker kun "midt på", på livmoren. Det vil si at når du skal presse babyen ut, vil du fortsatt kjenne smerte, men da er jo fødselen nesten over. Jeg har født uten smertelindring etter den gangen, og det er et hav av forskjell, kan ikke sammenlignes. Jeg hadde ingen problemer med å gå eller bevege meg med epidural.
sillyfilly og Olivia Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2010 Det høres veldig greit ut! For jeg vil jo ikke være helt smertefri heller, og har bare epidural som "kriseløsning", jeg skal prøve å klare meg uten. Også har vi jo pudenalblokade. Altså bedøvning i bekkenet. I aller verste fall. Men ved utdrivning er jo som du sier fødselen nesten over.
fremtidoghåp Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Bare pass på at du ikke blir liggende på siden etter epidural. Jeg fikk epidural sist, men endte opp med null smerter i ene siden og vanvittige smerter i den andre siden.... Og som andre har nevnt, hjelper ikke mobil e. under pressfasen. Men for meg har det likevel vært en stor hjelp. (hjalp særlig mye under første fødsel. Da ble e. jevnt fordelt i bekkenet. Epiduralen ble satt på slutten av første fødsel som da hadde vært ubeskrivelig vond og langvarig, og jeg var helt tom for krefter. Nei, ta imot den hjelpen hvis du føler du trenger det, mener nå jeg!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Min hjalp veldig:-) Fikk slappet av veldig:-) Hvorfor må man føde med smerter når man kan føde med mindre? ;-) Ang at den virker på kun en side, man får beskjed om å ligge på den ene siden en stund, for så å ligge på den andre - for å spre den (på en måte)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå